kevers Posted September 25, 2020 Share Posted September 25, 2020 Hi medemoestuinierders, Nu het werk in de moestuin langzaam wat af neemt (voor mij dan in ieder geval) richt ik mijn aandacht weer op de achtertuin. Daar heb ik een bloemenborder waar ik graag een rand langs wil plaatsen (zo'n +/- 15 - 20 centimeter). Dat betekent dat ik de planten in die border ook moet ophogen. Tuinaarde is zo besteld, maar ik vroeg mij af wat nou de beste aanpak is met de al bestaande planten in die border (hij staat vrij vol geplant). Er staat onder andere: Kattenkruid Vlinderstruik Persicaria Pioenroos Echinea Rudbeckia Lupine Daglelie Toscaanse Jasmijn Akebia En nog wat ander spul. Zouden jullie alles eruit halen, grond erop gooien en alles opnieuw planten? En dan dit najaar of van het voorjaar? Of zouden jullie alles snoeien en de grond daar bovenop gooien waar mogelijk natuurlijk? En dan dit najaar of van het voorjaar? Ik weet even niet wat nu de beste aanpak is en hoop op wat zinnige adviezen Alvast bedankt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
harms1 Posted September 26, 2020 Share Posted September 26, 2020 Als u deze planten wilt behouden, dan zult u ze allemaal moeten uitgraven en daarna opnieuw moeten planten, vrees ik... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted September 26, 2020 Share Posted September 26, 2020 De struiken (vlinderstruik, akebia) zullen het zeker wel overleven, maar je hebt wel kans dat ze (meer) opschot gaan maken omdat er nieuwe groei kan komen op de plekken waar stammen en scheuten onder de grond komen. De meeste andere zijn meerjarige of vaste planten. Tijdens de winter opgraven, zoals harms ook al aangeeft. Zeer veel kans dat ze het goed overleven. Eventueel kun je ze scheuren meteen (als je ze uitgegraven hebt, lijken ze afgestorven in de winter, met een scherpe spa of een groot mes snij je de wortelkluit in enkele stukken...elk stuk wordt een frisse nieuwe plant als je ze weer uitplant). Pioenroos zal wat moeilijker zijn....wat lastiger te scheuren en houdt niet zo van verplanten. Nu er ruim rondom steken alvast met een spa - stimuleren zo dat ze alvast nieuwe jonge wortels maakt - en van de winter in die schacht opgraven, geeft een betere kans dat ze na herplanting terug aangaat. 15 a 20 cm. is zo veel dat een aantal van die planten kan gaan verstikken door de hoeveelheid grond die er op komt, andere zullen er wel door gaan piepen en hogerop nieuwe wortels gaan maken....wat onvoorspelbaar. Je hebt nog een optie met 99% kans van slagen......doe het ophogen geleidelijk. Van de winter een 4 a 5 centrimeter. Als alles lekker aan de groei is, mei-juni, nog eens zo een laagje en volgende winter weer. Op die manier kunne de planten zich geleidelijk inpassen aan de hogere bodem. 1 Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kevers Posted September 27, 2020 Author Share Posted September 27, 2020 Bedankt voor jullie reacties. Eruit halen is dus gewoon de beste optie. @weknow: jij zegt in de winter. Mag ik vragen waarom je zou wachten tot december en bijvoorbeeld niet in oktober al aan de slag gaat? Ik heb altijd begrepen dat herfst de betere periode voor dit soort dingen is omdat de plant al wel in ruststand gaat, maar de grond nog wel warm is. Alvast bedankt voor je uitleg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted October 4, 2020 Share Posted October 4, 2020 Bomen die bladverliezend zijn verplant je best vanaf november-december....dan zullen ze meestal in rust zijn en de bovengrondse processen stoppen maar de wortelontwikkeling is er wel nog wat omdat de grond nog niet heel koud is op enige diepte. Zo een boom kan zich dus al ondergronds voorbereiden op de ontwikkeling van nieuwe groei in het voorjaar. De verkoop van bomen e.d. op blote wortel bij kwekers begint daarom ook meestal vanaf half november en loopt tot ergens in maart. Vaste planten wacht ik meestal mee tot het vroge voorjaar. Ze beginnen dan net uit te lopen en zijn makkelijk te scheuren. In tuinieren is er weinig dat moet....op andere tijdstippen zal het meestal ook wel lukken...vraagt het misschien wat meer oplettendheid en ondersteuning. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts