SanneerMeneer Posted October 28, 2020 Share Posted October 28, 2020 (edited) Beste leden. Ik ben sinds oktober een mimosa pudica aan het opkweken. Als het gaat om de verzorging van het plantje spreekt bijna iedereen op het internet elkaar tegen (water geven, licht en voeding). Ik heb daarbij ook geen idee of dit goed gaat of niet. Ik denk dat ik last heb van geel blad. Wat teveel water zou kunnen betekenen? Ik ben in het begin royaal geweest met water geven. Inmiddels krijgt de plant krijgt nu al 2 week geen water meer om de grond een stuk droger te krijgen. er is namelijk geen afvoer van water. De plant op 28 oktober: Rechts bovenin zie je een mimosa waarvan de blaadjes verschrompeld zijn Hier een foto van dichtbij: Nu is mijn vraag: Wat is hier aan de hand? > Zou dit komen door teveel water? > Of is het misschien de kou? > Of zou voedsel een ding kunnen zijn? Wat achtergrond informatie: > Gezaaid op: 13/09/20 > is overgepoot op 2/10/20 naar een grotere pot > Je ziet hier rond 25 plantjes > normale temperatuur in de kamer waar de plant staat fluctueert tussen de 16 en 20 graden. > Staat nu op een verwarming die af en toe aanspringt en de kamer verwarmt tot 23 graden > gepoot in universele potgrond > Water = kraanwater > Staat de hele dag voor een groot raam. Waar de zon de hele dag doorheen schijnt (Zo vaak deze nog schijnt deze dagen) > heeft nooit voeding gekregen. Enkel wat extra potgrond tijdens het overpoten > Op 22/10/20 heb ik wat steentjes en houd toegevoegd om het op te fleuren De plant op 22/10/20 Dit was de plant op 18/10/20 de foto is op een andere plek genomen met ander licht omdat mijn camera knap waardeloos is. De plant op 7 oktober: Edited October 28, 2020 by SanneerMeneer Laatste foto hoor daar niet te staan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted October 28, 2020 Share Posted October 28, 2020 Ik weet van de Mimosa niets. Maar het is geen waterplant, en dan is een pot zonder afwatering vragen om problemen. Ook een plek op de verwarming is niet handig, planten hebben niet graag warme wortels. Ik denk dat ze daar wel 50-60 graden worden. Als je hem daar laat staan, weet je zeker dat hij sterft. Verplanten naar een normale bloempot, zou ik zeggen. En dan op een lichte plek met stabiele temperatuur zetten. De verkleuring kan komen door lichtgebrek, maar ook door problemen bij de wortels. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goudsbloempje2 Posted October 29, 2020 Share Posted October 29, 2020 Ik sluit me aan bij fre3ke. Wij hebben in mei een paar zaadjes gepland. We hadden er twee (in losse potten) maar eentje hebben we van het weekeind weggegeven. Zelf hebben we nog niks bijzonders gedaan met de voeding. De planten krijgen hier over het algemeen (maar niet altijd) regenwater. Hij staat in het kozijn met een groot deel van de dag zon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts