RobO Geplaatst: 15 oktober 2020 Geplaatst: 15 oktober 2020 welkom Roel waar is jouw plaatselijke kweker? Quote
Roelb Geplaatst: 16 oktober 2020 Geplaatst: 16 oktober 2020 Omgeving Eindhoven, maar bij een grote partij (32ton) kon het ook gebracht worden 1 Quote
Patrijs Geplaatst: 16 oktober 2020 Geplaatst: 16 oktober 2020 Ik vermoed niet dat hij naar de kop van N-H rijdt, eventueel tegen vergoeding? We hebben wel een compost besteld maar daar zat flink wat verontreiniging in. Met champost heb ik goede ervaringen. 1 Quote De moestuin van Patrijs
RoosDeTuinier Geplaatst: 16 oktober 2020 Auteur Geplaatst: 16 oktober 2020 @Roelb hij rijdt ook niet naar zuid holland zeker😅 als die dat wel doet zou ik dat eventueel met het complex kunnen overleggen🙈 Quote
Moestuin-meisje Geplaatst: 1 november 2020 Geplaatst: 1 november 2020 Zonder mij in de discussie te willen mengen. Ik zit ook op zware klei, maar spit, ploeg of woelvork de grond niet. En elk jaar zie je het verbeteren, elk jaar meer oogst en meer compost die ik zelf produceer. Dus ik zou zeggen geef het een kans! 1 Quote
RoosDeTuinier Geplaatst: 1 november 2020 Auteur Geplaatst: 1 november 2020 @Moestuin-meisje doe jij er dan gewoon compost op? Quote
Patrijs Geplaatst: 1 november 2020 Geplaatst: 1 november 2020 @Moestuin-meisje Mooi dat er bij jullie zo veel gehakselde bladeren/houtsnippers worden gebracht. Hier is dat niet het geval, maar ik maak de compost van afval en paardenmest. Helaas een dikke laag zoals ik jou zie aanbrengen is niet mogelijk bij een flinke moestuin. Leuk om even mee te kijken.👍 Discussies worden anders al snel te hypothetisch voor mij. Quote De moestuin van Patrijs
appelvrouw Geplaatst: 1 november 2020 Geplaatst: 1 november 2020 (aangepast) compost: Ik heb ongeveer genoeg voor de helft van de moestuin, dit jaar iets meer. Ik probeer alles te composteren wat als afval uit de tuin komt wat er maar enigszins voor in aanmerking komt ook verse takjes tomatenplanten aspergeplanten enz. en knip veel zo fijn mogelijk. We hebben ook fruitaval van onze vele fruitbomen en mest van de kippen. Alleen aardappelplanten komen er niet in. Onze vroeger keiharde grond verbeterd zienderogen. Daar waar ik geen compost genoeg voor heb komt bladaarde en/of stro. 1 november 2020 aangepast door appelvrouw Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Moestuin-meisje Geplaatst: 4 november 2020 Geplaatst: 4 november 2020 @RoosDeTuinier ja alles in lagen net als in de natuur @Patrijs In het begin werd hier ook niet veel gebracht, maar inmiddels heb ik lijntjes uitstaan bij verschillende hoveniers. Vergeet niet dat zij vaak moeten betalen om een vracht houtsnippers weg te brengen. Persoonlijk denk ik dat dit voor elke moestuin kan. Mijn tuin is ook niet de kleinste, 275m2. 1 Quote
Roelb Geplaatst: 12 januari 2021 Geplaatst: 12 januari 2021 Op 16-10-2020 om 21:18, RoosDeTuinier zei: @Roelb hij rijdt ook niet naar zuid holland zeker😅 als die dat wel doet zou ik dat eventueel met het complex kunnen overleggen🙈 Jawel hoor 😀 is wel mogelijk Quote
Teunboon Geplaatst: 12 januari 2021 Geplaatst: 12 januari 2021 Waarom laat je niet gewoon wat brengen? Zat partijen die voor 10 a 20 euro per kuub champost en teelaarde brengen. Paardenmest kun je vaak bij iedere manege wel afhalen. Verhoogde bedden maken en je hebt er geen last meer van. Je rug zal je ook dankbaar zijn. Quote
RoosDeTuinier Geplaatst: 13 januari 2021 Auteur Geplaatst: 13 januari 2021 @Teunboon woon in een rijtjeshuis en zit op een volkstuincomplex ,dus bezorgen gaat lastig,helaas ook geen auto tot mijn beschikking.Heb al een keer gevraagd of we op het complex een gezamenlijke bestelling konden doen maar dat gaat niet ivm ruzie, hoeveel je hebt opgehaald enzo... Quote
Eleonoortje Geplaatst: 30 januari 2021 Geplaatst: 30 januari 2021 @Moestuin-meisje Misschien staat het wel ergens anders, maar hoe reageerden je tuinburen toen je een laag houtsnippers op je tuin legde? Ik zou dit heel graag willen doen namelijk, maar omdat dit mijn eerste jaar is dat ik überhaupt een moestuin heb, en het dus ook niet mijn eigen tuin is maar een volkstuin op een complex, ben ik een beetje bang voor de reacties. Quote
mdubbelm Geplaatst: 30 januari 2021 Geplaatst: 30 januari 2021 Over gemeentecompost: ik zou hier terughoudend mee zijn, tenzij je rapportage hebt over de kwaliteit. Toen ik nog in Friesland woonde, ben ik betrokken geweest bij een compostproject met afvalcontainers speciaal gemaakt voor composteren met wormen. Daar waren ook mensen van de gemeente. Ook de gratis compost van de gemeente kwam ter sprake, en een medewerker vertelde dat die (daar in ieder geval) vooral werd gemaakt van slib uit gebaggerde sloten: vol fosfaten en heel erg zout. Niet zo geschikt voor een (biologische) groente tuin dus. Het is verstandig om dus vooraf kwaliteitsinformatie in te winnen. Quote
Roelb Geplaatst: 30 januari 2021 Geplaatst: 30 januari 2021 (aangepast) Champost heeft voor mij altijd gewerkt en heb nog over! Is gewoon zuiver organische materiaal en niet vervuild met slip of dergelijke. Komt rechtreeks van de champignonkweker af 30 januari 2021 aangepast door HuubvG twee berichten samengevoegd Quote
Moestuin-meisje Geplaatst: 31 januari 2021 Geplaatst: 31 januari 2021 @Eleonoortje dat heeft wel wat verbaasde blikken opgeleverd, maar inmiddels is iedereen er aan gewend en zie ik steeds meer mensen die snippers/blad in hun tuin gebruiken. Dan wel voornamelijk rond vaste bomen en struiken. Ik moet zeggen dat ik het zelf ook wel spannend vond om een soort van afwijkend gedrag te vertonen, ik wist ook nog niet zeker of het ook hier in Nederland op dikke kleigrond zou gaan werken, wat ik had gezien in Amerika. Ik heb de vraag: wanneer ga je dat nou onder frezen... zo vaak gekregen. hahaha Maar hou je eigen visie voor ogen en als je tuinburen straks jouw moestuin zien, met minder onkruid en ze merken dat jij veel minder water hoeft te geven. Wie worden ze dan, net als bij mij, ook wel nieuwsgierig naar hoe dat nou werkt met die snippers/blad. Quote
Dina Geplaatst: 28 maart 2021 Geplaatst: 28 maart 2021 Hallo, Ik weet niet of er nog op dit onderwerp wordt gereageerd. Ik spit zelf ook al enige jaren niet meer. In plaats daarvan breng ik compost op. Waar ik altijd te kort aan heb, ook al maak ik zelf en doe daar hevig mijn best voor. Compost kopen iedere keer wordt me te duur. De grond slempt op sommige bedden toch een beetje dicht (maar spitten zou ik nooit meer doen). Nu las ik dat je luchtgaten in de grond moet maken. Dat doe ik dus. Bovendien strooi ik met lavameel. Heeft iemand ervaring ermee dat de grond verbetert als je deze 'luchtgaten' maakt? Dat wil zeggen kruimeliger wordt? Een idee van me is om molshopen af te scheppen uit gebieden met wat donkere (klei?) grond voor de aardappelen ( en die grond dus aanbrengen op de bedden). En daar dan smeerwortelgier in de loop van het seizoen aan toe te voegen als bemesting. Heeft iemand ervaring met deze methode? Alvast bedankt voor het delen van ervaringen. Dina Quote
D_SDennis Geplaatst: 28 maart 2021 Geplaatst: 28 maart 2021 Het lastige is, is dat als je alleen eigen productie compost toevoegt, je uiteindelijk toch tekort komt. Ik bedoel, je oogst en voert dat af. En alleen het afval composteer je. Maar dan voer je meer af dan dat je toevoegt. Het hangt ook echt van je grond af. persoonlijk spit ik altijd en over oogst niet te klagen. En de niet-spitters bij ons op het complex, tsja, dat wisselt. Degenen die genoeg compost toevoegen, en dus ook van elders aanvoeren, die kunnen met niet spitten goede resultaten halen. Maar je hebt ook niet spitters die alleen maar oogsten en bijvoorbeeld alleen de vuile resten van een krop sla of op de composthoop gooien of tussen de planten verwerken, gewoon laten liggen. En dan hangt het nog af van wat je kweekt. Maar meestal haalt de oogst het niet bij niet spitten in vergelijking met wel spitten, zeker niet als er ook gewoon organische mest en/of compost wordt toegevoegd. En ook daar zijn weer uitzonderingen op elders in het land zie ik wel. Heel interessant, maar bij ons op het schrale zand spit ik en breng ik compost op. Hoewel, ik spit een soort half: ik steek de spade in de grond en leg de steek op zijn kant in plaats van geheel om te kiepen. Maar geen eigen compost., Ik laat compost voor het hele complex aanvoeren, waardoor de kosten laag zijn. Je betaalt hier 1,75 euro voor een volle kruiwagen eerste klas compost geschikt voor de biologische teelt. Geen gft. Misschien kun je zoiets ook organiseren waardoor het niet duur is? Want zonder compost/organische stof gaat het toch geleidelijk achteruit. Gaten prikken zal helpen, maar verbetert je structuur niet. Dat doet organische stof wel. Gaten prikken kan wellicht wat hulp bieden bij een dichtgeslagen grond. Maar dan moet je je afvragen of je dan niet beter compost kan toevoegen om te voorkomen dat je grond dichtslaat. 1 Quote
RobO Geplaatst: 29 maart 2021 Geplaatst: 29 maart 2021 ik weet niet welke grondsoort je hebt, klei? veen? hier te H. op het veen ontkom ik niet aan spitten, na een droge tijd/natte tijd met grondwater van -60cm tot +5 cm is ons veen deels flink verdicht, soort van spons dus ik spit de geslempte delen van de tuin 1 spa diep en gooi er blad, compost en oude koemest op, soms wat brekerzand dat verdwijnt in de loop van een paar maanden ik maak flink veel compost, keukenafval, tuinafval, opgehaald spul waarvan ik weet dat het schoon is, 3 m3 per jaar; compost koop ik niet want de goede vind ik veel te duur, de goedkope of gratis veel te vies verder 1-2 m3 oude koemest, 1 zak lavameel, 2 emmers koemestkorrels, plaatselijk wat kalk en alles naar plantbehoefte en daarmee doe ik 300m2 groente en moestuin, werkt prima zo de laatste 13 jaar 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.