Bertus Geplaatst: 9 juli 2020 Geplaatst: 9 juli 2020 Het leek dit jaar een topoogst te worden aan mijn leipeer. Zelfs na uitdunnen van de rozetten tot de helft hing de Conference helemaal vol .... tot vandaag. De peren moeten nog ruim 2 maanden hangen maar een groep kauwen vond ze goed genoeg om al eens flink huis te houden.. De bodem bezaaid met aangevreten peren en boom nog vol met aangepikte peren. Gedeelte van boom zat geen een gave peer meer aan. De peren die niet aangetast zijn heb ik ingepakt met zakjes die ik ook voor de druiven gebruik .... ziet wel feestelijk uit. Vorig jaar had ik in augustus een net voor en over de leipeer gehangen maar kauwen zijn handig genoeg om daar gewoon in te gaan hangen. 2 Quote
Grork Geplaatst: 9 juli 2020 Geplaatst: 9 juli 2020 Zo thuiskomen lijkt me ook even slikken! Weet je of dit helpt of gok je dit omdat het bij je druiven ook werkt tegen ongenodigden? Quote https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/379-grorks-blog/ https://www.moestuinforum.nl/zij-en-heur-landleven-t25424.html
Vastone Geplaatst: 9 juli 2020 Geplaatst: 9 juli 2020 Oh wat zonde zeg! Dat is niet fijn thuis komen nee. Hopelijk helpt je oplossing met de zakjes. Quote
Bertus Geplaatst: 9 juli 2020 Auteur Geplaatst: 9 juli 2020 De zakjes heb ik vorig jaar ook gebruikt en dat werkt prima, toen speelde dit pas in augustus dus ik dacht moet komende weken eens de peren inpakken.... dus te laat. Bij mij zitten veel kauwen (en duiven en eksters etc.), als ik mijn fruit niet bescherm krijg ik zelf nul komma niks. Het net hing over kersen en hangt nu over de blauwe bessen. Quote
RobO Geplaatst: 10 juli 2020 Geplaatst: 10 juli 2020 wow, hier hebben de kauwen nog niet aan de peren en appels gezeten, alleen de halsbandparkieten dank je! goeie waarschuwing, ik ga er vandaag wat mee doen, Quote
Roland Geplaatst: 10 juli 2020 Geplaatst: 10 juli 2020 Wat een prachtige leipeer. Laat eens een overzichtsfoto zien met de gehele peer? Welke onderstam heb je gebruik? ps hier gisteren ook een aantal peren ingepakt met de fruithoezen voor druiven. Ik zoek nog die bruiloft zakjes met trekkoord. Die zijn ideaal om fruit in te pakken. 2 Quote
Bertus Geplaatst: 10 juli 2020 Auteur Geplaatst: 10 juli 2020 @Roland zie de overzichtsfoto en foto van troszakje. In het "middenstuk" zaten al wat minder peren daar was de aanvliegroute beter voor de kauwen dus wat er hing is vrijwel volledig weg. De peren zitten in een groepje 2-4 in een zakje. Onderstam? .... geen flauw idee. De boom staat er ca 25 jaar, bij de plaatselijke fruitboomkweker aangeschaft. Op de onderstam moet ik regelmatig uitlopers verwijderen. Die "bruiloftzakjes" met koord (20X30cm) heb ik ca 3 jr geleden na lang online zoeken aangeschaft voor mijn druiven ... doos van 100st. Veel te veel dacht ik iei maar nu ik ook o.a. bij de peren gebruik kom ik over een maand waarschijnlijk te kort voor de 3 druivelaars (guyot). Als je wil kan proberen terug te zoeken en je een pb sturen? Quote
Grork Geplaatst: 10 juli 2020 Geplaatst: 10 juli 2020 Heeft Action ze niet op de knutselafdeling? 1 Quote https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/379-grorks-blog/ https://www.moestuinforum.nl/zij-en-heur-landleven-t25424.html
Mellie Geplaatst: 11 juli 2020 Geplaatst: 11 juli 2020 Heel veel giftshops hebben deze cadeautasjes. Ze worden vaak als bedanktasje meegegeven na Bv een babyshower, dus kijk eens in winkels waar je anders wellicht niet zo snel zou komen Quote
Bertus Geplaatst: 11 juli 2020 Auteur Geplaatst: 11 juli 2020 De zakjes (gemaakt van vliesdoek) heb ik ca 3 jaar geleden aangeschaft met name ter bescherming van mijn druiven tegen de inmiddels beruchte Suzuki-vlieg. De maaswijdte van de zakjes is in elk voor druiven wel kritisch. Ze moeten fijn genoeg zijn om het vliegje tegen te houden maar ze moeten wel open genoeg zijn om voldoende te kunnen luchten. Vreeken heeft zakjes die zoals ze zelf aangeven "te grof" zijn tegen de Suzuki-vlieg (reactie Vreeken op mijn vraag van 3 jaar geleden). Vliesdoek voldoet prima, in feite kun je zelf zakjes maken van vliesdoek mbv een eenvoudig seal-apparaat. Ik heb op die manier een paar gescheurde zakjes gerepareerd. In plaats van een koortje kan een wasknijper gebruikt worden om ze aan te brengen. Quote
RobO Geplaatst: 12 juli 2020 Geplaatst: 12 juli 2020 ik zou wel een antiinsecten gaas over de planten willen hangen (kan want dubbel cordon) , die heb ik over als de kolen klaar zijn iemand ervaring mee of do/dont tips? Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.