Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Druiven 'verkreukelen'

Nick Remi

Recommended Posts

Hallo,
enkele vruchten in een paar druiventrossen gaan plots 'verkreukelen'.

Weet iemand hiervan de oorzaak? Een ziekte of heeft de plant een tekort aan een bepaald element?

Of is dit het 'krenten'?
Met vriendelijke groeten,
Nick

druivenverkreukelen.jpg

Edited by Nick Remi

Op 25-7-2020 om 06:50, RobO zei:

ik denk lamsteligheid linkje

Dank je voor de tip. Ik bekijk het. Het is een heel grote en lange plant.

Ik dun ze tot 1 tros per legger maar misschien laat ik nog teveel trossen hangen voor 1 plant.

Nick

Op 25-7-2020 om 06:58, harms1 zei:

Wat voor grond gebruikt u voor de druif Nick? Is er voldoende humeus materiaal aanwezig? Kan de druif goed afwateren? Druiven hebben een hekel aan natte voeten (zoals de meeste planten dat hebben)

Het is vrij zware grond, maar ik dacht dat hij goed afwaterde. De verkreukelde druiven heb ik al 2 keer gehad. Een keer vrij veel in 2018 en nu een paar kleine trosjes.

Nick

Een optie om hopelijk uit te sluiten is Suzukivlieg. (Drosophila Suzuki) Legt eitje in besje dat zich nog moet ontwikkelen tot rijpe druif en bij rijpheid is ze allang verdwenen. Kijk ik naar dit besje, dan zou dat goed kunnen maar is het niet zeker. Achter blijft een leeg gegeten besje en de invasieve fruitvliegje/made is al lang weer bezig om eitjes te leggen her en der. Tot 6 generaties per jaar. Een vrij nieuwe plaag in zachtfruit, Gevreesd door fruittelers en nog meer in wijngaarden, die in enkele jaren algemeen is geworden in Nederland en België. Voor wijndruiven is het gevaar dat enkele door de vraat verzuurde druiven de wijn snel tot azijn kunnen maken. Voor fruittelers wordt het fruit moeilijker verkoopbaar. Voor liefhebbers is het probleem kleiner, aangezien een deel zure en slechter smakende besjes (druif, aalbes, kruisbes, pruim, blauwe bes enz.) niet alles van de oogst onbruikbaar maakt, meestal. Schade in rode/blauwe/zwarte vruchten lijkt groter dan in wit of groen fruit van dezelfde soorten. Moeilijk te bestrijden omdat natuurlijke vijanden er niet zijn of nog niet bekend. Wordt naarstig gezocht naar meer effectieve lokstof om vallen te kunnen zetten.  Ook serieus onderzoek naar aanplant van Europese vogelkers, aangezien deze mogelijk vliegjes aantrekt en kan reduceren.....

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Op 28-7-2020 om 17:33, weknow zei:

Een optie om hopelijk uit te sluiten is Suzukivlieg. (Drosophila Suzuki) Legt eitje in besje dat zich nog moet ontwikkelen tot rijpe druif en bij rijpheid is ze allang verdwenen. 

Hallo, dank je voor de suggestie. Ik denk (hoop) dat het niet dit vliegje is. Ik ken het vliegje van in mijn kersen. In de verkreukelde druiven zie ik geen gaatje eitjes of wormpje. Zijn deze groene, onrijpe vruchten voedsel voor dit vliegje? Als ik naar mijn aangeprikte kersen denk, zijn die meestal in een verder stadium van rijpheid.

In kersen komt naast de nieuwe plaag van Suzukivlieg ook de kersenvlieg voor, die al decennialang bekend is in boomgaarden. Wat je beschrijft doet me eerder aan die laatste denken. De kersenvlieg is geen liefhebber van druiven.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.