heidike_21 Posted September 17, 2011 Share Posted September 17, 2011 Gisteren probeerde ik voor de eerste maal appelconfituur te maken van mijn zefgeoogste appelen maar helaas mislukt .Kan er iemand mij helpen met een basis recept voor oa appelconfituur , framboosconfituur en dergelijke ? Quote http://axelsmoestuin.weebly.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
freggel Posted September 17, 2011 Share Posted September 17, 2011 Met de appeljam heb ik vorig jaar zelf ook erg geworsteld. Die was zo dik geworden dat ik er een raam mee kon ingooien. Dit jaar nog eens een poging gedaan, en het deze keer heel anders aangepakt. Deze keer was het wel een succes! Hieronder het recept. Voor jam van andere vruchten volg ik de aanwijzingen op de verpakking van geleisuiker. Meestal is dat 1 kg fruit op 1 kg geleisuiker. Samen in een pan doen, als de boel kookt (dat is als er overal bubbeltjes te zien zijn die je niet wegkrijgt door te roeren), dan kook je de jam 4 minuten door en giet je die heet in potjes. Gaat altijd goed. Je kunt de jam ook maken met geleisuiker 2:1. Die smaakt fruitiger en heeft mijn persoonlijke voorkeur. Appel-gemberjam: 1,5 stevige appels (netto)2 theelepels gemberpoeder1,5 kg geleersuiker De appels, waaronder ook onrijpe of afgevallen appels, wassen, schillen en grof raspen tot op het klokhuis. Vermeng de gemberpoeder met de geleersuiker en voeg de appelrasp toe. Zet ter verzwaring een bord op dit mengsel en laat afgedekt intrekken. Breng de massa dan de volgende dag over in een pan en breng het al roerend snel aan de kook, laat het 4 minuten doorkoken.Giet de jam over in potten en sluit deze af. Quote blog/freggel/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
heidike_21 Posted September 17, 2011 Author Share Posted September 17, 2011 Met de appeljam heb ik vorig jaar zelf ook erg geworsteld. Die was zo dik geworden dat ik er een raam mee kon ingooien. Dit jaar nog eens een poging gedaan, en het deze keer heel anders aangepakt. Deze keer was het wel een succes! Hieronder het recept. Voor jam van andere vruchten volg ik de aanwijzingen op de verpakking van geleisuiker. Meestal is dat 1 kg fruit op 1 kg geleisuiker. Samen in een pan doen, als de boel kookt (dat is als er overal bubbeltjes te zien zijn die je niet wegkrijgt door te roeren), dan kook je de jam 4 minuten door en giet je die heet in potjes. Gaat altijd goed. Je kunt de jam ook maken met geleisuiker 2:1. Die smaakt fruitiger en heeft mijn persoonlijke voorkeur. Appel-gemberjam: 1,5 stevige appels (netto)2 theelepels gemberpoeder1,5 kg geleersuiker De appels, waaronder ook onrijpe of afgevallen appels, wassen, schillen en grof raspen tot op het klokhuis. Vermeng de gemberpoeder met de geleersuiker en voeg de appelrasp toe. Zet ter verzwaring een bord op dit mengsel en laat afgedekt intrekken. Breng de massa dan de volgende dag over in een pan en breng het al roerend snel aan de kook, laat het 4 minuten doorkoken.Giet de jam over in potten en sluit deze af. Dankjewel , dit recept ga ik dan volgend jaar eens gebruiken met de appels van onze appelboom .Weet U misschien ook hoe lang je deze kan bewaren ? Quote http://axelsmoestuin.weebly.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
freggel Posted September 17, 2011 Share Posted September 17, 2011 Jam is in het algemeen een paar maanden houdbaar (soms nog wel langer), mits je ze kokend, in schone potjes doet en goed afsluit. Quote blog/freggel/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
heidike_21 Posted September 17, 2011 Author Share Posted September 17, 2011 Jam is in het algemeen een paar maanden houdbaar (soms nog wel langer), mits je ze kokend, in schone potjes doet en goed afsluit. Oke , hartelijk bedankt Quote http://axelsmoestuin.weebly.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts