veuvecouderc Posted September 6, 2011 Share Posted September 6, 2011 De buurman (die van de moestuin en de weckkelder) is licht verdrietig. Tot voor kort kweekte hij in zijn bonenperceel een prachtige boon, afkomstig uit Holland. Maar tegenwoordig kan ie die niet meer krijgen bij zijn zaadhandel/winkel. Jammergenoeg heeft ie het ras/de soort nooit genoteerd - tja je weet ook niet vantevoren dat het uit het assortiment gaat - maar hij hoopte dat ik het wel zou kennen als ie mij de naam noemde. Nou weet ik niet of jullie een fransman wel eens een buitenlands woord hebben horen uitspreken, maar ik kan je vertellen dat lijkt helemaal nergens op Ik wist het dus niet maar ik heb hem de naam 24 x laten zeggen en toen heb ik geconcludeerd dat het klinkt als Sander Lodewijk. We waren zo gepreocupeerd met de uitspraak dat ik vergeten ben te vragen of het een stamboon of een stokboon is, een mangetout (prinsessenboon) of een a ecosser (dopboon), maar ik spreek hem wel vaker dus dat kan ik nog even navragen. Affijn, ik heb al mijn boeken en vele internetpagina's geraadpleegd maar ik vind niet een hollandse bonensoort die een naam heeft die lijkt op Sander Lodewijk maar wellicht zit hier iemand die wel weet welke soort de beste man bedoelt. Let op, klinkt als moet je ruim zien, Hannah Oosterwijk, Lange Overdiek of Zonnig Hartendief zou het ook best kunnen zijn (ware dat bonensoorten). Iemand enig idee? Ik weet dat het een welhaast onmogelijke vraag is, maar nee heb ik en ja kan ik krijgen Quote VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
bart Posted September 6, 2011 Share Posted September 6, 2011 als hij nou bij die zadenhandelaar eens vraagt welke bonen er het afgelopen jaar allemaal uit zijn gegaan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted September 6, 2011 Share Posted September 6, 2011 Of welke hij normaal heeft. Als hij er vaker besteld, weet die handelaar dat vast. Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted September 6, 2011 Share Posted September 6, 2011 Laat hem de naam eens opschrijven in plaats van uitspreken....scheelt een hoop giswerk en is makkelijker zoeken.. Als ik met een frans accent Blauhilde uitspreek ...lijkt het erop maar tja...gokken edit: Oldambster witte zou ook nog kunnen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts