eelzuhtjuh Geplaatst: 22 juni 2013 Geplaatst: 22 juni 2013 IK heb van Jorieke wat van deze gekregen op de afgelopen MTFD.Ze zijn nog wel een beetje aan de dunne kant en lijken ook nog niet te gaan bloeien, maar als ik het goed begrijp zouden er nu al van de broedbolletjes aan moeten zitten?Ik heb er maar 3 dus wil niet het risico lopen dat ze stuk gaan als ik ze opgraaf, zal deze dan ook niet gaan opeten nu ik nog weinig heb.Lopen deze bolletjes vanzelf uit of moet ik ze opgraven en oppotten? Quote https://eelzuhtjuh.blogspot.com/
thea Geplaatst: 22 juni 2013 Geplaatst: 22 juni 2013 Nee ik had 5 knolletjes boven aan de stengel zitten.Eraf gehaald en weer gepoot.Gaat goed nu helemaal met het water uit de lucht. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Nynkef Geplaatst: 22 juni 2013 Geplaatst: 22 juni 2013 ik meende dat de kleine stengeltjes (net grassprietjes) de nieuwe preien werden, maar dat is dus niet zo Er zit nu een bloemknop in de stengel en die moet ik er dus uithalen? En als ik de prei uitgraaf zouden er dus, als het goed is, van die bolletjes aan moeten zitten zoals bij knoflook? ik durf hem niet zo goed uit te graven Quote
Jorieke123 Geplaatst: 22 juni 2013 Geplaatst: 22 juni 2013 Thea, dat is dan de Egyptische ui. Vreemd De oerprei krijgt onder de grond broedbolletjes, en ik zou even wachten tot de plant bijna is afgestorven. Voordat je hem opgraaft voor het vermeerderen. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
eelzuhtjuh Geplaatst: 22 juni 2013 Geplaatst: 22 juni 2013 Ok dan laat ik hem gewoon dood gaan hihi.Kan je die bolletjes ook gewoon in de grond laten of moeten ze eerst drogen? Quote https://eelzuhtjuh.blogspot.com/
Jorieke123 Geplaatst: 22 juni 2013 Geplaatst: 22 juni 2013 Je kan ze denk ik ook wel laten zitten hoor. Dat doet de plant 'in het echt' ook. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Nynkef Geplaatst: 22 juni 2013 Geplaatst: 22 juni 2013 Maar als de plant zelf bijna afgestorven is, welk deel eet je dan? en wanneer? , als je de bolletjes weer in de grond stopt ? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 22 juni 2013 Geplaatst: 22 juni 2013 Je eet de prei als hij in de lente een mooi formaat heeft. Zodra het warmer wordt, sterft de plant af en kan je de bolletjes opgraven en weer uitplanten (verder uit elkaar). Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
RobO Geplaatst: 23 juni 2013 Geplaatst: 23 juni 2013 Nog even: moet je herplanten op een ander stukje ivm ziekten?Onze oerpreistengels zijn behoorlijk stug geworden, had ik ze eerder moeten oogsten dan?Kan ik de zachte delen zo invriezen denken jullie? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 23 juni 2013 Geplaatst: 23 juni 2013 Zit er al een bloemstengel in RobO? Dat hij daarom stug is? Ik had mooie ringetjes. Invriezen lijkt me gewoon te kunnen. En ik plant ze meestal wel ergens anders uit dan. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 19 juli 2013 Geplaatst: 19 juli 2013 Volgend bericht had ik al ergens anders geplaatst, maar het moest natuurlijk hier:Ik was laat om de preien te oogsten. De bollen zijn superdik geworden...ik ben vorig jaar begonnen met een bolletje of 20 van de maat zoals dat kleine bolletje helemaal midden onder. Kan ik deze grotere bollen ook goed herplanten? kan ik ook de bollen die in de grote bol zitten ook herplanten?Meteen of even wachten?De laatste bollen heb ik gisteren samen met hamburgers in de grillpan gehad...superlekker!! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
appelvrouw Geplaatst: 19 juli 2013 Geplaatst: 19 juli 2013 Na het schoonmaken bleef dit over..het groen heb ik toch weggedaan, want er zat een stijve bloemstengel in, en het groen was bitterig (geworden?)Ik zag ook een lichte aantasting van dat vieze bruine preiwormpje..De bolletjes die buiten de grote bol zaten waren toch wel flink groot. Deze zitten in het rechterbakje. Een deel bewaar ik om een groot veld te planten in mijn eigen tuin, en ook een deel in de nieuwe showtuin van het dorpsfeest..een tuin waar ik me de laatste tijd mee bezig hou. De "uitjes" uit de grote bollen (links) wil ik een dezer dagen in een BBQspies verwerken... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
weknow Geplaatst: 19 juli 2013 Geplaatst: 19 juli 2013 Je foto's laten precies zien, wat ik ook heb aan late oogst en aan bolletjes, Appelvrouw. Op jouw verzoek kopieer ik hier ook nog mijn teeltaanpak en ervaringen van het eerste jaar telen, dat in een ander draadje stond. Hoe groot waren de bolletjes waar jij verleden jaar mee begon te kweken? Oerprei Eerste teeltervaringen 2012-2013 A. Begonnen met 30 kleine bolletjes (grootte van een erwt) die ik kocht in augustus.Uitgeplant eind augustus. Op een opgehoogde rij enkele centimeters diep. Afstand ca. 15 a 20 cm in de rij. Ca. 30 cm tussen de rijen. Flinke schep compost op het heuveltje, in voorjaar nog eens compost en verder geen extra mest. De heuveltjes af en toe wat extra aangeaard, waardoor de plant geleidelijk ca. 10 centimeter diep komt te staan. B. Bolletjes lopen in het najaar nog uit tot ca. 20 a 30 cm hoogte. Doorsnee van het plantje is dan ½ a 1 cm. In de winter verleppen ze wat om vanaf maart/april flink te gaan groeien tot ca. 40 a 50 cm. Hoogte. Dikte van de schacht wordt dan 2 a 4 cm. C. Schachten blijven mooi groen tot half juni: Oogsttijd mei tot half juni als prei met een witte bol onderaan is gunstig. In die tijd is prei in de winkel erg duur en uit eigen tuin is de herfst- en winterprei op of aan het schieten. Die 6 a 8 weken dat er weinig prei voorhanden is kun je met oerprei goed overbruggen. In die periode is alles nog fris en groen, en kun je nagenoeg alles ervan gebruiken in de keuken. Zowel rauw als koken/stoven en wokken. Eerder oogsten kan ook, maar dan is de opbrengst erg laag. D. Voor het volgende seizoen moet je zorgen voor wat nieuwe bolletjes. Laat daarvoor wat mooie planten staan tot juli! Vanaf half juni gaan de planten gelig worden en langzaam verdorren. Een deel vormt bloeistengels. Dan beginnen zich ook de knolletjes te vormen aan de bol onderaan de plant die dan verdikt. In feite is de witte bol ter grootte van een sjalot een kluster van bolletjes zonder droog velletje ertussen. Een deel van de bolletjes komt los van de bol en vormt een vliesje. Dat zijn de nieuwe bolletjes om uit te planten. De dikke witte bol is dan nog oogstbaar/eetbaar. Reken op 6 a 12 nieuwe bollen per plant, als ze minstens zo groot als een erwt moeten zijn. Bij mij zijn een deel van de nieuwe bollen aanzienlijk dikker dan die die ik kocht en waarmee ik begon. Hopelijk gaan die nog wat dikkere oerprei-stelen vormen dan die van dit jaar? Er zijn ook wat bolletjes zo klein als kraaltjes, maar die zijn waarschijnlijk te klein om tot een behoorlijke plant uit te groeien. E. Oerprei lijkt goed winterhard. Maar ik hoorde/las dat in de extreem koude winter van 2011-2012 de planten veelal bevroren zijn. Misschien helpt tijdig afdekken met een vliesdoek o.i.d. dan. Wat zaad winnen en achter de hand houden kan ook een slim idee zijn. Hoewel de teelt uit bolletjes sneller en gemakkelijker is. Laat voor zaad 1 of 2 schachten met bloeistengel staan tot augustus/september en zaai het jaar erop. F. Zaaien: Ik had ook wat zaad geruild en heb het als volgt geprobeerd: In maart voorgezaaid in een bakje bij ca. 15 graden. Kiemen en groei als prei/ui. Dus aanvankelijk langzaam. 