Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Toen enkele jaren geleden mijn Gieser Wildeman door de woelmuis werd omgehaald heeft mijn buurman snel wat levend hout geënt in zijn bos op een wild stammetje. Het boompje is vroeg in het voorjaar na twee jaar in onze tuin gekomen En groeit redelijk, het is geen schoonheid maar kan misschien nog mooi uitgroeien. Nu zitten er nogal veel bladeren met die kenmerkende vlekken, ik dacht perenvuur door de kleur maar begrijp dat het dat niet is?
Perenroest dan?

Helpt het als ik het blad dat de vlekken heeft afpluk?

9E1EFFA1-C03B-49B3-B38F-44ED111687C4.thumb.jpeg.3bbab14c5ba297926184a0222fc9f073.jpeg

24E4FD1B-C374-4071-A955-3875781654F2.thumb.jpeg.75a237e1849bc13261218a3eaf919508.jpeg

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Zeker geen perenvuur. 

Zeer lichte vorm van perenroest. Schimmel blijft niet op peer, maar heeft een andere gastheer/vrouw...namelijk jeneverbes (Juniperes) nodig om peer weer te infecteren. Juniperes weg...kan tot op enkele 100-en meters....perenroest weg. Zo eenvoudig is dat. Aantasting is zeer mild......zal weinig invloed hebben op oogst als het zo blijft en oorzaak (jeneverbes of nauwe verwant daarvan) kan ook bij een buur staan. In je eigen tuin zou je hem kunnen opruimen...als het je stoort.  Sommige perenrassen zijn veel gevoeliger. Conference...ik denk dat 90% van alle perenbomen die saaie Conference is.....is zeer gevoelig.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Gelukkig geen perenvuur want dan zou je pas echt een probleem hebben. Mijn Conference (hoezo saai weknow  🙂 ? ) heeft sinds hij ongeveer 20 jaar geleden geplant werd ieder jaar weer 'last' van perenroest. De fotosynthese van aangetaste bladeren zal wel wat minder zijn maar bij mij heeft perenroest in ieder geval geen invloed op hoeveelheid en kwaliteit van de peren. Misschien dat dat bij een extreme aantasting wel het geval is ? Aangetaste bladeren afplukken heeft niet veel zin. Zolang er waardplanten aanwezig zijn komt de schimmel ieder jaar weer terug.

• Like 1

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:
4 uren geleden, Frans zei:

Mijn Conference (hoezo saai weknow  🙂 ? )

Er zijn 100en soorten peren. Vele  lekkere. Een waaier aan smaken en toepassingen. Fruitbedrijven kweken bijna alleen Conference. (Meer dan 90% van het arsenaal...daarnaast heel klein beetje Doyennee de Comice, en stoofperen Gieser Wilderman of Saint Remy...andere soorten minder dan 0,01%) In winkels is nauwelijks iets anders te koop dan - vervelend wordende - Conference. Het lijkt wel alsof peer en Conference synoniem geworden zijn. Er niks anders bestaat. Dat is op zich al een erg saaie versmalling. Als liefhebbers dan ook nog precies datzelfde gaan zetten doen zij zichzelf mijns inziens tekort...juist dan kun je ook voor iets bijzonders kiezen en niet het spul dat na maanden koeling, niet echt rijp en al half rot (meestal) in de winkels ligt of dat massaal wordt doorgedraaid omdat er zo veel overproductie is. Juist een eigen tuin geeft je de mogelijkheid om zo veel meer te kunnen telen! 🙃

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Ik ga voor een groot deel met je mee weknow maar zo'n 'saaie' Conference die de gelegenheid krijgt aan je eigen boom te rijpen is in smaak totaal niet vergelijkbaar met de rasgenoot uit de winkel die uit noodzaak onrijp geplukt moet worden om later onnatuurlijk na te rijpen. Dat geldt voor veel fruit (en sommige groenten)  die gekocht worden. Halfrijp geplukte  tomaten worden na verloop van tijd ook nog mooi rood (of geel/oranje/paars etc.) maar smaak hebben ze niet meer.  

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Dank heren voor jullie antwoorden. Ik laat de rest van het blad dus zitten. Inderdaad op een steenworp afstand een jeneverbes Monarch. Aangezien de as van mijn Pa eronder ligt gaat die niet om..hij hield niet van reuring boven zijn kop😉.
Wat de conference betreft ik had er ook een helaas ook omver gevreten de de woelmuis, de vruchten waren idd heerlijk.

Ik zie ook wel wat in Weknows punt maar vond het ook een heel gemakkelijke boom, gemakkelijker dan sommige andere perensoorten die ik heb, ik mis hem dus wel.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik heb dan een van die exceptionele perenrassen: een kruidenierspeer. Heeft ook roest zonder de oogst in de weg te zitten.

Een oud ras. Mooie boom. Geen aanrader als je graag peren eet. De peertjes zijn klein en worden snel melig. 

• Like 1
Geplaatst:

hier wel eens een doyenne peer constant gezwaveld vlak na een regenbui, gaf minder roest maar was erg bewerkelijk; we laten het nu maar gaan en hij staat er nu een jaar of 8 redelijk bij

• Like 1
  • 2 years later...
Geplaatst: (aangepast)

Ik las dat de bladeren verwijderd moesten worden...dan is die kaal... nog een andere oplossing? Geen jeneverbes in de buurt..

16867313105139034530007125820777.jpg

1686731390794277266715638822076.jpg

aangepast door Lia56

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...