annaelizabeth Geplaatst: 18 juli 2020 Geplaatst: 18 juli 2020 (aangepast) Zijn er mensen die ervaring hebben met tuinieren op een lemige, steile helling? In het geval van mijn dochter, die ik met praktische tips en (af en toe) hand- en spandiensten help, is er sprake van kale plekken op een behoorlijk steil stuk met botanische bloemenweide en van terrassen waar ook naaldbomen en coniferen op staan die soms behoorlijk overhellen. Het is een zuidhelling. Mijn directe kennis schiet tekort mbt - de bloemenweide deze lijkt goed doorworteld, maar toch meen ik op de kalere stukken (waardoor ontstaan die??) uitspoeling waar te nemen - overhellende bomen is het voldoende die aan de zuidzijde stevig te kortwieken om omvallen te voorkomen, moet ik ze in hoogte beperken? - boomsoorten is het mogelijk (een deel van) de naaldbomen, coniferen en rododendrons vlak boven de grond af te zagen en daartussen lijsterbes, berk vlier ed te planten - bodembedekking met lage cotoneasters de tuin is hier op sommige plekken volledig mee overgroeid, en daar wil dus niets anders meer groeien. als we het spul met wortel en tak verwijderen ruineren we de grond natuurlijk en krijgen we uitspoeling. is het mogelijk dit onkruid langzaam maar zeker terug te dringen? - bamboe er staat naast de vijver ook een bosje met al zeer hoge bamboe, het heeft natuurlijk de neiging uit te breiden naar de bloemenweide. hoe houden we dit binnen de perken (zonder kale plekken te creëeren of is bamboe hoe dan ook foute boel hier. Dringend advies gevraagd, bij voorbaat innige dank 18 juli 2020 aangepast door annaelizabeth Quote
rorror Geplaatst: 18 juli 2020 Geplaatst: 18 juli 2020 41 minuten geleden, annaelizabeth zei: Is het mogelijk (een deel van) de naaldbomen, coniferen vlak boven de grond af te zagen. Cornifeer, loopt alleen uit op plekken waar al groen loof zit. Als snoei je die te diep, dan hou je op die plek altijd kale plekken in de cornifeer. Zelfde geldt als bv naast de cornifeer een struik stond. Haal je die struik weg, dan zal aan de kant van die struik een kale plek bij de conrnifeer verschijnen, door dat die plek nooit licht hebt gehad en hen kunnen groeien. En groeid ook niet meer dicht als er op die takken geen loof meer zit. Naaldbomen rododendrons lopen wel op oud hout uit. Dus een kale plek zal daar in de jaren langzaam herstellen. Heb je een foto van de helling? Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
fre3ke Geplaatst: 18 juli 2020 Geplaatst: 18 juli 2020 Coniferen kun je rustig afzagen en de stronk laten zitten, die gaat dood wanneer al het groen weg is. Ik heb dat ook gedaan, en ervan geleerd dat je beter een 50 cm stam kan laten staan zodat je niet steeds struikelt over de stomp. Plant je nieuwe plantgoed er minstens 20-30 cm vanaf. De grond direct rondom blijft erg droog, ik weet niet waarom. En is wat zuur, dus let daarop bij je plantkeuze. Ik denk dat je uitspoelen en wegspoelen verwisselt. Voedingsstoffen spoelen uit. Zandgrond is bij een hellingshoek tot 45 graden stabiel. Het is dus steiler? Of het water verzamelt zich en dan krijg je flinke stromen die wél grond wegvoeren. Als je een goede afwatering kanaliseert, kan het probleem minder worden. Het hele terrein eens met een spitvork of woelvork behandelen kan ook helpen met het wegzakken van water. Ik woon zelf op een stuwwal en in het bos hier vallen de bomen heel traag in de diepte. Dat hou je waarschijnlijk niet tegen als de helling meer dan 45 graden is. Cotoneaster houdt grond inderdaad goed op zijn plaats. Daar weet ik geen antwoord. Quote
redzebra Geplaatst: 18 juli 2020 Geplaatst: 18 juli 2020 heb je foto's? Bamboe is sowieso een woekeraar, die moet je eigenlijk in een afgebakende zone zetten (bv een betonnen buis op zijn kant). Maar met foto's ga je waarschijnlijk wat gerichter tips krijgen van de forumleden hier. Quote
annaelizabeth Geplaatst: 19 juli 2020 Auteur Geplaatst: 19 juli 2020 Bedankt voor de diverse reacties. Wegspoelen inderdaad. Het afzagen van de coniferen en bij planten van ander gewas gaan we zeker proberen. Mbt tot de bamboe is het natuurlijk te laat als daar al jaren een bos staat. Ik hoop dat maaien ipv met wortel en stam verwijderen gaat helpen. Blauwe bessen wellicht. Zou het mogelijk zijn de cotoneasters langzaam maar zeker te vervangen door bosbessen en/of vossebessen? werkt dat net zo goed? Quote
fre3ke Geplaatst: 19 juli 2020 Geplaatst: 19 juli 2020 Wat is nou de hellingshoek? Bij de bamboe is het stoppen van de wortelgroei belangrijker, denk ik, dan dat het er op korte termijn leuk uitziet door te snoeien. Waarschijnlijk moet je ondom een geul graven en vol beton storten. Als het een polvormende bamboe is, schijnt het wel beheersbaar te zijn. Ga in de randen eens in grond wroeten, dan weet je meer. Quote
annaelizabeth Geplaatst: 19 juli 2020 Auteur Geplaatst: 19 juli 2020 Ik wacht op foto, maar schat dat hellinghoek meer dan 45 graden is op de plekken waar geen terrassen zijn. Quote
henkg Geplaatst: 19 juli 2020 Geplaatst: 19 juli 2020 Voor adviezen kan de locatie ook van belang zijn. Jouw locatie is Amsterdam. Maar zandgrond én hellingen van 45 graden zijn daar volgens mij echt niet. Dus: om welke locatie / streek gaat het hier? Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
RobO Geplaatst: 20 juli 2020 Geplaatst: 20 juli 2020 even over de coniferenstompen: we hebben er hier 15 jaar geleden een laten staan, gaten geboord en ingehakt...de stomp staat er nog steeds, dus ik zou die (laten ) weghalen Quote
Jorieke123 Geplaatst: 20 juli 2020 Geplaatst: 20 juli 2020 Ja, hier staat ook al 10 jaar zo'n stomp in de tuin die ik daar heb aangelegd. De buitenste laag is er af gevallen en hij verweert wel maar de kern is nog steeds hard. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
annaelizabeth Geplaatst: 20 juli 2020 Auteur Geplaatst: 20 juli 2020 Sorry dat ik niet duidelijker ben geweest: het gaat om een dorp in de nabijheid van Zürich. Het is ook geen zandgrond maar echte leem met stenen erin. Voor de (sier)tuin, die we deels om willen bouwen tot een soort voedselbos, zijn voor een deel met stenen en/of bielzen terrassen aangelegd , en is voor een ander deel de natuurlijke helling behouden. Quote
annaelizabeth Geplaatst: 27 juli 2020 Auteur Geplaatst: 27 juli 2020 (aangepast) Vervolg. Het ziet er zo uit Links op de foto achter de vijver het bamboebosje, dat dus uitstoelt naar de helling hoger op. MIsschien kan het paadje verdiept worden met een betonrand eronder. We gaan kijken. En zo steil is het dus op sommige plekken. We zijn hier een vlier aan het planten. Dit was het begin, in oktober. Met betrekking tot de cotoneaster vroeg ik mij af of het mogelijk is de planten tot op de grond af te knippen en daarbovenop een bak te plaatsen. Dit is waarschijnlijk ook een optie voor ander (sierstruik)gewas waar we geen prijs op stellen. Groeit het bodemspul er dan weer doorheen , hoe diep zou zo'n bak moeten zijn? Natuurlijk zonder worteldoek want de bedoeling is juist dat er doorheen geworteld wordt. Ik denk dat wortelkluiten behouden moeten blijven. Gezien bovenstaande reacties betekent dat zo laag mogelijk afzagen. Tenslotte: zou een kroosjesboom het doen in deze contreien? Komen daar ooit pruimpjes aan met nachtvorst in mei? Of verdient het de voorkeur om tussen de, afgeknipte, planten plekjes vrij te maken en daarin te planten. 27 juli 2020 aangepast door annaelizabeth aanvulling en spelling Quote
fre3ke Geplaatst: 27 juli 2020 Geplaatst: 27 juli 2020 Ik denk dat je voor de kroosjesboom lokaal navraag moet doen. Ook omtrent de verdere beplanting van de helling. Daar weten ze er gewoon meer van dan op een Nederlands moestuinforum. Ik weet alleen van mijn eigen cotoneaster dat het zijn tentakels uitspreidt. Alle takken zitten op meerdere plaatsen in de grond geworteld. Afknippen kan niet zomaar omdat het een grote kluwen van takken en wortels is. Ik heb destijds hele stroken met de steekspade en takkenschaar doorgeknipt en dan als een soort houtige graszoden los lopen trekken. Ik denk dat je een spade in de grond moet zetten om je probleemplanten te leren kennen en daarna pas oplossingen moet bedenken. En dingen uitproberen. Hier zul je weinig antwoorden meer vinden, vermoed ik. Quote
annaelizabeth Geplaatst: 28 juli 2020 Auteur Geplaatst: 28 juli 2020 Het was het proberen toch waard? Er zijn hier ook mensen lid met tuinen in de tropen, Frankrijk, Duitsland, Letland, Hongarije en misschien nog wel anderen. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.