Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

klinkt wel leuk op z'n frans!

Maar serieus, het werkt goed! Heb die mollenpatronen eens met veel plezier getest en werkte prima!

In de supermarkten bij jullie verkopen ze dan van die pakketjes met fonteintjes, als er maar rook vanaf komt heeft het effect!

Geplaatst:

Ja, dat ziet er echt uit als woelmuizen, die gatenkaas in het gazon. Vreemd, bij mij in de moestuin heb ik ze dus niet vaak en als ze er zijn, meen ik geen schade te hebben, behalve planten die uitdrogen omdat ze ineens lucht om de wortels hebben.

Dat spul koop je: zie link: http://www.its-poel.nl/index.asp

Het is niet goedkoop. Ik heb het een keer gehad omdat het bedrijf waar ik werk afnemer is daar. Ik mocht het proberen toen het op de markt kwam een jaar of 5/6 geleden.

Geplaatst:

Dank heren ( of heer en dame). Fijn dat jullie mee hebben gezocht. Die Fusees ken ik wel, maar werken toch alleen voor kleine tuintjes..bij mij gaan die beesten verderop zitten en graven dan weer nieuwe gangen ( tuin is 30 x 150 ) en de buren bestrijden niets.Ik denk dat ik meer van verjagen naar beschermen moet, want ik geloof niet dat verjagen gaat lukken. Dat knoflook granulaat heeft me wel op een idee gebracht ( duur spul, 62 euro zonder verzendkosten..in NL) om knoflookgier te maken; dat schijnt wel enorm te stinken..misschien verjaagt dat de vretertjes onder mijn aardappels. Eens kijken vrijdag op de markt wat de knoflook kost

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ja, daar heb ik over gelezen. Het is te duur voor mij..maar als jij heb besteld, en hij werkt, en je kolonie is uitgeroeid...kan ik hem misschien voor een ocasie-prijsje overnemen

Geplaatst:
Dat knoflook granulaat heeft me wel op een idee gebracht ( duur spul, 62 euro zonder verzendkosten..in NL) om knoflookgier te maken; dat schijnt wel enorm te stinken..misschien verjaagt dat de vretertjes onder mijn aardappels.

Wat stinkt voor de mens hoeft nog niet vervelend te zijn voor een dier. misschien vinden die beestjes knoflook wel lekker . Als je ze via 'spul' in de grond wil verjagen Jet kijk dan nog eens naar mijn antwoord op pagina 1 van dit topic. Die chloortabletten zijn vele malen goedkoper dan knoflook en chloorgassen zijn voor een woelmuis gegarandeerd even irritant als voor de mens.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

nog een paar tips op het internet gevonden...

volgieten van de gangen met vliergier. Neem hiervoor het blad van de vlier, doe dit in een emmer en vul de emmer met water, ongeveer 10 liter water op 1 kilo blad. Laat dit mengsel 10 tot 14 dagen staan. De stinkende massa die na enige tijd ontstaat, dient onverdund in de gangen te worden gegoten....

motten- of kamferballen, visafval en knoflook of mensenhaar in verse gangen neerleggen.

Wat ook kan helpen is het milieu van de woelmuizen/-ratten verzieken door veel water in de gangen te brengen. Ze gaan zich dan verplaatsen, hopelijk de tuin uit.

Graaf lege wijnflessen ongeveer 3 meter van elkaar aan de rand van de (groente)-bedden zo diep in, dat de hals nog ca. 4-5 cm. boven de grond uitsteekt. Plat-ronde flessen zijn zeer geschikt vanwege de afschrikwekkende klank die ze geven, als de wind er langs blaast. Een beetje schuin ingraven kan nodig zijn.

Geplaatst:
Wat stinkt voor de mens hoeft nog niet vervelend te zijn voor een dier. misschien vinden die beestjes knoflook wel lekker . Als je ze via 'spul' in de grond wil verjagen Jet kijk dan nog eens naar mijn antwoord op pagina 1 van dit topic. Die chloortabletten zijn vele malen goedkoper dan knoflook en chloorgassen zijn voor een woelmuis gegarandeerd even irritant als voor de mens.

Het is waar dat ik dat alweer vergeten ben Frans..ik herlas het nog eens. Chloortabletten heb ik wel. Hoe veilig is dit voor mijn grond? Stel: ik heb een groot aardappelveld en langs de rand en in het midden beginnen de woelmuizen aan mijn aardappels te vreten(dat was de situatie van vorig jaar). Dan vind je een gat in de buurt van de aardappels..Gooi jij dan daar zo een chloortablet in? Dat gat is niet zo diep, want een horizontaal gegraven rit leidt naar de aardappels. Ik wil geen chloortablet in mijn aardappels, want ik ben toch bang voor een kistje naar bleek stinkende aardappels. Hoe zie jij dat?

Het is misschien wel een tijdelijke oplossing voor de winter. Het verjagen is volgens mij niet te doen op een tuin zo groot als de mijne.

Eva: dat mensenhaar heb ik ook geprobeerd..zo ook de flessen. Ze gaan gewoon een stukkie verderop op graven een nieuwe gang. Misschien wel net onder de wortels of de schorseneren... doodeng dus dat verjagen snap je mijn punt?

Gier ga ik straks wel even maken..voor de knelplekken is het wel ok denk ik

Mottenballen zou ik wel eens willen proberen op die plekken.. maar die heb ik hier nog niet gevonden, en in NL vergeten te zoeken. Ook wil ik nog wel weten wat daar in zit.

Voor de knelplekken is het vreselijk jammer dat ik de muziekkaarten niet "aan de praat" krijg ik heb er ondertussen 28...

Geplaatst:

dank je wel Greetje, dan ga ik de volgende keer daar eens kijken..ik zet het in het to do lijstje .

Vanmorgen liep ik nog eens na te denken onder het zaaien, met name over die chloortabletten..want gemakkelijk en bij de hand. Toch de enige plek waar ik het zou willen uitproberen is bij de appelboom ( dit jaar geen appels erin..en het is nog enkele meters van de boom af..)waar wel 20 gaten zijn. Die beesten vluchten dan ergens anders heen..15 meter hoger ligt moestuin 2 en 20 meter lager de voormoestuin..hoe vermijd ik dat ze daar heen gaan? Ik weet niet of het wel zo een goed idee is En vooral wat stop ik in de grond?

• 2 weeks later...
Geplaatst:

TopCat sinds vrijdagavond uitgezet. Maandag eerste dier gedood, maar dat was een mol. Ondertussen de val overgezet naar een andere gang. Na enkele dagen verzet ik de val opnieuw (ik zie nu veel activiteit rond de composthoop, dus dat wordt de volgende bestemming).

Verkoper wist met vertellen dat de vallen zeer goed werken, een andere klant had 5 woelmuizen op een week gevangen.

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Geplaatst:

Go sugar! Ik ben zeer benieuwd.

Wat je trouwens bij de pastinaken schreef over uitzetten om de woelmuis te lokken las ik ook over aardperen..maar dat is je misschien bekend. Ik heb wel veel aardperen dit jaar, maar heb ze eerst ingezet om brandnetels te bestrijden in de boomgaard.

Geplaatst:

het zand van de molshoop verwijderen tot je de opening van de gangen ziet ,en daar wat

Calciumcyanamide in strooien . dat verjaagt de mollen .

een mollenklem plaatsen tussen de opening van de gangen dus in het verlengde van de 2 openingen en terug zand erover

Geplaatst:

Hallo,ik ben dan wel nieuw hier op het forum maar hier kan ik ook wel iets over vertellen.

Ik ben dit jaar begonnen met een eigen moestuin en kwam er in het voorjaar achter,tijdens het spitten,dat er meer in de grond kroop dat ik zou willen.

Een mol dat wist ik maar er was meer!

Klemmen zetten en maar afwachten wat er gaat gebeuren,toch?

Na vele keren klemmen te hebben gezet en zonder resultaat was ik er eigenlijk wel klaar mee.

Elke keer waren de klemmen netjes dicht maar zonder mol of rat.

Ik dacht.....ik geef niet op.

Tot die ene keer BINGO......een woelrat.

De mol volgde al snel en nog een aantal ratten.

Dit was maar een korte periode want die ratten zijn slim.

Ze gebruikten de bestaande gangen nog steeds en op elke plaats waar een klem stond groeven ze netjes met een bochtje om de klem om zo achter de klem de weg door de gang te vervolgen

Op een gegeven moment kon ik niet makkelijk meer de gangen uitgraven want er stonden al gewassen boven de grond.

Dan ga je kijken naar andere oplossingen en kom je er achter dat o.a een fles of muziekje maar tijdelijk werken of niet.

Carbid heb ik geprobeerd en dat doet de woelrat helemaal niks.

Het overgebleven stof werken ze gewoon met een klein hoopje zand naar boven en gaan zo weer verder.

Knoflook.....geen resultaat.

Rattengif geen resultaat.

Ik heb tot op heden weinig schade alleen een slaplant(van het een op het andere moment ligt zo'n plantje slap op de grond)

Ik denk dat staks wel meer schade is waar te nemen bij de rode biet,aardappels,prei en wortels want de gangen lopen daar precies langs op.

Wat ik voor volgend jaar in de planning het is dubbeltjes gaas ingraven om de moestuin(200m2)tot een dipte van 60 cm.

Is een hoop werk maar wat ik denk de enige oplossing.

Misschien dat iemand hier iets aan deze info heeft.

mvg Evert-J

Geplaatst:

Hoi Evert-J, jouw ervaringen lijken op de mijne. Je ervaring met de vallen heb ik ook.

Ik hoop dat de gaasoplossing voor je helpt. Wat doe je als er woelmuizen binnen het gaas zitten?

Ik heb geen andere oplossing op dit moment dan te hopen dat de roofvogels veel wegvangen, insgelijks met de wilde katten die mijn tuin als wandelgebied gebruiken. Gaas ingraven gaat Lie niet aan beginnen dat is zeker. Verder zet ik veel aardappelen ( teveel zodat enige schade niet erg is) en ga ik verder met het planten van aardperen om de woelers weg te lokken van de groente. En vroeg oogsten van bieten en pastinaken.

Geplaatst:
Hoi Evert-J, jouw ervaringen lijken op de mijne. Je ervaring met de vallen heb ik ook.

Ik hoop dat de gaasoplossing voor je helpt. Wat doe je als er woelmuizen binnen het gaas zitten?

Ik heb geen andere oplossing op dit moment dan te hopen dat de roofvogels veel wegvangen, insgelijks met de wilde katten die mijn tuin als wandelgebied gebruiken. Gaas ingraven gaat Lie niet aan beginnen dat is zeker. Verder zet ik veel aardappelen ( teveel zodat enige schade niet erg is) en ga ik verder met het planten van aardperen om de woelers weg te lokken van de groente. En vroeg oogsten van bieten en pastinaken.

De roofvogels zullen niet veel vangen omdat de woelrat bijna niet boven de grond komt.

Je graaft een gang(die actief wordt gebruikt)open en binnen het half uur maken ze het gewoon weer dicht.

Het gaas is een hoop werk maar volgensmij de enige oplossing.

Is er verschil tussen de woelmuis en/of woelrat?

Ik zie bij sommige foto's namelijk heel veel gaten in de grond.

Bij mij op de tuin moet je goed zoeken en als je geluk hebt vind je er soms een.

Ze maken gewoon gebruik van de gangen van de mol.

Deze zitten wel diep op ong. 30cm.

mvg E-J

Geplaatst: (aangepast)

zo ook moeten gebruikte klemmen telkens nadat er vb een mol heeft ingezeten , een dag of beter meerdere dagen in een emmer met water laten liggen

aangepast door Gast
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...