Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Oerprei


bonnie f

Aanbevolen berichten

Ik heb ergens gelezen over een vaste plant. Een prei/bosui soort.

Echt een vaste plant die goed in een pot te houden zou zijn.

Ik kan er niets meer over terug vinden en dat ergert me enorm.

Wie weet waar ik het over heb.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee ik denk dat ze OERprei bedoeld is wel veel info. van onder deze naam,

Ik heb ze ook is beetje duur geintje in aanschaf als je er veel wilt maargoed ik vindt het wel waard en is leuke vaste plant

die winterhard is.

Je kunt de bodem als ui eten en de steel als prei.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zou goed kunnen is natuurlijk meer prei/bosui achtig, maar dat is toch geen vaste plant? (wel te vermeerderen)vandaar dat ik op de boomui gokte.

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op diezelfde site is hij in de webwinkel te koop:

http://www.cruydthof.nl/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=12&Itemid=71, omgeving Geldermalsen is volgens mij ook nog niet zo schandalig ver van Soest af, lijkt me echt leuk om daar een keer te gaan kijken, verkopen nog veel meer van dat soort gewassen(niet allemaal via de webshop)

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...

Van de zomer heb ik van Jorieke oerpreibolletjes gekregen. Ik heb ze in de tuin op een rijtje geplant..zoals prei, goed diep in gaatjes in een lange richel. Ze kwamen maar sporadisch op, maar 7 van de twintig. Later was ik bij Jootje, die had ze ook gehad en had ze in de pot gedaan..het duurde bij haar ook lang voordat ze kwamen. Nu zijn ze plots alle twintig boven de grond.. het heeft lang geduurd, maar het groeit!

Jorieke heeft me al 2 x de "reisbeschrijving"gestuurd voor de oerprei, maar die ben ik weer kwijt , kan er hier misschien wat geplaatst worden?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik het goed heb, bezitten deze broedknolletjes een keiharde schil ..?

Ze lijken op de kleine broedbolletjes van de Olifantenknoflook, je kunt ze 10 jaar bewaren, maar vooralleer je ze in de grond stopt moet éérst de harde schil er vanaf, anders duurt het heeeeeel erg lang, bovendien is de opkomst minimaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De grotere bollen komen allemaal goed op hier. De kleintjes doen er inderdaad een stuk langer over.

 

Ik had deze beschrijving van www.plantaardig.com:

 

De knollen worden half juli, begin augustus geplant op min. 20 cm afstand in de rij, 10 à 20 cm diep, terwijl de afstand tussen de rijen bij voorkeur ongeveer 30 cm bedraagt.

Het is aan te bevelen om vooraleer te planten, de rijen in de volle lengte eerst uit te diepen (+ 10 cm), om de plant later te kunnen aanaarden. Op die wijze bekomt men een langer wit stengelgedeelte.

De platte kant van de knol in de lengterichting planten. hierdoor groeien de bladeren ook in de lengterichting, hetwelk het gemakkelijk maakt om gedurende het groeiproces het onkruid tussen de rijen te verwijderen.

De knollen komen zeer onregelmatig uit. Na een week tot zelfs na meer dan 2weken zijn alle plantjes aan de oppervlakte tevoorschijn gekomen.

Gedurende de winter groeit de plant verder, behalve gedurende de meestal korte vriesperiodes.

Afhankelijk van het weer maakt men in maart/april een keuze :

- de planten voorbestemd voor consumptie dienen gerooid te worden en eventueel in de diepvries bewaard te worden.

- De planten die blijven staan komen in aanmerking voor plantgoed. Ze zullen vrij snel een zaadstengel ontwikkelen en zijn dan niet meer zo geschikt voor consumptie.

Van zodra de zaadstengel zichtbaar wordt dient de zaadknop afgebroken te worden.

Van dan af gaat de plant knollen ontwikkelen. Indien de zaadstengel niet wordt afgebroken zal er ook geen knolvorming plaatsvinden.

De knolvorming is beëindigd eind juni tot half juli, afhankelijk van de weersgesteldheid.

