Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

Ik ben dit voorjaar begonnen met kweken. Er zijn een paar prachtige courgetteplanten uitgekomen. Er zitten elke dag hele mooie bloemen aan, maar geen courgettes. Nu hoorde ik laatst dat je die zelf moet bestuiven. Ik heb wel iets op internet gelezen, maar het is me nog niet helemaal duidelijk. Kan iemand mij uitleggen hoe ik dat het beste kan doen? Dank alvast.

Geplaatst:

Allereerst van harte welkom op dit forum zuccerina.

Normaal is het handmatig bestuiven van courgettes niet nodig want daar zijn bijen en hommels prima toe in staat. Het kan echter zijn dat er (nog) geen vrouwelijke bloemen aan je planten zitten en dat daardoor de vruchten uitblijven. Allereerst laat ik even het verschil zien tussen vrouwelijke en mannelijke bloemen zodat je ze kunt herkennen. Het zijn wel foto's van pompoenbloemen maar die zijn uiterlijk vrijwel identiek aan courgettebloemen.

Hier een vrouwelijke bloem met goed herkenbare stampers in het midden.

sl552339.jpg

En dit hier is een mannelijke bloem met zijn meeldraden.

sl552343.jpg

Mochten er toch vrouwelijke bloemen zitten dan kun je die zelf als volgt bevruchten. Pluk daarvoor een mannelijke bloem af waarvan het stuifmeel goed ontwikkeld is. Dat zie je aan het gele 'poeder' op de meeldraden. Scheur de bloemblaadjes af zodat je een makkelijk steeltje met aan het uiteinde de meeldraden in je hand hebt. Stip nu de stampers van de vrouwelijke bloem aan met de meeldraden. Succes !

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...