1x verspenen zet aan tot wat sneller groeien. Eind april uitgeplant in de tuin. Nu, 2e helft juli, zijn de planten iets groter dan de tegelijk gezaaide herfstprei en nog geheel groen. Waarschijnlijk zijn ze dus 2-jarig en kunnen ze of in het najaar nog geoogst worden of in de winter blijven staan en dan in het voorjaar behandelen als beschreven onder B. en C. Dat is nog even afwachten. Tot zo ver mijn eerste ervaringen met het telen van oerprei. Ik hou me aanbevolen om de teeltervaringen van anderen te vernemen!! Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Jorieke123 Geplaatst: 20 juli 2013 Geplaatst: 20 juli 2013 Ik poot de grotere bollen ook wel weer. Heb mijn planten nog niet opgegraven, er staan er nog 2 te bloeien dus die laat ik nog even. Ik zal straks eens kijken of ik er een paar op kan graven. (tijd.... zin... ) Het groen (en wit) eet je ook vooral aan het begin van de zomer Appelvrouw. Daarna is het niet echt mooi meer, of zit er idd een bloeistengel in. Ik had de wat grotere bollen vorig jaar vrij diep gepoot, en het gat daarna niet helemaal opgevuld. Dat opvullen deed ik pas zodra er wat groen boven kwam, of liet het door de regen gebeuren. Net als prei zeg maar... zoals de de jonge preiplantjes in hun diepe en wijde pootgaten (?) zet. Zo krijg je ook een mooie witte lange schacht. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
greetje Geplaatst: 20 juli 2013 Geplaatst: 20 juli 2013 op zoek naar een plekje in de volle grond voor de oerprei is het stukje bij de frambozen en rode bessen eigenlijk de beste optie, maar kan dat wel samen?of toch beter in een grote mand doen? Quote kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!http://guppedup.blogspot.nl/
Jorieke123 Geplaatst: 20 juli 2013 Geplaatst: 20 juli 2013 Waarom zou het niet samen gaan denk je? Je moet ze natuurlijk wel op kunnen graven. Als je dan de wortels van de fruitstruiken kapot maakt dan zou ik het niet doen.Maar verder...? Ik heb er hier aardig wat opgegraven. Het verschilt nogal wat er aan zit. En de aantasting van prei/ui vlieg is hier en daar best hevig. Niet zozeer in de knollen, wel in de schacht. Voor wat daar nog van over is dan... Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
eelzuhtjuh Geplaatst: 20 juli 2013 Geplaatst: 20 juli 2013 Ik heb mijn 2 oerpreitjes vandaag eruit gehaald.Helaas zaten er maar 3 grote bolletjes aan.Plant ik die nu gelijk weer buiten uit of moeten ze eerst drogen of stop ik ze beter nog in een pot eerst of of of?Kan je de grote bol ook weer herplanten die aan de stengel zat eigenlijk of is die alleen nog geschikt om op te eten? Quote https://eelzuhtjuh.blogspot.com/
Jorieke123 Geplaatst: 20 juli 2013 Geplaatst: 20 juli 2013 Je kunt alles weer poten, en ik wacht meestal even een week of 2. Mooi stukje grond voor ze vrijmaken, en dan poten. In Augustus Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
eelzuhtjuh Geplaatst: 20 juli 2013 Geplaatst: 20 juli 2013 Ok dan stop ik alles over 2 weken weer de grond in hihi.Wel jammer dat er zo weinig kleine bolletjes aangekomen zijn, had wel meer willen hebben. Mijn tuinbuurman had er ook graag wat gehad, maar ja helaas pindakaas maar he. Volgend jaar beter als ze langer in de volle grond hebben gestaan. Quote https://eelzuhtjuh.blogspot.com/
Jorieke123 Geplaatst: 21 juli 2013 Geplaatst: 21 juli 2013 Mijn 1e teelt was ook niet zo succesvol. Maar ondertussen komen er wel mooie bolletjes aan elke plant. Van vrij groot tot erg klein. Het is gewoon een plant waarmee je een tijdje bezig bent met het opbouwen van een mooi veldje vol. Leuk toch? Een groter bolletje geeft ook weer een wat grotere plant, en ook weer wat meer bolletjes onder de grond. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Bit Geplaatst: 27 september 2013 Geplaatst: 27 september 2013 Hier inmiddels een klein rijtje Oerprei-plantjes staan. Ik heb van mede-forumleden wat bolletjes gekregen een tijdje terug. staan nu 3 weken in de tuin. Loof is tussen 5 en 20 cm hoog. Bolletjes een centimeter of 3 onder de grond gepoot; de grotere bollen wat dieper, de mini-bolletjes minder diep. Is dat oké ? Moet ik dat gaan aanaarden oid ? edit: Sorry. Zie dat ik in een veel groter topic terecht ben gekomen. Heb het meeste inmiddels gelezen, en weet wat me te doen staat. ( ik heb ze dus te ondiep gepoot, das wel duidelijk ) We zien wel. Mooi groeizaam pootgoed trouwens. Quote
