Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Geïmpregneerd hout

Kevin2020

Recommended Posts

Ik heb gisteren een verhoogde moestuinbak gemaakt van geïmpregneerd hout. In de bak ligt worteldoek.

Toevallig las ik net op diverse websites dat geïmpregneerd hout niet zo handig is voor moestuinen. Het idee hierachter is dat geïmpregneerd hout giftige stoffen bevatten en deze door water opgelost en daarna door je planten opgenomen worden. 

Sommige howto websites geven aan geïmpregneerd hout te gebruiken, zelfs intratuin etc verkopen bakken van geïmpregneerd hout.

Klopt het dat het niet zo slim is om geïmpregneerd hout te gebruiken ? Of valt dit tegenwoordig mee in vergelijking met vroeger oid ? 

Zou sneu zijn als ik de bak niet zou kunnne gebruiken :)

maar gezondheid gaat voorop, ook vanwege ons kind van 1 jaar.

desnoods kan ik er een bloemenbak van maken

mvg

kevin

Is helemaal niet meer te vergelijken met de producten van vroeger (bvb Carbolineum of Creosoot en niet in het minst Wolmanzouten - ondertsn verboden in de Europese Unie) die wel meer dan eens giftig en gevaarlijk waren.

Niettegenstaande allemaal beter dan vroeger toch bij voorkeur te vermijden maar dat is mijn niet onderbouwde mening!

In 2002 al besloot de Europese commissie om geïmpregneerd hout voor gebruik in de tuin door particulieren in de nabije toekomst te verbieden ... sindsdien bleef het redelijk stil... lobbywerk?? Er gaat natuurlijk héél veel geld om in deze business...

Alle producten die schadelijke Koper-Chroom-Arseen verbindingen bevatten zijn ondertsn (2004) wel verboden voor de gewone consument en de belangrijkste onzekerheden van Chroom VI zijn met nwe gegevens onderbouwd, alle relevante risico's (zoals oa huidallergie en kankerverwekkende eigenschappen) zijn in kaart gebracht.

Blijft natuurlijk wel een feit dat men nog steeds chemische producten gebruikt

Edited by TomP