Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Winterpeen


Eli

Aanbevolen berichten

Hoi,

 

In t voorjaar heb ik winterpeen binnen voorgezaaid en inmiddels groeien ze goed buiten. Vandaag keek ik eens goed en ontdekte ik kleine plantjes op 15 cm afstand van mijn wortelen die verdacht veel lijken op zaailingen van de wortel. Zie foto. Zouden dat verdwaalde wortels kunnen zijn (wel vreemd wat heb de zaaikingen 1 voor 1 in de tuin gezet). Of is dit een plantje dat er alleen naar op lijkt?

 

Groetjes Eli

20200602_130540.jpg

aangepast door Eli
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Eli

Ik weet niet of patrijs met wortelgewassen alleen de wortelsoorten bedoelt of ook andere soorten, maar wij verplanten wortelgewassen als venkel en bieten al jaren zonder probleem. Vaak gaat het zelfs beter dan direct buiten zaaien.

Zomerwortel en winterpeen niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kun je iets meer vertellen @Stoel? Hoe zaai je ze (modules?), hoe verplant je ze? Andere tips? evt met foto's?

 

Weet dat er elk jaar veel vragen zijn op het forum over wortels die niet boven komen en zie dat ook veel op ons tuincomplex gebeuren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag @Jorgen @Eli,

 

Zeker kan ik dat.

 

De bakjes waarin ik het kweek haal ik gratis bij een tuincentrum en vul ik half met volle grond en half met potgrond (geen zaai- en stekgrond en andere zaken die mijn inziens niet nodig zijn en tevens duur). Daarin zaai ik 1 venkelzaadje per stuk. Als ze een paar centimeter groot zijn schep ik ze met een lepel uit en zet ze in de volle grond.

Op de eerste foto zie je ze de bakjes. Deze zijn overigens gevuld met zaagsel en stokbonen omdat de venkels al in de grond zitten.

 

Op de tweede foto zie je vooraan de kleine venkels in een rij. Ze zitten er nu een weekje in. Daar verderop zie je al wat oudere venkels. De rij ernaast zijn overigens zomerwortels die rechtstreeks in de volle grond zijn gezaaid.

WhatsApp Image 2020-06-04 at 20.58.09 (1).jpeg

WhatsApp Image 2020-06-04 at 20.58.09.jpeg

aangepast door Stoel
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...