Linda92 Geplaatst: 19 mei 2020 Geplaatst: 19 mei 2020 Goedendag, Ik ben nieuw op dit forum. Ik ben Linda (27 jaar) en ik ben sinds kort begonnen met een moestuinbak. Het lijkt mij namelijk ontzettend leuk om te koken met eigen groenten. Ik wist er niets van dus heb afgelopen weken veel ingelezen, maar helaas toch een fout gemaakt. Ik had de volgende mix gedaan: 1/3e kokosvezel (had in een winkel kokosvezel potgrond gevonden) 1/3e compost 1/3e vermiculiet Maar ik zag te laat dat de kokosvezel potgrond ook voeding bevat voor 6 maanden. Dus ik heb eigenlijk tweemaal voeding: via de kokosvezel en via de compost. Het is nu twee dagen later en mijn aardbeienplantje hangt ontzettend slap en zielig en heeft bruine randjes. Gezien de grond licht vochtig is, denk ik niet dat het komt door watertekort. Ik vrees dat het komt door de overbemesting. Gezien de bak 270 liter is en ik al plantjes gepland heb, doe ik het liever niet allemaal opnieuw. Heeft iemand tips voor mij om het e.e.a. te redden? (Verder heb ik paprika, ui, peper, basilicum en tomaat) Heel erg bedankt! Groet, Linda Quote
rorror Geplaatst: 19 mei 2020 Geplaatst: 19 mei 2020 (aangepast) Dat de bladeren slap hangen na een paar dagen, komt doordat ze waarschijnlijk net uit de winkel komen, en nog niet zijn afgehard. Tevens staat er veel wind en zon, beide zorgen voor veel vochtverlies(de wind meer dan de zon op dit moment). Overbemesting zorgt er trouwens voor dat er te veel zouten ophopen in de wortels, waardoor de waterstroom/druk in de plant minder wordt. Al was het echt te veel overbemest, had ja na twee dagen al gezien dat de helft van al het blad verbrand was, zeker met dit weer. (overbemesting + hete / veel zon uren, vererged het process) Maar heel ernstig ziet het er nog niet uit. Ik zou ze nog een scheutje water geven bij het hart. En op het heetst van de dag even een parasol er boven. (van 11:00 tot 16:00 uur ofzo) Zodat ze nog wat kunnen wennen. Zodra er meer wortels komen trekt het wel bij. 19 mei 2020 aangepast door rorror Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Linda92 Geplaatst: 20 mei 2020 Auteur Geplaatst: 20 mei 2020 Oké bedankt! Ik zal de parasol opzetten komende dagen en goed de vocht in de gaten houden. Dus mijn "dubbele" voeding hoef ik waarschijnlijk niet te corrigeren? Quote
rorror Geplaatst: 20 mei 2020 Geplaatst: 20 mei 2020 1 uur geleden, Linda92 zei: Dus mijn "dubbele" voeding hoef ik waarschijnlijk niet te corrigeren? Ik denk niet dat de voeding dubbel is. Als je 40l nodig hebt, en je doet 50% van het een, en 50% van het ander. Betekend het niet dat je voeding van beide met 100% kan optellen, maar met 50%, aangezien je het met elkaar hebt gemixed. Stel dat je wel 1zak20l had wat niet was bemest, en die meng je met een zak20l die wel bemest is(bv met npk 2-2-2), die meng je met elkaar, dan is de bemesting over 40l dehelft van het totaal. Dus 40l wordt 1-1-1) Meng je twee zakken met beide npk 2-2-2, en je doet van beide 50%, kom je uit op npk 2-2-2 Doe je van beide 100% wordt je volume meer, maar blijft de hoeveelheid voedingstoffen het zelfde. Nog een voorbeeld Een zak grond zit 10-12-18 in, de ander 2-2-2 Je doet van beide 50% in de bak. Is dus van beide de helft: 5-6-9+1-1-1 = npk 6-7-10 gemixed met 2 grondsoorten. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
