Senna Geplaatst: 5 september 2011 Geplaatst: 5 september 2011 Ik heb sinds kort een moestuin en moet nog veel leren . De vorige eigenaar had dit jaar geen groenten geplant omdat zij ermee ging stoppen. Ik heb de bedden onkruidvrij gemaakt en afgedekt met folie. Maar t ziet er wel erg ongezellig uit zo. Zijn er groentes die nu nog geplant kunnen worden? Of kan ik de bedden met iets anders opleuken? Quote
jeanne-heijmans Geplaatst: 5 september 2011 Geplaatst: 5 september 2011 spinazie kan nog ,wat ik weet voor 15 september, ik heb het zaterdag nog even gedaan, dus ben ook benieuwd, ruccola sla heb ik gelezen, succes Jeanne Quote
Guus D Geplaatst: 6 september 2011 Geplaatst: 6 september 2011 Pluksla, kropsla, spinazie kun je nog zaaien, of miss hebben ze nog plantjes in het tuincentrum, Quote Omdat het kan.
Senna Geplaatst: 6 september 2011 Auteur Geplaatst: 6 september 2011 Dank jullie wel voor de reacties! Ik ga zeker rucola proberen! Ik las ook ergens dat er nu nog knoflook geplant kan worden, klopt dit?Heb ook gelezen over groenbemesters, wil graag phacelia gaan zaaien. Maar kan dit nog? Er staat zaaien t/m augustus....Ik zag bij een zaadhandel dat ze speciale herftmixen verkopen die nog wel in sept/okt. gezaaid kunnen worden. Zou ik dit dan beter kunnen doen? Sorry voor de misschien domme vragen hoor Quote
bart Geplaatst: 6 september 2011 Geplaatst: 6 september 2011 knoflook ga ik dit jaar ook voor het eerst proberen, eind september in de grond en dan in juli oogsten. phacelias komen misschien nog op maar zullen niet volgroeien Quote
veuvecouderc Geplaatst: 6 september 2011 Geplaatst: 6 september 2011 Dank jullie wel voor de reacties! Ik ga zeker rucola proberen! Ik las ook ergens dat er nu nog knoflook geplant kan worden, klopt dit?Heb ook gelezen over groenbemesters, wil graag phacelia gaan zaaien. Maar kan dit nog? Er staat zaaien t/m augustus....Ik zag bij een zaadhandel dat ze speciale herftmixen verkopen die nog wel in sept/okt. gezaaid kunnen worden. Zou ik dit dan beter kunnen doen? Sorry voor de misschien domme vragen hoor Phacelia kun je rustig nog planten, het is een snelle groeier (als je de grond goed vochtig houdt) en bedekt snel je bodem. Het wortelstelsel zal je grond goed doen. De oudste wortels van Phacelia sterven al na een maand of 2 af. Mocht er eerder vorst aan de grond zijn dan gaan ze eerder kapot maar dat is een ander voordeel van Phacelia, je hoeft het (tenzij er natuurlijk een belachelijk warme winter volgt...) niet af te maaien voor het in het zaad schiet, het is dan waarschijnlijk al lang zelf vergaan. Allemaal natuurlijk voedsel voor je bodem. Quote VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/
Senna Geplaatst: 6 september 2011 Auteur Geplaatst: 6 september 2011 Dank jullie wel voor de reacties! Ik ga zeker rucola proberen! Ik las ook ergens dat er nu nog knoflook geplant kan worden, klopt dit?Heb ook gelezen over groenbemesters, wil graag phacelia gaan zaaien. Maar kan dit nog? Er staat zaaien t/m augustus....Ik zag bij een zaadhandel dat ze speciale herftmixen verkopen die nog wel in sept/okt. gezaaid kunnen worden. Zou ik dit dan beter kunnen doen? Sorry voor de misschien domme vragen hoor Phacelia kun je rustig nog planten, het is een snelle groeier (als je de grond goed vochtig houdt) en bedekt snel je bodem. Het wortelstelsel zal je grond goed doen. De oudste wortels van Phacelia sterven al na een maand of 2 af. Mocht er eerder vorst aan de grond zijn dan gaan ze eerder kapot maar dat is een ander voordeel van Phacelia, je hoeft het (tenzij er natuurlijk een belachelijk warme winter volgt...) niet af te maaien voor het in het zaad schiet, het is dan waarschijnlijk al lang zelf vergaan. Allemaal natuurlijk voedsel voor je bodem. Ik heb Phacelia-zaad besteld! Hoop dat het snel binnen is. En de grond goed vochtig houden gaat wel lukken.......tis hier al zo'n beetje herfst......regen, regen en nog es regen..... Quote
Nicolette Geplaatst: 8 september 2011 Geplaatst: 8 september 2011 Nog net even in september kun je zaaien: Veldsla, americanlandcress, mizuna, rucola, winter postelein, bosuitjes (winterharde), spinazie (scherpzaad), tatsoi, wonder 4 jaar getijden (is een krop) en in de koudbakken snijsla.Pak choi kan je nog zaaien voor t blad als een soort van pluksla dan kweken. En op die manier dan ook oogsten. Je kunt zelfs nog sugarsnaps zaaien.. dicht op elkaar dan kan je de scheuten eten. Je zaait t dan echt voor de scheuten niet voor de snaps.Dit komt uit een engels boekje over salades het hele jaar door. Er zijn ook soorten doperwten en tuinbonen die je juist in de winter zaait (november-december) zodat ze extra vroeg klaar zijn in het voorjaar. Je kunt nog overwegen bloemkoolplantjes te kopen bij het tuincentrum. Maar om die te laten overwinteren raadt ik wel aan ze toch af te dekken. En als je nog snijbiet en peterselie plantjes kunt vinden die kan je ook nog planten nu voor een maaltje in de winter. groetjes Nicolette Quote
Senna Geplaatst: 8 september 2011 Auteur Geplaatst: 8 september 2011 Jeetje, echt nooit geweten dat er nog zoveel te planten is in september Ik ga zeker een paar dingen proberen, maar ik heb de zaden van de groenbemesters binnen en die ga ik ook binnenkort zaaien ( niet waar ik de groente ga zetten natuurlijk, hihi) . Ik had op aanraden van mijn mede tuinierders de tip gekregen van het afdekken met worteldoek, maar dat is dus eens en nooit meer. Heb het vandaag allemaal weggehaald, de grond die zo heerlijk luchtig was is nu 1 plakkaat geworden...Morgen maar es schoffelen en spitten en dan hoop ik dat het zaterdag een beetje weer is om te zaaien. Heb vandaag de hele moestuin "hondproef"gemaakt, overal staan nu hekjes. Mijn ene hond heeft de nare gewoonte om heerlijk languit in vers groen te gaan liggen.....dat doet ze dan maar op het grasveld(je). Quote
Koert Geplaatst: 8 september 2011 Geplaatst: 8 september 2011 Dat je grond 1 plakkaat is geworden komt echt niet door het worteldoek hoor Senna! Waarschijnlijk gewoon door de hevige regenval ( of door een enge man die 's nachts in z'n blote kont op je worteldoek ligt te rollen )zonder worteldoek had je precies hetzelfde gehad, alleen dan wel met onkruid! Quote Even a broken clock is right twice a day
Senna Geplaatst: 8 september 2011 Auteur Geplaatst: 8 september 2011 Hahaha, ik vond al zulke vreemde afdrukken in de grond staan, nu snap ik waarom ik mijn buurman ineens zo snel uit m'n tuin zag weg rennen Maar zou ik zaterdag (dan schijnt het een beetje beter weer te worden ) kunnen zaaien als ik eerst de grond heb los gewerkt? Of is het veel te nat allemaal?Ik zit op klei-grond waar in de bedden wel wat zand is vermengt. En als ik dan gezaaid heb, moet ik er dan nog heel luchtigjes een beetje tuinaarde overheen strooien of zeg ik nu iets doms? Quote
Koert Geplaatst: 8 september 2011 Geplaatst: 8 september 2011 In principe zou je gewoon kunnen zaaien zaterdag lijkt me, zeker als je de grond even goed los gemaakt hebt, misschien morgen vast al even doen kan het als het echt nat is vast wat beter opdrogen. Beetje tuinaarde is niet heel stom hoor,bij het luchtige strooien ligt er wel aan wat je wilt zaaien, de meeste zaden willen juist een beetje aangedrukte grond zodat ze beter in contact komen met de grond en beter ontkiemen of ontkiemen helemaal niet als er nog licht bijkomt. Soms kan het ook verstandig zijn om af te dekken met geel zand, bv veldsla (blijft dan mooi schoon) Quote Even a broken clock is right twice a day
Senna Geplaatst: 17 september 2011 Auteur Geplaatst: 17 september 2011 Het is nu een week geleden dat ik phacelia en een herfstmix (waarvan niet de soorten vermeld staan, beetje bizar maar goed) en alles groeit als kool (hmm rare woordspeling in deze) ben zo benieuwd hoe het allemaal uitgroeid! Ook heb ik knoflook geplant. En alles afgezet met hekjes, ik heb nl. 2 honden die het heerlijk vinden om op de aarde te gaan liggen... Ben verder flink aan het snoeien geweest in de siertuin, al met al, ik geniet! Quote
Gregorius Geplaatst: 17 september 2011 Geplaatst: 17 september 2011 Ik heb vorige week nog Andijvieplantjes (Nummer5) en Slaplantjes (Milan) gepoot. Gaan nog als een trein!! Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.