StephanS Geplaatst: 22 juli 2020 Geplaatst: 22 juli 2020 Sinds enkele weken zitten er witte stippen op mijn basilicum, enig idee wat dit kan zijn. Ik heb onlangs mest toegevoegd aan de basilicum, wellicht dat het hiermee verbetert. Gr, Stephan Quote
StephanS Geplaatst: 22 juli 2020 Auteur Geplaatst: 22 juli 2020 https://drive.google.com/file/d/1fXJVfotj0T2f7QiERTcLBGe5YgjX3CC8/view?usp=sharing Quote
rorror Geplaatst: 22 juli 2020 Geplaatst: 22 juli 2020 Heb je gecontroleerd op insecten? Misschien zijn de puntjes van zuig plekken van trips of spider mites. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
StephanS Geplaatst: 29 juli 2020 Auteur Geplaatst: 29 juli 2020 Ik zie geen specifiek insecten als zodanig? Wat wel opvalt is dat de stippen ook op de scheutjes zitten. Quote
oscardevos Geplaatst: 29 juli 2020 Geplaatst: 29 juli 2020 Zijn het kristalletjes die je van het blad kunt wrijven? Zo ja. dan kan het guttatie zijn van sap van de houtvaten en een manier om zouten te verwijderen uit de plant. De zoutoplossing is sterk verdund maar door het indrogen van het sap kunnen zoutkristalletjes ontstaan op het blad. Door het continue proces van guttatie worden de kristalletjes steeds groter. Bemesten helpt dan natuurlijk niet. Maar basilicum met een beetje extra zout is natuurlijk best lekker 😋 Quote
StephanS Geplaatst: 30 juli 2020 Auteur Geplaatst: 30 juli 2020 Hier lijkt het inderdaad op, want als ik met mijn vingers wrijf voel ik een soort korreltjes. Is dit een natuurlijk process van de plant zelf ? Quote
oscardevos Geplaatst: 30 juli 2020 Geplaatst: 30 juli 2020 Ja hoor, dat is een natuurlijk proces. Van mijn plantenfysiologie lessen heb ik onthouden dat watertransport wordt gereguleerd door worteldruk, zuigkracht van de bladeren (verdamping) en capillaire werking van de houtvaten. Als dit allemaal in evenwicht is, loopt het watertransport gesmeerd. Als de luchtvochtigheid hoog is, is de verdampingssnelheid van het blad laag. Een beetje waarom wij bij hoge luchtvochtigheid onze warmte via zweten niet makkelijk kwijt kunnen. Als de worteldruk hoog is dan is het geheel niet meer in balans en zorgt de worteldruk er voor dat het overtollig vocht via speciale kliertjes het blad verlaat. 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.