weknow Geplaatst: 27 september 2013 Geplaatst: 27 september 2013 @ Bit. Er zijn vele manieren om het goed te doen. De enige bedenking die ik even had, is dat ze al vrij groot zijn bij jou: je plantte ze aan de vroege kant bij betrekkelijk goed weer. Misschien maakt dat je plantjes wat kwetsbaarder in de winter? Tijdens de winter van 2 jaar geleden is de oer-prei bij veel mensen bevroren.Zelf heb ik ze op/in ruggetjes geplant van een 15 cm hoog. Beetje aanaarden (of ophogen met wat compost) kan geen kwaad. Op die manier staan ze wat droger, waardoor minder risico op mislukken van oogst (vergelijk teelt knoflook). De gangbare manier om oerprei te vermeerderen is met die bolletjes. Ik had ook wat zaad gekregen of gekocht verleden jaar en heb intussen gezien hoe de teelt dan gaat (of kan gaan). Gezaaid begin maart binnen, zoals herfstprei. Verspenen na opkomst: 4 plantjes in 9 cm pot. In mei afzonderlijk buiten uitgeplant op rij: ca. 20 cm. afstand. De planten sterven niet af in de zomer (zoals bij bolletjesteelt) en zijn nu (september/oktober) oogstbaar. Naast een dikke oogstbare hoofdstengel staan per plant 3 tot 6 kleine plantjes, die uitgeplant kunnen worden. Die gaan daarna dezelfde groeicyclus volgen als de teelt van bolletjes, lijkt me. De bolletjesteelt is interessant omdat je in eind mei/ begin juni beschikt over oogstbare prei. Na half juni verleppen de planten snel om in juli af te sterven en nieuwe bolletjes te leveren. In mei/juni is gewone prei weinig verkrijgbaar en erg duur. Gezaaide oerprei is oogstbaar in het najaar als er sowieso volop gewone prei oogstbaar/goedkoop is. Toch kan zaadwinning en wat zaaien wel interessant zijn als back-up. Omdat oerprei kan bevriezen in een ongunstig koude winter. Dan kun je met wat zaad een nieuwe teelt starten. Want blijkbaar zijn bolletjes moeilijk te verkrijgen en bij de enkele bedrijven waar ze verkocht worden nogal aan de prijs. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Itoero Geplaatst: 11 november 2013 Geplaatst: 11 november 2013 Morgen krijg ik normaal enkele jonge oerprei-plantjes.Wat is de plantafstand?En plant ik ze op ruggetjes? Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
weknow Geplaatst: 11 november 2013 Geplaatst: 11 november 2013 Ruggetjes als er risico is op dat grond nat blijft tijdens herfst en winter. Eventueel in het voorjaar wat aanaarden door ze nog wat op te hogen.Ik hou ca. 20 a 25 cm aan tussen de planten. Ik hoop dat het verplanten goed lukt. Ik heb eigen bolletjes in augustus geplant en die staan prachtig. Maar ik had ook in maart gezaaid. Die planten zijn sinds 2 maanden oogstbaar en hebben naast de dikkere hoofdstam steeds 3 a 5 jonge plantjes. Die heb ik ook uitgeplant, maar staan aanzienlijk minder mooi en gezond dan de bolletjes. Kan in het voorjaar nog bijtrekken misschien. Overigens is er nu ook volop gewone prei in de tuin (en heel goedkoop in de winkel), dus die teelt uit zaad, die ik nu oogst, is wat overbodig. Was leuk om ook eens te proberen, omdat er nergens een handleiding voor te vinden is. In sommige jaren bevriest oerprei, dus het was ook als een back-up. (Nieuwe bolletjes moeilijk te krijgen en erg duur). Maar telen van bolletjes is veel zinvoller omdat je in mei en begin juni kunt oogsten en dan is er geen prei uit de tuin en in de winkel heel duur. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Itoero Geplaatst: 14 november 2013 Geplaatst: 14 november 2013 Is oerprei even winterhard als look? Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.