Ga naar inhoud

tomaat lekkerder door vroeg plukken en narijpen?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

een tuinkennis vertelt dat tomaten een beetje onrijp, zeg maar lichtrood, geplukt moeten worden en dat dan een weekje laten narijpen een betere smaak geeft dan rijping aan de plant ( minder melig, meer smaak)

wat denken jullie : is dat zo?

Geplaatst: (aangepast)

Geen idee eigenlijk ik zou het moeten testen. Het zal afhankelijk van de soort zijn denk ik, en het weer, koude nachten’ watertoevoer etc. Bij het afrijpen in huis zijn de temperaturen natuurlijk constant. Misschien is het voor de plant beter, dan gaat de energie naar de volgende tomaten/bloemen/bladeren?

Ik moet wel eens een tomaat niet geheel rijp plukken om afbreken oid te voorkomen en die tomaten rijpen prima na ( meestal CdB) zonder merkbare achterstand op de geheel aan de plant af gerijpte vruchten.

aangepast door appelvrouw

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

dank je,

ik heb er hier een paar neergelegd: Tolstoi F1 oranje, lichtrood, donkerrood en ga een weekje wachten en vergelijken met een de aan de struik gerijpte tomaat

ze rijpen idd allemaal prima na maar de kennis beweerde dat dit een lekkerder tomaat opleverde, we gaan het zien

Geplaatst:

Een betere smaak, weet ik niet, maar een binnenshuis afgerijpte tomaat smaakt ook gewoon goed. Ik merk in ieder geval geen verschil met aan de plant afgerijpte tomaten en binnenshuis afgerijpte tomaten. 

Geplaatst:

Absoluut niet waar, Robo. Maar de test zal het vast uitwijzen. Een groen of halfrijp geplukte tomaat (als het al een rode is) zal nooit meer de volledige smaak krijgen. Suikers kan ze niet meer maken. Zuren en kleur zullen nog wel ontwikkelen...misschien dus ergens een ras dat voor iemands smaak nog meevalt op deze manier. Maar algemeen: "neen". Eigenlijk zou je meerdere soorten moeten testen. Bovendien groot risico van onrijp > rot. Narijpen is een noodoplossing....als ik voldoende tomaten heb, gaan alle halfrijpe en groene zo in de compost.  😝 Juist omdat ik ze volledig rijp kan plukken is voor mij een reden om heel veel eigen tomaten te willen telen....in de winkel koop je bijna alleen onrijp geplukte...bijna altijd weinig smaak....vulling...zelden echt genieten. Eigen kweek is zo veel lekkerder....zelfs in soep of pasta of als puree....zoveel meer smaak (en verschillende smaken). 

• Like 1

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

• 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Geplaatst:

Ik heb het onderzoekje intussen ook gelezen, Robo. Op een van mijn favoriete Amerikaanse sites werd ernaar verwezen en de conclusies ook overgenomen. Wat mij daarbij opviel was, dat tomaat daar toch vooral wordt gezien als een ingrediënt...soep, saus, pasta e.d. Als je er zo mee omgaat is wat minder smaak niet zo heel belangrijk en dan maakt het niet zo veel uit of bijvoorbeeld een tomaat optimaal smaakt. Het is tomaat en smaakt ook best naar tomaat. En dan klopt zo een bewering misschien wel, dat narijpen ook een rode tomaat oplevert die ook wel zo smaakt. "Een boon is een boon. En een aardbei zo een rood ding en een pompoen iets voor in de soep". Die gedachtegang. Het doet me denken aan hoe ik de meeste tuiniers hier met tomatenteelt zie omgaan in hun moestuin. Ik overdrijf het een beetje: Bijna iedereen hier zet maar 1 ras, namelijk Moneymaker. daar worden 20 a 40 planten van gezet in een vak en die worden in enkele keren geoogst.....roerzeef staat klaar en je hebt voor een heel jaar tomatensoep.

Ik heb het geluk om intussen vele rassen, soorten en dus ook verschillen in smaken te hebben leren kennen en kies zeker ook mijn smaken uit. In de eerste plaats eet ik een tomaat uit de hand, bij een boterham of in een lekker speciaal gerecht. Om echt te genieten, zoals iemand anders misschien een speciaal ijsje koopt of zo. Het gaat me echt om de smaak dan,  om variatie in smaken ook. Met de massa-tomaat zou dat ook allemaal kunnen, maar zo is het toch meer iets speciaals. Overigens met een  25 planten, toch altijd 10 a 15 verschillende rassen en dus veel variatie, heb ik toch veel meer dan we op kunnen, kunnen uitdelen of in de vriezer doen...dus op een gegeven moment  wordt het ook verwerken. Maar zelfs dan geldt dat van lekkere rassen, afhankelijk van de toepassing, je lekkerder kunt koken...soep, saus, chutney, ketchup..... Dat is een van de enorme voordelen van zelf telen in je eigen tuin...betrokkenheid bij wat je eet en gebruikt en zo ook het naar waarde gaan schatten:  veel smaken, verschillende smaken, kunnen variëren, ontdekken, proberen..een wereld die je in geen enkele groentewinkel kunt kopen. Voor mij maakt het dan wel veel uit of een tomaat goed rijp wordt geplukt van een struik.

• Like 2

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

ja, eens, moneymaker een paar jaar terug geprobeerd, komt er niet meer in hierp

tolstoi mag blijven vanwege stevigheid en redelijk goed smakend en heul geschikt voor saus en goede buitenopbrengts

favo zijn hier brandywine pink, russian black, tiny tim, supersteak, coeurdB,

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...