Jump to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Moestuin Forum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Sinds enkele weken zitten er witte stippen op mijn basilicum, enig idee wat dit kan zijn.

Ik heb onlangs mest toegevoegd aan de basilicum, wellicht dat het hiermee verbetert.

Gr, Stephan

20200722_145251.jpg

Heb je gecontroleerd op insecten? Misschien zijn de puntjes van zuig plekken van trips of spider mites. 

• Author

Ik zie geen specifiek insecten als zodanig? Wat wel opvalt is dat de stippen ook op de scheutjes zitten.

20200729_144903.jpg

Zijn het kristalletjes die je van het blad kunt wrijven? Zo ja. dan kan het guttatie zijn van sap van de houtvaten en een manier om zouten te verwijderen uit de plant. 

De zoutoplossing is sterk verdund maar door het indrogen van het sap kunnen zoutkristalletjes ontstaan op het blad. Door het continue proces van guttatie worden de kristalletjes steeds groter. 

Bemesten helpt dan natuurlijk niet. Maar basilicum met een beetje extra zout is natuurlijk best lekker 😋

• Author

Hier lijkt het inderdaad op, want als ik met mijn vingers wrijf voel ik een soort korreltjes. Is dit een natuurlijk process van de plant zelf ?

Ja hoor, dat is een natuurlijk proces. Van mijn plantenfysiologie lessen heb ik onthouden dat watertransport wordt gereguleerd door worteldruk, zuigkracht van de bladeren (verdamping) en capillaire werking van de houtvaten. Als dit allemaal in evenwicht is, loopt het watertransport gesmeerd. Als de luchtvochtigheid hoog is, is de verdampingssnelheid van het blad laag. Een beetje waarom wij bij hoge luchtvochtigheid onze warmte via zweten niet makkelijk kwijt kunnen. Als de worteldruk hoog is dan is het geheel niet meer in balans en zorgt de worteldruk er voor dat het overtollig vocht via speciale kliertjes het blad verlaat.