Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Omdat onze pruimenboom (Reine Victoria) het dit jaar jaar erg enthousiast deed, heb ik een compote-recept bedacht. Het is bedoeld om in te vriezen omdat ik geen geleisuiker heb gebruikt. Het smaakt heerlijk bij pannenkoeken, maar ook bij gerechten waar je normaal appelmoes bij zou eten.

Wat je er voor nodig hebt:

---pruimen (ruim 500 gram)

---citroensap (1 tot 2 eetlepels)

---gele basterdsuiker (vanaf 50 gram afhankelijk van smaak)

---maizena (1eetlepel)

---vanillesuiker (piepklein snufje)

---kaneel (ruim, naar smaak)

De pruimen wassen, de schil erom laten en in niet te kleine stukken snijden zodat je netto 500 gram hebt.

In een pan doen met een bodempje water, 1 of hoogstens 2 eetlepels citroensap erbij en ongeveer 50 gram basterdsuiker.

Daarna maak ik de pitten met een notenkraker open om er de kleine amandelvormige pitjes uit te halen. Ik neem ongeveer de helft of hooguit 3/4 van de totale hoeveelheid pitten hiervoor. Deze maal ik of snijd ik met een scherp mesje fijn en vervolgens voeg ik die toe aan de pruimen. De pitten smaken naar een bittere amandel en zijn rijk aan vitamine B17 (laetrile). Het eten van alleen pitten zonder de vrucht is giftig!

Alles aan de kook brengen en zo'n 10 minuten laten bubbelen. Daarna afgieten in een andere pan om het kookvocht te kunnen binden. Ik neem daar maizena voor. Doe 1 eetlepel maizena in een kopje, klein scheutje water erbij en een papje ervan maken. De pan met kookvocht aan de kook brengen en het papje maizena al roerend toevoegen tot het gebonden is. Daarna weer toevoegen aan de pan met de pruimen. Strooi er minimaal vanillesuiker overheen en royaal kaneel. Even doorroeren en het is klaar. Misschien dat je het nog proeven wilt om te kijken of je het zoet genoeg vindt. Ik ben namelijk geen zoetekauw.

Succes ermee

Geplaatst:

Lekker Kamilla. Helaas zijn onze pruimenbloesems bevroren dit jaar. Hoe zit dat met de pitten en vruchten, zit er wat in het vruchtvlees dat het giftige( blauwzuur?) van de pitten tegengaat?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik zal jouw vraag vanavond aan mijn vader voorleggen want een wetenschappelijk antwoord heb ik er niet op. Er is mij altijd geleerd dat je de pitten niet mag eten zonder het vruchtvlees. Dit geldt ook voor appels, peren, kersen, perziken enz... Het grappige is dat ik ontdekt heb dat deze wisselwerking tussen pit en vruchtvlees ook werkt tegen de beruchte bijwerking van het pruimen eten... Ik kan zonder enig probleem minstens 10 pruimen compleet met pit opeten.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...