Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Tomatenplanten tussen de aardappelen

swier050

Recommended Posts

Hey allemaal! 

Ik heb een kleine moestuin van 7,5m2. Nu wil ik zo veel mogelijk verbouwen binnen die vierkante meters. Aardappelen nemen helaas veel ruimte in beslag. Nu zag ik op het internet dat tomatenplanten geënt worden op aardappelplanten. Nu vindt ik dit veel werk om te doen en het lijkt mij lastig aangezien de aardappelen eerder klaar zijn dan de tomaten. 

Nu had ik het idee om volgend jaar tussen de ruggen aardappelen tomatenplanten te poten, omdat beide nachtschades zijn maar ook omdat ze blijkbaar geënt kunnen worden. Nu lees ik alleen op het internet dat tomaten en aardappelen slechte buren zijn. Als ze elkaar zouden aantasten dan zou dat enten toch ook niet werken? Ik lees namelijk niet waarom het slechte buren zijn. Of zie ik iets anders over het hoofd?

Hebben mensen ervaring met het planten van tomaten tussen de aardappelen?

Graag hoor ik jullie ervaringen! 😃

Vooral niet doen, enten en aantasting zijn twee verschillende zaken. Je ent een tomaat voor betere resistentie tegen wortelziekten en betere wortelgroei. Het probleem bij aardappelen is de aardappelziekte (phytophthora), een tomaat is daar ook vatbaar voor en daar gaat geen ent tegen helpen. Bij aardappelen kan je resistente soorten zoeken bij tomaten niet, ook al zijn ze geënt. Eigenlijk wil je die twee zover mogelijk uit elkaar staan hebben.  Bij ons moestuinders wordt phytophthora voornamelijk verspreid via de lucht. Dus je moet wat onder de grond afspeelt verschillend zien als boven de grond.

Edited by redzebra

Hoi Redzebra,

Bedankt voor de reactie. Het forum over enten is een interessant stuk! :) 

Je hebt het over de aardappelziekte, ik was op de hoogte dat dit de tomaten ook kunnen aantasten. Maar daarom leek het mij juist, klinkt misschien tegenstrijdig, wel een goed idee om beide in een zelfde vak te zetten. Als je gebruik maakt van wisselteelt en je hebt aardappelen in vak 1 en tomaten in vak 3 en je gaat elk jaar een vak opschuiven dan heb je na twee jaar de aardappelen in het vak van de tomaten zitten en in mijn ogen dan juist meer kans op de schimmel, of beredeneer ik dit verkeerd. Ik dacht als je de tomaten en aardappelen in dezelfde vak zet dan komen er de eerste 4 a 5 jaar geen nachtschades meer in dat vak.. 

Als je een besmetting krijgt, zie je dit vaak eerst op de aardappelplanten, deze kan je dan nog rooien als je op tijd bent, de knollen zijn dan meestal nog niet aangetast, tenzij je van plan bent continu chemicaliën te gebruiken. Je tomaten planten die wil je natuurlijk langer laten staan, als zij nu tussen de aardappelen staan krijgen ze het sowieso ook, bij een beginnende aantasting kan je de plant dan nog proberen redden (beschadigde delen wegknippen, beschermen tegen regen etc.), maar meestal is de enige oplossing de plant verwijderen. 

Bovendien als je ze tussen de aardappelen zet, blijft de tomatenplant langer vochtig wat je ook niet wil hebben. Je verwijdert juist de onderste bladeren om zowel contact met de grond te vermijden als de omgeving rond de plant open te houden. 

Persoonlijk zou ik de tomaten niet opnemen in de vruchtwisseling, maar op de meest zonnige plek zetten en plaatselijk elk jaar veel compost gebruiken om bodemmoeheid te vermijden.

Edited by redzebra