donaldk Geplaatst: 20 mei 2020 Geplaatst: 20 mei 2020 (aangepast) als de fabriek kunstmest heeft toegevoegd aan potgrond (ik neem aan cocos aanvulling/vervanging van zwart/witveen in een gewone potgrond, niet pure potgrond vezel, zoals de bekende geperste blokken) dan is dat langzaam vrijkomend, dus geen zorgen. Je kunt bijna niet teveel voeding hebben. Ik gebruik al enkele jaren een zak cocos potgrond van culvita, die ik ooit kocht, als zaaigrond. Rorror het niveau blijft gelijk. Anyway ik blijk erbij voor moes en productie moet er voeding bij. Voor sierbloemen vaak niet die gaan vaak minder bloeien bij stikstof overschot, werd mij altijd 'geleerd'. Aardbeien hebben flink vocht nodig, gooie er maar eens een gietertje bij. Hier in de grote pot, dacht ik ook niks aan de hand, planten een beetje slap, Emer water erbij en volgende ochtend weer strak omhoog. Nou zijn dit grote oude planten, maar toch. Met jonge plantjes iets voorzichtiger zijn, maar grond nat houden zeker bij dit weer. 20 mei 2020 aangepast door donaldk Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
weknow Geplaatst: 20 mei 2020 Geplaatst: 20 mei 2020 Realiseer je je dat je grondmengsel helemaal geen grond bevat??? Het bestaat voor 2/3 uit organische stof (kokosvezel en compost en 1/3 uit een kunstmatig gesteente. Ik vraag me zeer af of dit wel erg on-grondse mengsel wel geschikt is als een gezonde voedingsbodem. (Ja, ja..ik weet dat telers op steriele steenwol tomaten en paprika's kweken waardoorheen water met de benodigde kunstmest via computers wordt toegiend...maar dat is geen levende bodem, maar in het beste geval een soort plek waar wortels kunnen zitten....) Over de hoeveelheid voeding is niet veel te zeggen: 1. Compost is er in vele kwaliteiten en van vele ingredienten gemaakt en juist als ze goed gemaakt is heeft nauwelijks een directe voedende waarde...wel indirect opbouw van een gezonde, levende bodem die geleidelijk door het bodemleven dat zich er in ontwikkelt en in samenwerking jet de plantenwortels aan planten geeft wat ze nodig hebben. Maar dat proces duurt een paar jaar. 2. Welke mest precies en de voedingswaarde ervan wordt helaas (zou echt verplicht moeten zijn) zelden op een verpakking gezet. Dus kokosvezel met kunstmest voor 6 maanden is een loze claim. Wel zou er een aanduiding moeten zijn van de hoeveelheid (niet zo veel maanden, maar een dosis per ton)...te weinig om echt iets af te leiden. Voor zoveel maanden voeding is een echte onzin-opmerking, voor welke planten dan met welke behoefte? Ik kan je maar een advies geven: vermeng hoe dan ook je mengsel in die bak met een substantieel deel grond. Liefst iets van mengsel van klei en zand of zo (leem, loss..) of klei. Waar je dat vindt: In elke tuin, bodem....en gratis. Dan wordt je basis niet een combinatie van 3 zogenaamde superfoods die op zichzelf heel zinvol zijn of kunnen zijn (maar die samen nog geen complete maaltijd zijn!!!) maar een bodem waarin zich ook een gezond bodemleven, vochthuishouding en samenwerking met je planten kan opbouwen. Om de komende jaren die bodem te revitaliseren (gezond en vruchtbaar te houden) is compost een prima keuze + voor sommige gewassen ook iets van gerichte organische bemesting. Ook met allerlei ludieke en hippe strominkjes in het moestuinieren die details uit het verband rukken of zich als iets leuks, of vernieuwends willen presenteren (vaak wel ook met een verkoopconcept op de achtergrond) ontstaat hetzelfde gevaar als bij de superfoods en dieetjes en gezondheidsclaims bij voeding. Dat alles uit elkaar