weknow Geplaatst: 14 november 2013 Geplaatst: 14 november 2013 Neen. In koude winters, zoals die van 2011-2012, bevriest ze alom zo bleek. Toen is er plaatselijk tot -20 a -22 graden geweest in Nederland en Vlaanderen. Hoorde van veel mensen dat ze dat niet overleefd heeft.Afgelopen winter ging het bij mij goed. Dicht bij zee en laagste temperatuur was hier -14. Ervaringen van anderen??? Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
appelvrouw Geplaatst: 14 november 2013 Geplaatst: 14 november 2013 Bij mij -20 overleefd..ze waren klein, maar niet aangeaard of zo. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Bobjan10 Geplaatst: 14 november 2013 Geplaatst: 14 november 2013 ik heb een vraagje over oerprei. Ik heb elk jaar veel last van de wortel/prei/uien vlieg, en ik wil eigenlijk geen vergif spuiten. Heeft de oerprei ook last van de preivlieg?anders zou dit een mooie oplossing zijn. Quote "Een onkruid is een plant die elke overlevingsstrategie beheerst, behalve die van het groeien in rijen." http://www.moestuinforum.nl/blog/Bobjan10/
weknow Geplaatst: 14 november 2013 Geplaatst: 14 november 2013 Waarschijnlijk minder of niet....voor zover ik weet. Maar het zijn verschillende insectjes, die per soort andere tijden actief zijn. Ik heb veel last van wortelvlieg en sowieso niet veel van uienvlieg of preivlieg. Als je niet wilt spuiten: gebruik afdekgaas! Wel wat last bij oerprei van roest. Als je in augustus plant en in mei oogst, valt dat echter veel mee!Ik denk dat oerprei geen echt alternatief is voor uien of prei. Daarvoor is de oogsttijd veel te beperkt en de opbrengst wat matig. Wel een goede aanvulling, aangezien je iets hebt waarvan de smaak ergens tussen prei en ui inligt en dat je als prei-alternatief kunt gebruiken in een periode dat er in eigen moestuin eigenlijk geen prei te oogsten is. (Wel bieslook, Egyptische ui e.d. en de eerste zgn. winteruien) Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
appelvrouw Geplaatst: 14 november 2013 Geplaatst: 14 november 2013 Ik heb wel wat last dit jaar van een preimot of vlieg..de prei is wel goed opgekomen maar staat er sneuig bij. IK giet nu iedere week gier uit eigen tuin erbij ( mix brandnetel/heermoes/smeerwortel) ik las ergens dat dat de weerstand van de plant verhoogd. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Itoero Geplaatst: 14 november 2013 Geplaatst: 14 november 2013 Ik heb bij het vlaamsezaadhuis oerprei-plantjes besteld.Kan ik het vlak voor de winter nog planten? Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
weknow Geplaatst: 14 november 2013 Geplaatst: 14 november 2013 Planten of bolletjes? Planten verplanten gaat misschien nog, maar lijkt me niet de ideale teelt. Zie ook mijn ervaring met zaai-oerprei eerder in deze draad.Bolletjes zou ik koel en droog bewaren tot augustus...lijkt me. Als ze willen bewaren? Proberen kan altijd....Het is niet echt de tijd...... Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Itoero Geplaatst: 14 november 2013 Geplaatst: 14 november 2013 En is het een optie om te wachten tot het voorjaar?Of is dat te laat? Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
