Geplaatst: 22 november 201114 j Auteur Volgens mij deed jij het goed.... http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Geplaatst: 22 november 201114 j Volgens mij ook ik heb ze wel eerder gezien maar dan met veel gaten erin, en niet zo mooi. Players only love you when they're playing.
Geplaatst: 22 november 201114 j Jorieke: ziet er goed uit, net als op de plaatjes die je op internet vind. Ik heb ergens gelezen dat je ze schilt en dan laat drogen, maar dat maakt dus niet zoveel uit denk ik welke volgorde je gebruikt. Hoopvol ook dat jij toch een vrucht hebt gekregen in de volle grond! Wel leuk als meerdere mensen volgend seizoen dit gaan proberen, en het dan bijhouden hier. Ik ga er gewoon vanuit dat het een heel mooie warme lange zomer word, en dat ik massa`s sponsen aan mijn planten krijg, die ik dan per plakje ga verkopen, met een eigen gebrouwt zeepje erbij, en dat ik dan heel rijk word en van al dat geld nog meer tuin ga huren/kopen, en nog meer sponsen ga verbouwen en nog rijker word en, en.....ik weet het, ik draaf door! Nee, ik geloof dat ik me al "rijk" zou voelen als ik 1 of 2 van die dingen aan mijn plant krijg!
Geplaatst: 4 juli 201312 j Nou heb ik eindelijk zo'n Loefa zaadje aan het kiemen gekregen....staat in de kas in een bak. Hij groeit al tegen het dak....zag ik vandaag mieren erin.... nooit n goed teken.... Ik zie geen bladluis maar de mieren stoppen bij elk "puntje" die ik in de bladeren ontdekte..... Wat is dat en kan het kwaad(is het besmettelijk) voor bijv. meloen/tomaat/paprika/kiwi
Geplaatst: 5 juli 201312 j Zou me geen zorgen maken geedee. Ze zoeken luizen ja, maar de plant heeft ze niet zoals je zegt, dus die houden daar met een dag of wat daar wel op met zoeken. Of ze verwáchten er binnenkort luizen. De mieren zijn de verkenners. ( en nee, voordat iemand daar mee komt : ze zetten geen luizen daar neer ofzo, dat is een fabeltje, alleen als het luizen zijn van dezelfde plant ernaast bv, dan doen ze dat wel es )
Geplaatst: 5 juli 201312 j De mieren lopen van puntje naar puntje en fröbelen even met hun mieren kaken/tong? bij elk puntje...vroeg me af wat die puntjes dan wél zijn......zucht....had ik Frans zn camera maar
Geplaatst: 20 december 201311 j geedee, ik kweek die sponskomkommers al langer maar dan om op te eten en inderdaad er zitten altijd mieren in om te zoeken naar iets.Makkelijke plant en zelden last van ongedierte behalve dan die mieren. Het schijnt dat deze plant stoffen aanmaakt die insecten op afstand houdt.Als hij geen nieuwe komkommertjes meer geeft omdat het te koud word, snij je de stengel door op ongeveer 50cm en vang het vocht op dat door de worteldruk nog omhoogkomt. Dit vocht schijnt een geneeskrachtige werking te hebben voor aandoeningen op de huid. Van de geur van het blad en de stengels alleen al ben ik helemaal weg van zo lekker....
Geplaatst: 20 december 201311 j Hij heeft t niet gered helaas....een enkel vruchtje dat ineens zwart werd na dat ie 10 cm groot geworden was.....
Geplaatst: 21 december 201311 j Jammer dat hij het niet gered heeft, zou de pot misschien niet groot genoeg geweest zijn waar die in stond?Hier groeit hij in de kas altijd als een wilde met ranken van wel 15 mtr lang. Het valt mij wel op dat de Loefa plant vergeleken met een normale komkommerplant een stuk ouder/groter moet zijn om komkommers te geven. In het begin zitten er wel mini komkommertjes aan maar worden altijd geel. In ieder geval succes als je hem volgend jaar opnieuw aanplant!
Geplaatst: 21 december 201311 j Ik heb er geen zaad meer van helaas....misschien zit er nog wat in de blije zaden doos die voor de zomer nog langs komt......(hint, hint ). Had jij m in de volle grond in de kas? Mijn pot was groot zat, denk ik, maar wellicht heeft ie meer water nodig dan de tomaten(die groeiden in zo'n zelfde pot tot in de nok!)
Geplaatst: 22 december 201311 j Hier stond hij inderdaad in de volle grond in de koude kas.Ik heb dus geen ervaring in de pot. Wat ik wel weet is dat je wat betreft de waterbehoefte eerder moet denken aan een komkommerplant dan aan een tomatenplant.En als je wat zaadjes nodig hebt laat het dan even weten.
Geplaatst: 22 december 201311 j Dan denk ik dat hij te veel dorst gehad heeft, want ik heb m als meloen behandelt. Ik ga t nóg eens proberen komend seizoen. Ik wist trouwens niet dat hij ook eetbaar was. Ik dacht er echt alleen maar spons van te kunnen oogsten
Geplaatst: 5 november 201411 j Een loefa smaakt niet alleen heerlijk maar je kunt er ook natuurlijke afwas of badsponzen van maken. Een volgroeide vrucht laat je drogen, daarna de huid verwijderen en de zaden eruit en je hebt je spons. In China zijn ze veel gebruikt en nu gebruiken ze ze ook nog wel. Multi functioneel dus deze vrucht!
Geplaatst: 5 november 201411 j Ik zag ze in Griekenland aan de marktkraam hangen en in mijn kas groeit er een op dit moment....morgen eens kijken wat het geworden is en of ie er al af kan. edit: meer gevonden dan ik dacht ! Ik had een paar planten buiten gezet en die zijn niks geworden....kleine vruchten gehad , dát wel maar niet de moeite waard. Ik had er 1 in een hoek van mijn oude kasje gezet en er eigenlijk niet veel meer naar omgekeken Kijk nu!!: Nu moeten ze drogen om een spons te maken??? Moet ik ze schillen?? Kan ik ze nu ook nog eten??
Geplaatst: 6 november 201411 j vraagjes: Nu moeten ze drogen om een spons te maken??? Moet ik ze schillen?? Kan ik ze nu ook nog eten??
Geplaatst: 6 november 201411 j Ik weet niet of je ze nog kan eten... wist niet eens dat ze lekker zouden zijn Maar ik heb die van mij jaren terug gewoon opgehangen bij de kachel. Na een tijdje verschrompelde de schil/buitenkant helemaal, en kon ik die er makkelijk af pellen. De spons bleef over. Met een boel zaden er in... Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 6 november 201411 j Komt goed uit; de houtkachel is aan....ga ze erboven hangen...op gepaste afstand
Geplaatst: 6 november 201411 j Die van mij waren wel wat kleiner... Mooie vruchten hoor! Het was dus maar 1 plant? Top. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 6 november 201411 j wow mooie oogst Geedee Mijn luffas hebben het niet gehaald, alle planten zijn jong gestorven of opgegeten door slakken. Kan je misschien wat zaadjes voor mij bewaren? Dan ga ik het volgend jaar nog eens proberen. Ben benieuwd of je sponsjes mooi opdrogen boven de kachel. http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
Geplaatst: 6 november 201411 j Geedee, jouw loefa's zijn eigenlijk iets te oud om nog op te eten. Het zou wel kunnen maar dan zal de schil niet zo mals zijn. Beter is het om de vrucht eerder te oogsten en met een dunschiller de buitenkant van de huid te verwijderen, in kleine stukjes snijden en daarna wokken. Om er een spons van te maken zou de loefa nog wat dikker mogen zijn. Nu nog langer laten hangen aan de plant is geen optie want de vrucht zal nu makkelijk verrotten en weinig meer groter worden. Ik zou hem boven de kachel hangen en wachten tot die helemaal verdroogd is alvorens de schil er af te halen. De loefa vrucht op mijn foto was in augustus al rijp, dus reken maar uit hoe lang die nog aan de plant heeft gehangen.
Geplaatst: 6 november 201411 j Ja Jorieke deze komen allemaal van 1 plant; stond in hoekje oude kas...hele zomer deurtje open en geen extra water gehad(alleen in het begin toen ik m pas erin heb gezet....daarna vergeten ) Er hing nog een zwarte helemaal verschimmelde maar óók nog een kleintje en die kan ik dus nog eten begrijp ik, sluipwep? Ga ik die alsnog plukken morgen De vrucht ruikt inderdaad apart, zoals jij vorig jaar al zei. Piroska ik ga zaadjes bewaren voor je Zoals gezegd stond deze wel in een kasje maar met open deur....bijen kunnen een kruisbestuiving hebben gezorgd....geen idee met wat loefa's kruisen (ik had courgettes,pompoenen en keizer alexander komkommers en gewone komkommerplanten een 20 meter verderop in de tuin staan ) mar dan weet je dat in elk geval van te voren. Volgend seizoen toch meer aandacht geven...waren ze waarschijnlijk ook eerder rijp geweest.
Geplaatst: 5 juni 20178 j Zo, hier is al even niets gebeurd? Ik heb afgelopen winter wat zaden gekregen in China, ze kwamen daar uit de eigen tuin van de gever. Door wat vertaalproblemen kwam ik er niet achter wat ik nou voor een zaden had gekregen, maar ze zagen er uit als die van Loefa/Luffa. Ik heb ze vroeg dit voorjaar gezaaid, en de kiemplantjes leken ook weer heel erg op die van Loefa. En na wat heen en weer mailen met de gever blijkt het inderdaad om die aparte sponzen te gaan. Ik kreeg toen 2 zakjes en ik lees ook hier en daar dat er meerdere soorten van zijn. Ik heb ze dus apart van elkaar gezaaid, en nu ook uitgeplant met een kaartje er bij waarop staat uit welk zakje ze komen. Ze staan buiten, in de vollegrond, bij een schuurtje met een zeer laag dak. Daar hebben we gaas overheen gelegd, waar de planten dan tegenop kunnen groeien. Ik had geen ruimte meer in de kas. Ik hoop dat het dak lekker warm wordt en ze daar profijt van hebben. We zullen zien. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 5 juni 20178 j Leuk vind ik dit, ik ben heel benieuwd wat je krijgt, ik blijf het hier volgend. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 5 juni 20178 j Leuk dat dit draadje weer nieuw leven ingeblazen wordt. Wij hebben dit jaar twee verschillende soorten loefa's in de kas. De kans is groot dat het verschil door kruisbestuiving niet zo groot zal zijn. Het ene soort is al weer oogstrijp.
Geplaatst: 6 juni 20178 j Wat een leuke plant! Nog nooit van gehoord. Komt op de lijst voor volgend jaar
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.