Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Aanleg fruittuin

cedricm

Recommended Posts

Hallo

Twee jaar geleden heb ik een fruittuin aangelegd met stekelbessen, frambozen, blauwe bessen, twee kriekenbomen en één pruimenboom. DIt is overdekt door een vogelgaas. 

Blauwe bessen gaan niet zo goed... Ik heb wel zandgrond. Verder probeer ik de grond thv de blauwe bessen aan te zuren met turf en heb ik naaldhoutschors kunnen bemachtigen. Dit zal ik ronde de blauwe bessen struiken gooien. Misschien dat het dan beter zal gaan?

Nu vroeg ik mij af als ik ook houtschors kan aanbrengen tussen de frambozen en de stekelbessen. Gemakkelijk voor onkruid en lijkt mij wel proper :) . Zijn er mensen die dit nog doen? Is dit wel goed voor lucht in de bodem? Gaat de grond thv de frambozen en stekelbessen dan niet te veel aanzuren?

Alvast bedankt

Mijn blauwe bessen heb ik na 6 jaar eruit gehaald. Ik zit ook op zandgrond en ondanks het aanzuren met turf en naaldbomenschors, bleven de bessen bij mij uitdrogen voordat ze uitgerijpt waren. Die komen dus niet meer terug. Heb zelf wel houtschors tussen de aalbessen en honingbessen. De aalbessen doen het er goed op, maar de honingbessen vinden het al wat minder. Hoe frambozen en stekelbessen (kruisbessen?) het daarop doen, geen idee.

52 minuten geleden, cedricm zei:

Nu vroeg ik mij af als ik ook houtschors kan aanbrengen tussen de frambozen en de stekelbessen.

Ja...is ideaal. Niet zozeer vanwege de proper, maar beschermt de grond, helpt tegen uitdroging en als het geleidelijk verteert wordt het humusrijke en levende bodem. Mag gerust een lekker dik  laagje zijn. Marc Geens van de kruisbessenproeftuin in Zomergem, Vlaanderen, doet al meer dan 20 jaar niets anders dan zijn bodem bedekken met gehakseld hout (verteert wat sneller dan schros, hetgeen een voordeel is hier!) voor al zijn 100en fruitstruiken. Verder NIETS. Zit daar ook op zandgrond en leeft van de verkoop ervan..is een autoriteit op het gebied van kleinfruit!

Dat dennennaalden of dennenschors de grond zuur zouden maken is een mythe die nog in oude tuinboeken staat, maar al lang wetenschappelijk achterhaald is. Mogelijk doen je blauwe bessen het minder goed doordat ze niet voldoende vocht hebben voortdurend...zandgrond houdt geen water en weinig voedsel vast. Daar helpt hakselhout of iets dergelijks veel..duurt wel een paar jaar voordat het ook deel uitgaat maken van de groeiactieve bodem. Meestal is zandgrond zuur, maar er bestaat ook op sommige plekken zandgrond die juist helemaal niet zuur is. Maar als ze zuur is is dat aanzuren met turf onzin. Weer zo een mythe dat hoe zuurder, blauwe bessen beter groeien. PH van 5 a 5,5 is mooi.....veel zuurder is dan geen vooruitgang meer. Verdragen zelfs minder zuur. Verder vraagt voeding van kleinfruit op zandgrond veel aandacht....geldt zeker ook voor blauwe bessen, die bovendien 1 a 2 seizoenen nodig hebben om zich te settelen. Niet veel voeding, maar voortdurend wat voedingstoffen. Met een centimeter compost rondom bovenop de bodem ben je al een heel eind...evt. aangevuld eens per jaar een minimaal beetje kalium of organische (= langzaamwerkende) meststof met een relatief hoge K in de aangegeven NPK (Bijvoorbeeld iets van 4-1-12 of zoiets) Gaandeweg als het verteert gaat het houtstrooisel (evt. schors...maar wel een dure oplossing!) de vochtregeling, maar ook de voeding van de bodem en zo van de struiken, overnemen en verzorgen. 

Compost opbrengen voor de boomschors. samen is geen groot probleem, maar dan gebruikt de verterende boomschors de stikstof eruit, hoewel na 1 a 2 jaar gewoon weer terug ter beschikking zal komen van de planten. Beter NIET inbrengen maar als mulch gebruiken. Dat geldt voor de compost. Geldt ook voor boomschors....met daar als bijkomende reden dat als je de boomschros IN de grodn brengt ze de groei van de struiken zal belemmeren. 

Nog een overweging. Veel mensen bedoelen met "proper"dat het kaal is en buiten de planten, bij jou fruitstruiken, er verder niets staat of groeit. Dat is een behoorlijk onnatuurlijke setting. Juist als deel van een overwogen gevarieerde begroeiing (overweeg wat vaste kruiden of meerjarige groenten bijvoorbeeld) zullen in een natuurlijke bodem je fruitstruiken veel meer genieten dan van een kale vlakte waar ze bijna steriel staan. Ook helpen de dingen die ik beschrijf veel bij het gezond houden van je planten. 

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

• 2 weeks later...