Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Image Image Image Image Image

Featured Replies

Geplaatst:
  • Auteur

We waren 1 van onze kippen kwijt. Net rond de tijd dat hier 3 van de manengansjes zijn gekidnapt (en opgegeten neem ik aan...). Dus we waren er al bang voor.

Maar ik kon me ook herinneren dat ze al een hele tijd ergens anders haar ei legde, al wist ik niet waar. Niet binnen in het legnest in ieder geval.

Van de week zagen we haar weer lopen, maar had ik geen tijd om te checken waar ze nou zou slapen. En dat lukte me gisteren wel. Ze heeft blijkbaar een nest gemaakt in het bosje naast de fruittuin. En daar zit ze op 11 eieren!

foto01721701338727547.jpg

foto01851791338727554.jpg

Ik hoop dat er wat kuikens uit komen, want er heeft nog wel een tijdje een haan bij gelopen. En ik hoop dat het roofdier van de eendjes, niet terugkomt en haar vind (ze zit wel heel erg goed verscholen, tussen gaas en bomen)

Geplaatst:

Waarschijnlijk zou je haar kunnen verplaatsen als je bv zo'n tilbaar rennetje erbij in de buurt zet,

maarja helemaal zeker is dat niet moet ze wekl vaste broedster zijn.

Wat verschillende ei kleur heeft ze, of kan een andere kip ook in nest gelegd hebben ?

Straks zitten je 3 manenganzen ook ergens op nest ?

Of is dat uitgesloten, zou wel supertof zijn.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:
  • Auteur

De ene dag zijn haar eieren bruiner dan de andere dag. Zal wel te maken hebben met wat ze eet? We hebben maar 2 Maransen, en die andere heeft braaf elke keer in het nest gelegd.

De eendjes zijn echt wel door het hek gesleurd, er lagen veertjes. Het kan natuurlijk altijd dat ze ergens een nest hebben, we hebben daar wel lopen zoeken. Maar toen dus ook niet die marans gevonden, dus wie weet. Al vrees ik van niet

Geplaatst:

Zohee, je vrouwke heeft wel haar best gedaan.

Die scharreltoer bevalt haar goed zo te zien.

Fijn dat je in ieder geval je Marans weer terug hebt

De meeste woorden worden in stilte gesproken ..... @Nique

Geplaatst:
  • Auteur

@Jasmin: Hihi nou we hebben dus maar 2 Maransen (MaranZen?) 1 met een gouden kraag en 1 die bijna helemaal zwart is. En die laatste waren we dus kwijt. Dat zien we wel meteen ja. We doen elke dag de hokken dicht, en dan tellen we even snel de koppen. Dat er niet nog eentje aan een late-night-snack bezig is zeg maar.

Die 2 dames leggen ook erg donkere eieren, dus je ziet het meteen als er eentje niet heeft gelegd die dag.

Dat is wel echt het leuke van verschillende rassen en verschillende formaten hebben. Ik zou niet allemaal dezelfde kleuren/rassen willen. Dan houd je ze niet meer uit elkaar. Ze hebben hier geen namen, tenzij ze ze echt verdienen (en er gek uitzien, of gek doen). Maar aan hun kleur of hun ras of hun formaat kunnen we ze (en hun eieren) herkennen.

• 2 weeks later...
Geplaatst:
  • Auteur

We hebben 6 Noord Hollandse blauwe hennen. 1 die we al langer hebben, en 5 nieuwkomers. Die nieuwkomers hebben we alweer een aantal maanden.

Ze hebben al die tijd aardig goed eieren gelegd, maar de ei-productie is ineens bijna tot het nulpunt gedaald. Van die 5 dan, want 'onze eigen' dame legt nog wel, en de Maranzen en Orpingtons en Wyandotjes en 1 Bresse kip (die legt ze steeds in de modder, onder een struikje...) ook. Die zitten allemaal in hetzelfde hok, dus daar kan dan al bijna niets mis mee zijn, toch?