geanalyseerd wordt en in onderdeeltjes (te duur) verkocht omdat het zo goed zou zijn....terwijl het totaal (waar weinig aan te verdienen is) uit het oog wordt verloren. Ik krijg het idee dat hier ook zoiets met moestuingrond aan de hand is. Misschien dus gewoon GROND durven gebruiken in je tuin of moestuinbak...dat hoeft echt geen combi te zijn die allerlei sites of boekjes noemen als de dingen die het beste zouden zijn voor een goede moestuin. Met grond kun je verrassend goed tuinieren. Wordt al duizenden jaren gedaan. 🤣 1 Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Linda92 Geplaatst: 22 mei 2020 Auteur Geplaatst: 22 mei 2020 Bedankt voor al het meedenken! Mijn aardbeienplantje gaat na meer water en schaduw alweer hele stukken beter! Quote
Oudholland Geplaatst: 24 mei 2020 Geplaatst: 24 mei 2020 Ik gebruik voor de aardbeien in mijn potten/bakken een mix van grofweg 40% potgrond, 30% kokosgrond met voeding, 20% compost en 10% turf. En een flinke hand koemestkorrels per emmer mix. Voor het oppotten van tomaten, pepers, kolen en andere moestuinplanten dezelfde mix maar dan zonder turf. (aardbeien houden graag van een iets zure grond, vandaar turf erbij). Nooit problemen mee gehad. Jouw planten zijn al flink groot en hebben veel blad voor het feit dat je ze nu recent hebt geplant met de temperaturen en zonkracht van de afgelopen weken. De grond is waarschijnlijk wel vochtig, maar de planten moeten er inderdaad nog aan wennen dat ze verplant zijn. Bij het verplanten beschadig je altijd ook wel wat wortels, en door de grote verdamping kunnen de planten dat gewoon even niet aan. Waren het planten met een volledige kluit, of met 'kale wortel'? Zelf verplant ik bijvoorbeeld mijn kolen nadat ze gekiemd zijn in potjes en laat ik ze daarin goed wortelen en een kluitje vormen (de wortels moeten onderuit het potje komen voordat ik ze in de volle grond uitplant). Dan slaan ze veel beter aan dan planten die geen kluit hebben en waarvan bijna alle grond van de wortel afgaat bij het planten. Mijn kolen bijvoorbeeld zijn vorig weekend geplant (jawel met 25 graden) en hebben het allemaal overleefd; bij de buren ligt de helft slap op de grond. Rob Quote Oudholland Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?
Linda92 Geplaatst: 28 mei 2020 Auteur Geplaatst: 28 mei 2020 Dank je Rob. Eerlijk gezegd weet ik het niet, ik ben nog erg nieuw met alle begrippen. Ik heb deze aardbeienplant in elk geval in een tuinwinkel gekocht. Het verklaart een hoop in elk geval! Mijn aardbeienplant ziet er nu beter uit, zie foto :) Andere plantjes groeien ook hard. Mijn basilicumplantje heeft alleen wat bruine plekken gekregen. Het lijkt wel iets minder te worden. Kan dat ook "inpootstress" zijn in combinatie met het weer? Quote
simonvb Geplaatst: 28 mei 2020 Geplaatst: 28 mei 2020 Is zonneschade waarschijnlijk aan de basilicum. Quote
Linda92 Geplaatst: 29 mei 2020 Auteur Geplaatst: 29 mei 2020 Oh ik dacht juist dat basilicum juist hield van zon en warmte Quote
Patrijs Geplaatst: 29 mei 2020 Geplaatst: 29 mei 2020 Dat is ook zo, maar net als mensen kunnen planten verbranden als ze ineens buiten in de volle zon komen. Daarom worden planten afgehard. Quote De moestuin van Patrijs
Linda92 Geplaatst: 30 mei 2020 Auteur Geplaatst: 30 mei 2020 Oké ik heb de planten inderdaad niet geleidelijk laten wennen.. Zal ik volgende keer wel doen! Bedankt. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.