EsthersMoestuin Posted September 21, 2020 Share Posted September 21, 2020 Dag moestuinierders, Een goede courgette-oogst dit jaar, heb toch zo'n 40 courgettes geoogst van twee planten. Nu zit er zo nu en dan een courgette tussen die een flink harde schil heeft, bijna de dikte van een pompoenschil. Kan ik deze courgette nog gebruiken voor in de soep of is 'ie beter voor de zaden/composthoop? Alvast bedankt voor jullie reactie! Groet, Esther Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted September 21, 2020 Share Posted September 21, 2020 Die courgettes zijn niet op tijd geoogst. Courgettes oogst je het best jong en dus elke paar dagen, bij zeer mooi zomer weer zelfs dagelijks. Je oogst ze dan ook voor er zaad gevormd wordt, als de bloem er nog aan zit of enkele dagen daarna. Harde uitgegroeide courgettes gebruik ik alleen voor de sier / compost of voor de varkens. De schil is hard, het vruchtvlees droog en onsmakelijk en het zaad s hier niet te gebruiken i.v.m. kruisbestuiving. Qua opbrengst maakt het niet veel uit een grote of vele kleintjes, want de plant maakt snel weer nieuwe bloemen en vruchten aan. 1 Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted September 21, 2020 Share Posted September 21, 2020 (edited) Voor de soep zou ik deze ook niet gbruiken, te smakeloos. Voor de inmaak is ie wel geschikt. Schillen en pitten eruit en dan in t zuur inmaken volgens 1 van de recepten die je hier kunt vinden met behulp van de zoekfunctie. Edited September 21, 2020 by Erny 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EsthersMoestuin Posted September 21, 2020 Author Share Posted September 21, 2020 Dankjewel Patrijs. Da's een goeie voor de laatste paar courgetjes en voor de volgende rondes: als de bloem er nog aan zit of enkele dagen erna. Leuk Erny, daar heb ik nog niet aan gedacht en das een leuk nieuw projectje: inmaken in zuur. Kan ik weer mee verder, fijn! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts