Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst:

Hey iedereen! Mijn aardbei bladeren slaan plots rood uit, het is niet bij al mijn aardbeien, maar toch vind ik het vreemd... ook vormt de plant geen aardbeitjes of bloempjes... iemand tips of weet wat dit is? :)

alvast bedankt!

A2D46294-8486-4069-87AA-5CA06CD4FFBC.jpeg

F40A2540-819D-4C10-BBEB-D642342B8F45.jpeg

Geplaatst:

Ik vermoed dat dit gewoon veroudering van het blad is.

Heb je helemaal geen aardbeien gehad?

De aanleg van bloemen / vruchten bij aardbeien gebeurd het jaar daarvoor van medio augustus tot einde groeiseizoen.

Misschien is daar wat fout gegaan?

Ook lijken de planten wat dicht op elkaar te staan, maar ik mis een overzichtsfoto.

Geplaatst:

De uitlopers kosten energie, dus die zou ik ook weghalen. 

Geplaatst:

Daar ga je geen aardbeien mee krijgen en is een natuurlijk gebeuren.

Zelf zou ik per plant een paar mooie stekken te nemen en daar weer mee doorkweken.

Het gezegde is aardbeien houden van verhuizen, en dat doe je met de uitlopers

Geplaatst:

@Dorinesmoestuintje, kun je aangeven welk ras aardbei dit is? Kun je ook aangeven hoe lang deze planten op deze plek staan? Ik heb dit ook gehad bij mijn Elsanta's.

Elsanta is erg gevoelig voor schimmelziekten en hierdoor eigenlijk niet geschikt voor de biologische teelt. M.a.w. voor een probleemloze langdurige teelt zul je fungiciden moeten gebruiken. 

Je geeft aan dat deze symptomen zich zeer snel hebben ontwikkeld. Daarom denk ik aan een schimmelziekte. Het zou Verticillium kunnen zijn. Je kunt veel plaatjes vinden op internet maar onderstaande is een goed voorbeeld. De symptomen worden inderdaad nogal eens toegeschreven aan versnelde veroudering. Als het Verticillium is, dan heb je een probleem, want de schimmel zit volledig in de houtvaten. De bladeren krijgen eerst 'herfstkleuren' en gaan later ook verdrogen. Van deze zieke planten moet je dus geen uitlopers nemen, want die zijn ook al besmet. Verticillium microsclerotia zitten in de grond en kunnen hier jaren lang overleven.

Niet zeker natuurlijk - je foto's geven een beperkt beeld en wellicht pas de eerste aantastingsfase - dus je kunt het nog even aankijken. Maar als de symptomen zich snel uitbreiden, dan zou ik het persoonlijk snel ruimen. Uiteindelijk is het nu niets (geen bloempjes dus geen aardbeitjes) en als het Verticillium is, wordt het ook niets meer.

Je kunt het best volgend voorjaar nieuw uitgangsmateriaal kopen bv. frigo stekken.

Nieuw uitgangsmateriaal op een vers stukje grond zetten, waar geen aardbeien of aardappelen hebben gestaan.

VERTDA_2142.thumb.jpg.ffa96260135a1fe004029e1fd261e50b.jpg

aangepast door oscardevos

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.