weknow Geplaatst: 14 november 2013 Geplaatst: 14 november 2013 Durf niet te zeggen. Dat zat in mijn opmerking: "proberen kan altijd".... Misschien gedragen ze zich als knoflook en krijg je met een voorjaarsteelt alleen wat kleinere bolletjes en/of plantjes als oogst? Heb intussen even gekeken op site van Vlaams Zaadhuis. Je krijgt 3 bolletjes voor 5,95 Euro. Ik heb geen idee over de bewaarbaarheid van de bolletjes. (Misschien iemand anders?) Zou ze zelf toch zo snel mogelijk planten....misschien zelfs in een kasje o.i.d. als je dat hebt, eventueel daar in een pot....dan groeien ze waarschijnlijk in de winter ook wel wat door en is er ook zeker geen risico op bevriezen bij zeer strenge vorst. Mij lijkt dat je vooral zou moeten proberen het eerste jaar om wat meer bolletjes te oogsten eind juni of in juli... zodat je volgend jaar echt wat meer hebt om uit te planten. Bij mij waren de planten afstervend en niet heel mooi consumeerbaar tegen de tijd dat de bolletjes "rijp" waren. Het lijkt een keuze tussen: oogsten in mei tot begin juni van mooie stelen met dikke witte hoofdbol ofwel ze laten doorgroeien om nieuwe aanwas te kunnen oogsten. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Itoero Geplaatst: 15 november 2013 Geplaatst: 15 november 2013 Die van het vlaamszaadhuis zeggen dat het wss begin december geleverd zal worden.Ik ga ze vragen om ze pas in maart te leveren. In m'n kas is het 's nachts slechts een of 2 graden warmer. Het zijn plantjes, dus ik denk niet dat ik ze lang kan bijhouden. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
Itoero Geplaatst: 17 februari 2014 Geplaatst: 17 februari 2014 Ik heb net 9 plantjes ontvangen van het vlaamse zaadhuis.Het is goed weer dus ik ga ze meteen planten op een rug, plantafstand 20 cm.Ik heb die bodem gisteren nog gecomposteerd (gekochte compost, geen verse)Kan ik eigenlijk al de Allium's (oerprei, knoflook, prei, ajuin, shallot) op dezelfde manier bemesten? Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
endetjes Geplaatst: 17 februari 2014 Geplaatst: 17 februari 2014 Ik vroeg me af of ze ook in een grote mand kunnen? Ik heb geen ruimte om een rijtje te maken maar het klinkt aantrekkelijk......prei en ui aan één plant. Quote
thea Geplaatst: 17 februari 2014 Geplaatst: 17 februari 2014 Dat kan wel maar niet veel poten in de mand. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
endetjes Geplaatst: 17 februari 2014 Geplaatst: 17 februari 2014 Ik las dat je ze moet aanaarden. Is het dan ook slim om de mand niet helemaal te vullen en later bijtevullen als de planten groter worden. net als bij aardappels in een mand?En nog een lastige vraag. Hoeveel in een mand. Ik heb bv een mand van 40 cm doorsnede......kunnen er dan 2-3 in? aangezien de plantafstand ongeveer 20 cm is? Of liever iets meer.Het lijkt me mooier (voor het oog en voor de oogst ) als de mand goed gevuld is. Quote
thea Geplaatst: 17 februari 2014 Geplaatst: 17 februari 2014 4 /5 en net wat je schrijft bij aarde in de groei. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
endetjes Geplaatst: 17 februari 2014 Geplaatst: 17 februari 2014 okee, ga ik doen. Als ik het zo laat poot, kan ik dus niet in mei oogsten maar later wel hopelijk wat broedbolletjes oogsten. Heb ik dat goed begrepen? En nog even Itoero's vraag vernieuwen.(ik heb erover heen gepraat )Kan ik eigenlijk al de Allium's (oerprei, knoflook, prei, ajuin, shallot) op dezelfde manier bemesten? Quote
RobO Geplaatst: 18 februari 2014 Geplaatst: 18 februari 2014 ja, we bemesten alle alliums hier ook met een klein beetje oude mest of koemestkorrel en wat kali, alleen prei krijgt meer Quote
endetjes Geplaatst: 5 maart 2014 Geplaatst: 5 maart 2014 Vandaag eindelijk na 3 weken wachten mijn oerprei binnen gekregen. Ik had bollen verwacht maar ze werden als plantjes geleverd. 6 stuks. Ik heb ze allemaal in de mand gekregen ookal werd er geadviseerd 4-5 stuks te poten maar wat doe je dan met die ene, hé! Ziet het er een beetje goed uit of echt te krap? Wat is het gevaar, als ze te dicht op elkaar staan? Barst de mand dan uit elkaar, ofzo? Dat diep poten is niet gelukt. Ze staan zo diep mogelijk Ik kan nog een klein beetje aanaarden maar is dat nog nodig? Het zijn al prei-tjes! Of zal ik nu meteen maar vullen zoveel ik kan. Ik heb wat gele blaadjes weggeknipt en nu zie je zo'n wittig stukje, dat waarschijnlijk onder de grond moet???????? Quote
appelvrouw Geplaatst: 30 mei 2014 Geplaatst: 30 mei 2014 De laatste weken oogst ik regelmatig een preitje. Tot nu toe heb ik de preitjes vermeerderd als de prei afgestorven was ergens in de zomer..en dan het bolletje uit elkaar gehaald en de teentjes later weer uitgezet. Maar als ik nu een preitje oogst zitten er ook kleine preitjes bij. Kan ik die ook al uitplanten? En zo ja hoe, in een pot beter omdat het groen afsterft en je hem niet meer terugvind bijvoorbeeld? Groeien deze stengeltjes net zo goed of beter dan de bolletjes van later uit het seizoen? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
HuubvG Geplaatst: 30 mei 2014 Geplaatst: 30 mei 2014 Mag ik alvast een antwoordje geven? In je blog heb ik ook al gevraagd: je gaat de kleine bolletjes toch wel weer uitzetten? Volgens mij was het de bedoeling dat je de prei omstreeks deze tijd oogst en de kleine bolletjes weer uitplant. Ik heb het zo wel gedaan. De kleine bolletjes plant ik uit en de rest eet ik op. Was dat dan wel de bedoeling? Want de vraag is dan: wat at jij ervan als je de preien af liet sterven? Quote
appelvrouw Geplaatst: 31 mei 2014 Geplaatst: 31 mei 2014 Nou, nog niet veel tot nu toe. Een enkel preitje, maar ik bewaarde ze voor vermeerdering. En ik ben van plan o er weer een stuk of 10 daarvoor te laten afsterven. En dan nog mijn vraag ter verduidelijking..heb ik evenveel kans op groei van een mooie oerprei met deze vroegere zij-teentjes, of kan ik beter wachten op die bolletjes die ik straks onder de grond uithaal? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Esthe76r Geplaatst: 1 juni 2014 Geplaatst: 1 juni 2014 Wat mij opvalt is dat die bolletjes dikker zijn dan wat ik ze in gedroogde versie heb gezien. Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 1 juni 2014 Geplaatst: 1 juni 2014 Je kunt ze gewoon planten heb ik vorige keer ook gedaan.Het lof sterft af en volgend jaar komt er meestal een nieuwe prei.Er zat bij mij wel verschil in opkomst, sommige kwamen pas later boven en die werden niet zo dik als de eerdere. Quote
HuubvG Geplaatst: 12 oktober 2014 Geplaatst: 12 oktober 2014 Ik had - per abuis - in mei/juni al de broedbolletjes geplant die ik van de preiknollen afgehaald had. Dit zijn nu beste sprieten. De grote knollen heb ik toen gegeten. Ik laat ze maar eens staan en zet er (wanneer precies, nu ongeveer wel toch?) wat bewaarde broedbollen bij. Kijken welk het beter zullen doen. Quote
weknow Geplaatst: 12 oktober 2014 Geplaatst: 12 oktober 2014 Hier intussen ook weer wat geleerd. Oerprei is niet zo goed om in te vriezen (bij gewone prei gaat dat prima) want als ze uit de vriezer komt wordt het slap en slijmerig. Ik heb me zelf dit jaar beperkt tot het uitplanten van 20 dikke bollen van eigen oogst. Mijn ervaring is toch dat het gebruiksnut van de staven, zo rond einde mei, het grootste is. Dan zijn die van de dikke bollen best wel flinke jongens en ben je de aftakeling (ten gunste van nieuwe bolvorming) die wat later begint nog voor. Dan is gewone prei erg duur en in de tuin niet veel voorhanden. De bollen die je overhebt (niet opnieuw uitplant) kun je lang bewaren en smaken goed. Een soort massieve ui-bolletjes (dus geen pellen zoals bij een ui), maar nu zijn er ook uien volop en het schoonmaken/pellen/krabben van het dunne velletje rond een oerprei bol vind ik toch wel veel gepruts. Kortom: Ik kweek er jaarlijks wat als alternatief voor prei in een periode dat prei niet zo voorhanden is. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.