Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo, ik heb een probleem met enkele tomaten. Ze krijgen zwarte plekken op de steel. Iemand een idee hoe het komt? En of ik ze redden kan? 

IMG-20200707-WA0003.jpg

IMG-20200707-WA0000.jpg

IMG-20200707-WA0001.jpg

Geplaatst:

Ik herken deze symptomen ook als Phytophtora. Quote uit een eerder post:

In de moestuin hebben we te maken met het probleem van ongeslachtelijke voortplanting, bestaande uit de vorming van sporangia waarin zoösporen zitten. De sporangia worden door de wind verspreid, komen op het blad terecht en dan komen de zoösporen vrij, die in het bezit zijn van twee flagelletjes (een soort van roeispaantjes), hiermee kunnen ze zwemmen in regen- en dauwdruppeltjes.

Je planten zijn nu al op enkele plekken geïnfecteerd en je gaat wellicht komende tijd meer plekken zien. Op de geinfecteerde plekken gaat de schimmel nu nieuwe sporangia (ook wel zoosporangien genoemd) vormen en deze gaan zich dus in je kas verspreiden. Dus van belang dat je geinfecteerde bladeren in deze fase wegneemt door zo min mogelijk luchtbewegingen te maken. Bv. zakje om blad doen en afknippen. Daarnaast moet je de boel droog zien te houden, dus liefst zoveel mogelijk de kas open en ja, dat gaat weer gepaard met luchtbeweging en daarom is verdere besmetting moeilijk in de hand te houden. Maar liefst 's avonds de kas niet dichtdoen om hoge luchtvochtigheid te voorkomen.

Phytophtora heeft ca. 8 uur vocht nodig bv. een waterfilmpje op het blad om te infecteren. Kun je aangeven of je die situatie hebt gehad in je kas? De grond ziet er goed vochtig uit, maar misschien had je net bewaterd.

Ik zie ook dat je een foliekas hebt. Daarmee is het uitkijken, omdat folie langer vochtig blijft dan glas (opwarming glas gaat sneller). Zorg ervoor dat er geen bladeren tegen de folie aanhangen. Ook voor glas van toepassing, want deze ruimte (tussen blad en glas/folie) bevat veel vocht.

Misschien kun je de verspreidng van sporen vanaf de geinfecteerde stengel op een of andere manier inperken. Opofferen/ afsnijden onder de aangetaste plek gaat misschien te ver, maar als de aantasting boven een mooie tomatentros heeft plaatsgevonden, dan is bij opoffering de kans iets groter dat de tomaten mooi rood worden. 

• Like 1
Geplaatst:

Hartelijk dank voor je reactie. Kan kloppen, we hebben de kas, vanwege slecht weer, veel dicht gehad. 

We gaan hem nu openlaten. Bedankt. 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...