Anyway We hebben nu 1 van die 5 dames apart gezet, samen met die Bresse kip die nou wel eens even binnen haar eieren moet leggen. Ze lopen in de ren die we 3 jaar terug hebben gebouwd, en waar binnenkort een leuk vijvertje met begroeiing wordt aangelegd voor de manenganzen (die gaan dan overdag naar buiten om te grazen, en 's avonds veilig in die ren. Maar dat even terzijde )

Nu ziet die ren er nogal doods uit..

Zo kunnen we even zien wie er echt helemaal niet meer legt, en of dat beter wordt in het andere nacht/leghok.

1 van de 5 dames lijkt qua kam en lellen bijna op een haan. Zo groot en rood zijn ze. Nou hebben Noord Hollandse blauwe hennen altijd wel een aardig kam... Maar deze steekt daar met kop en kam bovenuit.

En vanmorgen, liep ze buiten, en hoorde ik toch een raar geluid?! Ik ben gaan kijken, en ze ging gewoon staan... ehm... kakukelen! Ik heb even een filmpje gemaakt. Wel verkeerd gefilmd, zodat je je hoofd een slag moet draaien om het te kunnen zien. Maar het gaat voornamelijk om het geluid.

View My Video

Ik heb 2 van de kakukels aan elkaar geplakt in het filmpje, en dacht dat er nog een derde aan zat te komen. Maar die kwam niet. Ze kakukelt dus niet zo vaak achter elkaar, er zit steeds wel een minuut of langer tussen. Nu is ze weer stil trouwens.

Is dit nou een hen die denkt dat ze een haan is? Ik heb het wel eens gelezen, dat dat kan. Zou ze dan ook geen/minder eieren leggen? Of heeft dat dan weer niets met elkaar te maken?

Geplaatst:

Denk gewoon een haan, klinkt ook als haan die leert kukelen, zal wel steeds meer en beter gaan,

hoe oud is dat beest ?

De 5 nieuwe Hollandse blauwe leggen dus plots niet meer, als enigste de rest wel.

Moeilijk geen idee eigenlijk waarom die 5 plots zijn gestopt midden in het legseizoen, mischin even raskenmerken bestuderen of deze soort ergens gevoelig of speciaal behoefte aan heeft.

Eerste wat me opvalt is dat het een vleesras is.

Geplaatst:
  • Auteur

Tja, zou ook kunnen. Maar ik heb al heel wat jonge haantjes gehoord die net leren kukelen, en dat klinkt toch anders. We horen vanzelf wel of er nog eens een echte kukel uit komt. De kip is van vorig jaar geloof ik, dus zou nu dan echt al een flinke haan moeten zijn. Met losse staartveren en een lichtere tekening. Ik zal straks nog even een foto maken.

Vorig jaar hebben we ook bijna de hele zomer geen eieren kunnen rapen. Maar toen hadden we smerig spul gespoten tegen bloedluis, en gingen de dames ook nog eens lopen ruien

Vandaar dat we er nu bovenop zitten qua testen en apart zetten.

Geplaatst:

Ja lijkt mij ook wat oud om nog van geslacht te wisselen

Ik begrijp wel dat hollands blauw toch ook eileg ras is het mooie is beide, ze kunnen 4 jaar leggen en zijn dat nog geschikt voor slacht.

Verder staat er overal snel groeiend ras, mischien hebben ze daardoor behoefte aan wat meer legmeel,

voer jij legmeel ?

Ik zou als deze 5 apart zitten ze wat extra krachtig voeren, mischien beginnen ze dan weer snel te leggen.

Geplaatst:
  • Auteur

Ik lees juist vaak dat ze minder gaan leggen als ze meer te eten krijgen... Maar ze krijgen nu legkorrels. Geen meel. We strooien het namelijk, ze hebben geen bak.

Hun kammen zijn allemaal mooi rood, niet bleek ofzo. Ze ogen ook niet ziek. Ja, eentje heeft wat niezeritus (verzonnen woord ), daar moeten we even een goedje voor kopen.

Geplaatst:

Dat kan ik me slecht voorstellen, best zwaar werk elke dag een ei dat moet haast opgevangen worden door

een goed dieet en best ook meer in verhouding dan met andere vogels die geen eiproduktie hebben.

