Jump to content
Sign in to follow this  
Maj-Maj

Rode biet in potgrond: veilig om te eten?

Recommended Posts

Goedemorgen,

Iemand op dit forum wees mij erop dat ik zeer voorzichtig moest zijn met het oogsten van bietenblad als deze is gekweekt in potgrond (wat ik dus heb gedaan omdat ik geen tuin heb en in de stad woon) vanwege de hoge nitraat-nitriet(?)concentraties. Nu vroeg ik mij af of dit ook geldt voor de kroten zelf. De bieten zijn inmiddels mooi gegroeid en klaar om te worden geoogst. Echter wil ik geen bieten eten als die ongezond zijn. Ik eet ze uiteraard overigens gekookt, ik weet niet of dat nog iets uitmaakt.

Ik zou mij daar niet bang door laten maken. Het hoge nitraat/nitriet  komt vooral voor bij bladgroentes zoals spinazie die op te sterk bemeste grond staat. Een biet  staat veel langer in die potgrond, zodat er niet van een te hoog nitraatpercentage sprake kan zijn. Die voeding is in normale potgrond in 7 weken op.

Posted (edited)

Zal inderdaad wel meevallen. Maar ook bieten zijn gevoelig voor hoge nitraatwaardes!!!  Minder dan het blad, maar te zeer opgefokte bieten zijn om die reden niet zo gezond. Overigens zal ook voor een deel van gekochte bieten dit kunnen gelden. Heel af en toe zijn er steekproeven door bijvoorbeeld de Concumentenbond geweest, waarbij in een deel van groenten, ook bieten, waardes van nitraat boven de norm worden aangetroffen.  Verder moet de producent zelf maar zijn product controleren....zeer de vraag natuurlijk of dit zorgvuldig en altijd gebeurt, aangezien bij die steekproeven toch nogal eens te hoge waardes worden aangetroffen. Het probleem is dat in je lichaam die nitraat kan worden omgezet in giftig (kankerverwekkend) nitriet. Al of niet koken maakt daarbij niets uit....opwarmen is minder aangeraden (spinazie!) vanwege precies die nitrietvorming. Wel speelt dit probleem 's winters sterker dan in de zomer, aangezien betere lichtomstandigheden een effectiever gebruik van nitraten in de groei tot gevolg hebben.

Potgrond is er in vele soorten en samenstellingen. Als er informatie opstaat over waarmee precies en hoeveel ze bemest is, is dat voor ons leken helaas vaak nauwelijks bruikbaar. Als ik zo inschat hoe en waarmee potgrond wordt bemest, zal dat niet de voedselverhouding zijn die ideaal is voor het wortelgewas bieten, meer stikstof (nitraat is een vorm van stikstof) en fosfaat en laag kaliumaandeel...juist wat meer kalium is nodig/gunstig voor goede houdbare wortelknollen. 

Ik weet het dat ik geen kort ja of nee antwoord geef. (Daar hou ik niet van omdat het vaak halve waarheid is of eerder vertroebelt dan verduidelijkt). Met bovenstaande informatie kun je zelf meedenken en hopelijk beter beslissen.

Mijn eigen keuze hiermee zou zijn. 

1. Ik zou deze bieten gewoon eten. Niet meteen paniek maken. Verse bieten zijn nauwelijks te koop en in principe een lekkere, makkelijke en ook gezonde groente. Na eventueel koken zou ik ze niet nog eens opwarmen. (Bieten worden soms rauw, soms gekookt/gestoomd/gestoofd en koud maar soms ook warm gegeten)

2. Als je graag je eigen bieten wilt kunnen telen, zou je eens moeten kijken of je zelf niet iets van een groeimedium dat beter is afgestemd op bietjes zou kunnen samenstellen. Ik denk aan bijvoorbeeld gebruik van bladaarde met wat aanvullende kaliumrijke organische voeding (Pokon en DCM hebben moestuinmest die hier redelijk in de buurt komt bijvoorbeeld). Langzamer werkende mest en meststof met in verhouding een laag nitraatgehalte zijn hiervoor in ieder geval het meest gunstige. Maar ook dan in de gaten houden dat bieten weinig mest wensen...dus - misschien niet zo makkelijk - proberen te berekenen hoeveel geen overbemesting is. Je kunt de potgrond ook mengen met wat anders (kokosvezel, tuingrond, compost, zand.....) om misschien een wat beter afgestemd mengsel te krijgen. Ook zou het kunnen lonen om na te gaan welke potgrond (een makkelijk en goedkoop te produceren voor alles wel wat werkend,  met zeer verschillende behoefte) beter is voor specifieke teelten zoals hier bieten: Ik denk dat bio-soorten of andere soorten (moestuinmix voor de m2 tuin misschien?) die niet met kunstmest werken (bijna altijd veel nitraat en vooral snelwerkende stikstof in kunstmest) dan een goede keuze zouden kunnen zijn. 

Edited by weknow

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Dankjewel voor jullie reacties, fijn om de context ook helder te hebben. Ik heb inderdaad nu een combinatie van potgrond en tuinaarde gebruikt, hoewel bleek dat die tuinaarde ook weer bemest was, maar minder dan de potgrond. Ik kijk tegenwoordig dus beter naar wat een geschiktere grondsoort is, ook voor mijn andere planten. Ik heb onlangs ook bio potgrond geprobeerd. Het is nog even een beetje uitzoeken, want ik ben afhankelijk van wat de buurtwinkels hier aanbieden. Maar veel denk voor het meedenken en jullie reacties, dat waardeer ik enorm. De bietjes ga ik toch maar verorberen denk ik ;)

"Bemeste tuinaarde" is ophooggrond en niet zo geschikt voor groententeelt. Grond uit de tuin, dus echte tuinaarde, was wat ik hier bedoelde. 😄

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.