Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Droogte

Featured Replies

Geplaatst:

Voor de komende jaren wil ik onkruiddoek kopen. Dat houdt de verdamping tegen in de moestuin. De rest van de tuin kan ik prima met mulch tegen uitdrogen beschermen, maar de moestuin is lastiger. Het is vreselijk lelijk en houdt natuurlijk lang niet alles tegen, maar het is toch iets. Er gaat hier gewoon teveel water doorheen en dat vind ik zonde.

Ben ook bezig met de tuin anders in te richten. Meer struiken (windbreker, schaduw) en ook bomen die van droogte houden en ook schaduw geven. Want schaduw ontbreekt in de moestuin en dat merk je. De koolplanten staan liever minder zonnig en peterselie kiemt bijvoorbeeld niet door de zon.

Geplaatst:

@appelvrouw nee, is bio-afbreekbare zeep, wordt in de grond water en CO2 en anorganische zouten in een maand of 6 , zegt de fabrikant, moet ook van de EU dus zo'n kunst is dat ook weer niet; ik dacht natrium of kaliumzouten en iig geen fosfaten

en is maar een minidruppeltje...

aangepast door RobO

• 2 weken later...
Geplaatst:

even uppen, kreeg antwoord van ecover:

Katja (Ecover)

11 jun. 2020 07:50:18 GMT+1

Beste Rob
Bedankt voor je mail en je interesse in onze ecologische producten. Mijn excuses voor de late reactie - ik heb dit zelf ook even moeten navragen :-)

Onder aerobe omstandigheden dwz in het bovenste deel van de bodem worden onze produkten afgebroken tot water, CO2, sulfaat en nitraat. 
Daarnaast zijn er nog kalium, chloride en natrium ionen aanwezig. De hoeveelheden van deze sroffen hangen sterk af van product tot product maar in het algemeen mag je stellen dat het grote meerendeel CO2 is en dat de andere stoffen in kleine hoeveelheden aanwezig zullen zijn. Door de regen worden de gevormde zouten ook gemakkelijk weggespoeld
Geplaatst:

Ok, merci. Lijkt niet erg gevaarlijk. Ik ga het eens op een klein onbelangrijk plekje uitproberen...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Ik heb inmiddels 2 regentonnen en denk er over na om 1 regenton (elho pure) te vervangen door een grotere.
Verder gebruik ik slootwater en in de kas leidingwater en het hooswarer van het bootje wat altijd volloopt.

Ik denk vaak aan over het waterprobleem wat steeds zichtbaarder wordt en maak me er veel zorgen om... ik heb de mazzel waterrijk te wonen en dat ik een dompelpomp kan gebruiken. Maar ik ben bezig om de tuin zo in te richten, dat watergiften minder en minder nodig zijn. Stro op de bedden, veel mulchen, diep verpoten van planten en ik neem steeds minder potten die zo veel meer water nodig hebben.

Deze zomer is wel een mooi voorbeeld hoe wisselvallig het kan zijn qua weer. Het voorjaar kurk- en kurkdroog en sinds juni zo veel hoosbuien... als je je grond niet goed hebt beschermd, spoelt alles weg.

Geplaatst:

Hier is de droogte ook schrijnend aan t worden. Er werd voor de aankomende twee weken twee x regen voorspeld waarvan 1 x om 5 uur vanmiddag. Niks. De volgende bui moet over 3 kwartier vallen, verder komt er een fikse hittegolf met 6 dagen 32 graden op een rij. De beek droogt op/is opgedroogd. Nu het het derde jaar op een rij zo moeizaam is de groente in leven te houden denk ik serieus na over een andere hobby🤹‍♀️...

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Hier zijn de laatste druiven van de struik gevallen door de droogte. Ze waren nog niet eens echt 100% rijp en ik dacht dat er wat verdwenen door wespen en vogels. Maar ze liggen er onder... 

Begin van de maand heeft het nog wat geregend (we zitten nu op 14 mm ) en het was niet meer zo warm dus we zijn gestopt met het vele sproeien. Helaas viel er daarna niets meer en werd het ook gewoon weer warm. 

Het gras is wel goed vochtig in de ochtend.

Ze beloven van de week weer regen, maar dat wordt ook steeds iets (naar beneden) aangepast. 

Geplaatst:

De beek is hier allang opgedroogd, zoals bijna elke zomer. Maar het blijft droog en warm + zonnig. Dus gieten moet wel, wil je de planten in leven houden. Ik ben druk bezig met bomen in de tuin te zetten die wel tegen zon + droogte kunnen als ze volwassen zijn, dan geven ze tenminste nog schaduw. Hoef ik de moestuin hopelijk ook minder te gieten.

Geplaatst:

Bomen in de moestuin Flip?  Aan wat voor een bomen denk je dan?

Geplaatst:

Fruibomen. Er moet gewoon extra schaduw in de tuin komen. Het dal waar ik woon is vrij koel, dus of ze elk jaar dragen, is de vraag. Maar als ze wel dragen is dat een extra.

Heb nu mispel (voor de voortuin), pawpaw 2x voor achter, krentenboom 3x voor achter en nog een extra minikiwi (is wel geen boom) issai gekocht. Hopen dat de woelmuizen er vanaf blijven.

Volgend jaar nog een vijg in de tuin erbij (de overige vijgen blijven in de pot) en kijken of de aankoop van het land achter ons huis doorgaat. Dan kan ik nog meer bomen kopen.

• 1 jaar later...
Geplaatst:

Is dat landje nog doorgegaan?@flup
Inmiddels al een jaar verder. Kwam deze post tegen op zoek naar heel wat anders uiteraard [emoji38]

Hier veel last van de droogte in de veengrond. Het is of een grote modderpoel of kurkdroog… ik probeer veel te mulchen en zo de grond vochtiger te houden. Met gras wordt het een zompige boel als het erna regent. Zul je net zien natuurlijk. Maar als het gras al lekker droog is, dan blijft het beduidend vochtiger. Ook ideale woonplek voor slakken. En daar hebben we al zo veel last van hier aan het water.

Ik heb de mazzel dat ik omringd ben met water, dus ik heb geen watergebrek. Ik kan altijd bij water. Alleen het is wel confronterend dat het zo droog wordt. Dat was toch echt anders. En hoe lang kan dat nog is natuurlijk ook maar de vraag. Dus blijven mulchen, mulchen en nog meer mulchen en regenwater verzamelen natuurlijk.

Geplaatst:

@Mellie Nog niet, maar wat in het vat zit, verzuurt niet. En ik kan tot die tijd mijn tuin beter weersbestendig maken. Ook niet onbelangrijk. Ik wil meer schaduwplekken in de tuin en natuurlijk een mooie gemengde groene haag aan de erfgrens, zodat de wind minder vrij spel heeft in de winter. Ben ook bezig met het vervangen van uitheemse, invasieve planten voor inheemse planten. Rhodendendron, vlinderstruik en laurierkers schijnen ook invasief en niet waardevol voor de inheemse insecten te zijn. Dus die planten moeten eruit. Maar de vogels schuilen wel lekker in de laurierkers, dus er moet ook snel wat anders voor in de plaats, al is dat lastig, want die plant krijg je niet zo snel kapot. 

Geplaatst:

Als bij mij de sperwer aankomt vliegen de mussen in de laurierkers. De sperwer probeert de mussen eruit te krijgen door aanvallen te doen, maar de mussen blijven stil zitten. Dus de laurierkers mag blijven! Wintergroen dus ook veilig voor de vogels 's winters. De andere schuilplaats voor de vogels is onder de zonnepanelen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.