Dit gebeuren is goed zichtbaar aan de stengel die aan het verdrogen is.

Wanneer de stengel quasi droog is worden de planten (met de riek) gerooid en de knollen worden van de plant losgemaakt.

Ze worden gedurende ongeveer een/enkele we(e)ken (in de zon) gedroogd. Enkel de grote knollen, een 10-tal per plant, worden behouden en gaan onmiddellijk na die korte droogperiode terug in de grond voor een nieuwe cyclus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Juist Jorieke, dat bedoelde ik! Ik ben blij dat het hier staat, dan kan ik het niet meer wissen

 

Ik heb trouwens geen harde schil verwijderd, en ik weet ook niet hoe die eruit zag, en of hij om mijn bolletjes zat? In ieder geval duurde het voor sommige bollen wel 2 maanden voordat er een preiplantje uit kwam!

aangepast door Gast

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later ...

Dat denk ik niet. De gewenste groeiwijze is dat ze niet gaan bloeien, als ik het goed begrepen heb. Maar ze kunnen wel gaan bloeien, aangezien er ook zaad geruild wordt.

De komende weken kun je ze m.i. gaan oogsten. Als je ze laat groeien, dan zouden ze in de zomer moeten af gaan sterven: de oogsttijd voor de nieuwe bolletjes.

 

Mijn ervaring tot hier met planten van bolletjes die ik eind augustus pootte: Tot begin winter groei (grootte ca. 25 cm) In winter vrijwel stilstand, planten minder mooi (zoals winterprei) wat gele en verdorde bladeren. Vanaf april nieuwe groei en planten staan er nu groot en fris op. Ca. 50 cm. Bruikbare schacht van 20 a 30 cm, ietsje dunner dan gewone prei.

Ervaring tot hier met zaaien: begin maart gezaaid. Bovenkomst als prei, daarna zeer trage groei. Sinds eind april/begin mei na 2x verspenen beginnen ze te groeien. Ontwikkeling als herfstprei.

Of zaailingen in zomer ook gaan afsterven en of ze al bolletjes gaan vormen weet ik niet. Afwachten dus.....

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou de oerprei nu een zaadstengel aan moeten maken? Bij mij staan mooie balpen-dikke preien op een rijtje, maar nog niks te zien...

Als het goed komen er jonge uitlopertjes bij. Je ziet ze bij de voet van de moederprei de grond uitkomen. Deze uitlopers vormen onder de grond ook weer bolletjes welke je in augustus weer uit kunt planten voor nieuwe oogst in het volgende voorjaar of voor vermeerdering in de volgende zomer.

Met vriendelijke groet,

Wim.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 weeks later...

Ik dacht eigenlijk dat je van de uienfamilie-planten in de tuin, niet het zaad zou moeten winnen. Althans, niet als je 'zuiver' wil blijven in je soortjes. Dus, als de Oerprei Oerprei moet zijn en de prei de prei en Chinese bieslook de Chinese bieslook. ( De gewone bieslook bloeit vroeger, en blijft meestal wel zuiver )

Dat je dus dit soort dingen beter vegetatief kan vermeerderen ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien heb je gelijk Bit, ik heb werkelijk geen idee. Het leek me mooi de bloeivorm te zien.

 

Jorieke ik heb het hele witte geval en een stukje groen fijngesneden en rauw bij de wraps gegeten..echt heerlijk! Lijkt me ook heel fijn voor een ham-prei salade...

De rest van het groen weggedaan..eigenlijk wel zonde hè, ik had het beter in kunnen vriezen...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel zonde ja Invriezen en dan na 20 preitjes een preisoepje maken. Met mosterd en spekjes.

 

@Bit: ja, daar ben ik ook 'bang' voor. Maar bieslook is nu uitgebloeid, Welsh onion ook, de Lady leek staat nu nog te bloeien, en verder even niets meer. Dus hopelijk gaat het goed.

Verder vermeerder ik met de bolletjes hoor, maar zaaien lijkt me ook leuk om een keer te proberen. Een heel gepriegel, en ik heb wel wat beters te doen... maar toch

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...