Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Mulchen met riet?

Merel

Recommended Posts

Beste mensen,
Wij hebben een slootkant met veel riet en een helofytenfilter met riet dat jaarlijks gesnoeid moet worden dus we hebben regelmatig een berg riet liggen. Heeft iemand enig idee of dit goed mulchmateriaal is? Daarnaast vraag ik me af of we het beter eerst door de hakselaar kunnen doen of dat we dat grote grove spul in zijn geheel tussen de planten (strook met jong bosplantsoen waar gras tussen groeit dat ik graag zou onderdrukken) kunnen leggen. Is er een kans dat het riet gaat wortelen en zich verspreidt door het als mulch te gebruiken? Want dat zou ik echt niet willen.
Wie heeft raad?

Gesnoeid riet  een paar weken laten liggen zodat alles echt dood is. Dan hakselen en dan is het wel geschikt als mulch. Ongehakseld is het lastig hanteerbaar en ook breekt het echt langzaam af. Riet als dakbedekking gaat immers 20 jaar mee. Riet kan zich enorm vermeerderen , en het is dus echt zaak het onder de duim te houden. Traditioneel wordt afgeneden riet altiijd verbrand.

Gehakseld smijt ik het wel op paden, en ook wel een beetje rond fruitstruiken.

Wat ik zelfs ook doe is, als er gehekkeld is, de opgehekkelde dreg in bedden verwerken. Daar zit dus riet + wortels bij, dus dan ben ik het bijna aan het verplanten op de tuin. Maar vermeerderen doet het zich niet en het is ook wel weg te trekken. Het is niet te vergelijken met een lastig onkruid. Als je alleen maar gemaaid riet gebruikt, dus niet met wortel en al uit de sloot getrokken, dan maakt riet wel erg weinig kans.

Op zich kunnen water/moerasplanten zich wel een beetje handhaven als ze eenmaal op de tuin groeien. Een gele lis laat ik gewoon gaan, die is wel mooi... 🙂