Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Knoflook

Recommended Posts

• 3 years later...

Zijn er mensen die knoflooktenen willen ruilen voor de teelt vanaf dit najaar?

Helaas heeft de leverancier met het grootste aanbod, de Tuinen van Weldadigheid, zo’n slechte oogst gehad dat ze komend najaar geen plantgoed in de verkoop hebben.

Toch wil ik nog wel iets nieuws proberen, dus waarom niet hier ruilen?

Ik ben op zoek naar een pittige hardneck, het liefst lang houdbaar, en denk aan Rocambole of Ophio, maar suggesties zijn welkom.

Vanwege het plantschema dat ik al jaren hanteer heb ik het liefst 12 mooie tenen. Ietsje meer mag ook, want de rest ga ik dan lekker voorproeven. Het gaat me niet om grote hoeveelheden, maar genoeg om de smaak te beoordelen en om eventueel mee door te kweken

Wat ik kan ruilen is oorspronkelijk gekocht bij de Tuinen van Weldadigheid en ik heb er jaren biologisch mee doorgekweekt op schrale zandgrond. Op andere gronden gaat het misschien beter of minder. Per soort ook ongeveer 12 tenen om te ruilen:

Germidour: Softneck. Heel erg lekker in gestoofd eten. Mediterraan. Rauw minder. Houdbaar tot de Kerst, dus niet lang. Ik oogst er nooit dikke bollen en tenen van, maar altijd wel genoeg voor de pan, en omdat ze zo lekker zijn blijf ik er mee doorgaan.

Valelado: Softneck. Heel erg lekker om rauw te gebruiken in knoflooksaus, tzatziki. Het langst houdbaar van de soorten die ik heb gehad – vaak tot aan de nieuwe oogst. Meestal geen dikke bollen en tenen. Maar vanwege de smaak en lange houdbaarheid toch een blijvertje.

Oosterdel. Hardneck. Doet het goed in alle gerechten. Per bol meestal 6 dikke tenen, vaak enorme tenen. Houdbaar tot maart/april. Dit jaar weer oogst gehad van behoorlijk dikke tenen. Zeer tevreden met smaak en opbrengst.

Wonha. Hardneck. Doet het goed in alle gerechten. Per bol meestal 6 dikke tenen. Houdbaar tot februari. Dit jaar een redelijke oogst gehad. Deze soort had ik ooit gekocht omdat onze knoflookprofessor @roeier, die we hier helaas al lang niet meer zien, Wonha aanprees vanwege de lange houdbaarheid, tot aan de nieuwe oogst. Maar Roeier zat op veengrond, en van de zandgrond oogst ik dus geen Wonha’s die het zo lang uithouden. Desondanks zeer tevreden over smaak en opbrengst.

Ben benieuwd of we iets lekkers kunnen ruilen 🥰

• Like 1