Ik noem dat fout ik heb ook korrels ipv meel in iedergeval is er dacht ik daarin een percentage dierlijk voedsel

en lijkt mij dat kippen in een hok dat nodig hebben.

Geplaatst:
  • Auteur

Nou, ik geloof dat wanneer ze teveel krijgen, ze teveel vet (vooral uit zaden) aanmaken waardoor ze minder eieren leggen.

Het mag natuurlijk ook weer niet te weinig voer zijn, maar het ligt wel aardig precies.

Geplaatst:

Oke, nou ik reken naar sierkippen ik heb soortjes die officieel weinig ei produktie hebben,

bij mij staat altijd voer, ze zijn niet dik maar leggen wel keurig elke dag een ei, helemaal niet volgens ras kenmerk amper een ei, en dan heb ik ook geen jonge kippen.

Volgens mij moet je totaal plaatje bekijken, jouw kippen hebben meer ruimte uiteraard die loslopen maar ook in deze ren is er meer ruimte dan gemiddeld veeel meer, daardoor zullen ze behoorlijk bewegen, en geloof ik dat ze nooit risico lopen op vervetten.

Hollandse blauwe staan er dan ook nog om bekend dat ze in beperkte ruimte het goed doen (nuja daar ben in niet voor natuurlijk)

Voor de grap zou je de Hollandse blauwe moeten wegen, en kijken of ze boven of onder gemiddelde zitten,

zou mij niet verbazen als ze eronder zitten zeker niet erboven daar hebben ze teveel beweging/ruimte bij je voor.

Geplaatst:

Jorieke klopt het dat 7 pond het gewicht is voor een Hen, zijn dit zulke zware kippen ?

Geplaatst:

Wauw wat een kip, ik heb van 350 gram

ik snap wel na lezen waarom jullie dit ras gekozen hebben, best mooie eigenschappen.

Geplaatst:
  • Auteur

Oh, die Marans hen die op een nest met 11 eieren zit? In het bosje? Er zijn er al een stuk of 6 aan het uitkomen! Eentje heeft ze er blijkbaar een tijdje geleden al uitgewipt, er lag een verdroogd hoopje eierschalen naast het nest. Ik denk dus dat we 10 kuikens gaan zien straks! Marans/zijdehoender kuikens

Geplaatst:

Ben benieuwd, wel leuk zo'n verassing nest.,

Geplaatst:

Vanavond hebben we twee Orpington hennetjes van 8 weken opgehaald.

Ze zijn gestreept en zien er helemaal leuk uit.

Fotootje volgt snel.

Kijk ook eens op ons blog http://snekermoestuin.blogspot.com/

Geplaatst:

Jorieke, nog even over de kraaiende hen...

Wij hebben twee dames (100% zeker ) En daarvan kukelt er ook één, lijkt inderdaad, net als bij jou, op een mislukte haan (qua geluid dan ). Ik heb op het kippenforum gelezen dat dat kan omdat er een van de hennen een soort alpha-positie inneemt, maar jij hebt er ook hanen bijlopen toch??? (want dan zouden die de alpha-positie al moeten hebben )

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Geplaatst:

SM, leuk orpingtons zijn grappige dikkertjes

Geplaatst:
  • Auteur

@Eva: We hebben op het moment geen hanen meer bij de hennen lopen. Dat zou het inderdaad kunnen zijn. Krijgen ze dan ook echt meer kam en lel? Want ze heeft geen grote staartveren, en heeft dezelfde kleur als de rest (normaal is een NH-blauwe haan wat fletser)

Geplaatst:

Hier ook èèn hen die luidruchtiger is dan de rest van de dames.

Maar dit is niet de alfa-hen.

http://www.buitenthuis.blogspot.com

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Geplaatst:

Klopt inderdaad Hans, zelfs als kuiken zijn het al mooie bolletjes.

orpington-kuiken-gestreept-w82461339921306.jpg

We hebben ze nu twee dagen en ze scheuren me al een slablaatje uit de handen alsof ze niks te eten hebben gehad. Met hun eetlust gaat het prima geloof ik.

Kijk ook eens op ons blog http://snekermoestuin.blogspot.com/

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic