Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Kippen in de moestuin


Jorieke123

Aanbevolen berichten

@Hans Ik heb die man opgezocht en m'n moeder heeft net gebeld!

Hij heeft voortdurend kippies alleen geloof ik dat we op een ander ras zijn uitgekomen, dus graag weer ervaringen van jullie

 

Het gaat om de Cochin kip

 

* Deze zijn minder broeds en leggen zo'n 4 eitjes in de week.

* Kunnen ook niet vliegen en zijn net zo tam als zijdehoentjes.

* ze slapen wel op stok

* kunnen 10 jaar oud worden

* zijn makkelijke kippies, geschikt voor beginner

 

Ik vind zo'n parelgrijze prachtig om te zien.

Op dit moment heeft hij ze van 4 maanden oud en alleen parelgrijs en wit.

 

Zijn idee over kuikens was dat er vaak wat sneuvelen, dat het moeilijk is om ze goed groot te brengen en dat dit ook veel verdriet kan opleveren.

Ook vond hij dat het een minimum van 3 zou moeten zijn omdat kippen ook een pikorde hebben en er dan alijd 1 de pineut zo zijn als er maar 2 zijn.

 

Volgens hem: geen probleem met konijn en cavia.

 

Eigenlijk vind ik deze leuker om te zien

Iemand van jullie ervaring met dit ras? Klopt het dat deze net zo leuk zijn als zijdehoentjes?

Link naar reactie
Delen op andere sites

inderdaad een mooie kip heb je daar joriek

 

Cochin zijn wel leuk om te houden ( heb ze zelf ook gehad ik meen gepareld grijs waren ze .

het waren rustige tamme kipjes .heb ook een krulcochine gehad ..die zijn hellemaal ....

 

hier een foto van haar ..

Afbeelding1082.jpg

 

hier is ze nog maals

Afbeelding1085.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jorieke, inderdaad een heel mooie kip, die zou ik ook houden, ze ziet er blakend gezond uit.

 

Rantje, ik denk niet dat een beginnerskip zozeer bestaat verzorging is wel ongeveer gelijk bij meeste rassen.

verder vindt ik het nadeel wat genoemd wordt bij zijdehoen van vaak broeds worden ook niet zo van toepassing

als je eitjes dagelijks weghaald is dat zo voorbij, en elke kip wordt weleens broeds.

Cochin zijn heel mooie dikke volle kipjes, in grijs prachtig maarik hou van de meeste kippenrassen

Wat ik zelf niet mooi vindt is veren aan de poten en Cochin heeft dat.

Als hij zowel cochin als zijdehoen heeft zou ik beslissen terplekke, dan kan je ze in het echt zien en weet je vast welke je leukst vindt is gewoon ook moeilijk.

Sebright is een ras waar ik zelf lang over getwijveld heb, heb er nog wel zwak voor

Pikorde kan inderdaad vrij hinderlijk zijn, er lijkt altijd wel 1 de klos in het hok, dat is een irritante eigenschap van kippen, ik irriteer me er enorm aan en zorg bv voor lekker blad in buitenhok, veel groenvoer een paar takken enzv. als

"bezigheids therapie"" in de hoop dat ze elkaar dan gewoon met rust laten, maar helaas dat is niet altijd zo, en ik denk zeker hoe meer ruimte ze hebben dat dit ook scheeld in pikgedrag, maar is wel iets om opteletten of proberen althans dat ze zo min mogelijk doen, hoewel je het altijd wel ziet.

Ik dacht juist dat zijdehoen weinig pik gedrag vertoonde dat zou ik een aan hem vragen want dat zou weer een voordeel van ras kunnen zijn.

Lijkt het je moeder wel leuk om naar Utrecht/fokker een x te gaan ?

 

Geinig krulvederig-kipje Jack, ik moest eerst erg aan krulvederig wennen maar vindt het steeds leuker.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze 1e 4 kipjes waren zijdehoenders, en die moesten met zijn 3-en steeds dezelfde kip pikken. Die rende dan heel hard weg en dook onder een struikje. Het is vaak wel fijn als ze weg kunnen komen. Dus dat de voerbak ofzo midden in de ren staat. Dan kunnen ze wat makkelijker vluchten.

Nu moet ik zeggen dat die pino (die ze steeds moesten hebben) ook wel dommig over kwam

 

@Hans: Ja, ze heeft de natuurlijke selectie hier ook goed overleefd. Netjes bij huis gebleven (niet 3 weilanden verderop gaan scharrelen...), niet onder een varken gaan staan als die eten, ze heeft snot gehad en had er weinig last van, het hete droge weer was geen probleem. En ook het natte vieze blubberweer niet, en nu het ijzige koude weer.

Dus samen met 1 van de hanen (die dat ook allemaal hebben overleefd), gaat ze mooie sterke boerderij kuikens krijgen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Echt wel leuk, dat er als je groep kippen hebt, toch favoriete dieren naar voren komen,

het lijkt me ook leuk plan om met deze "sterke"" kippen eigen boerderij kip'' te fokken.

Waneer begin jij met eieren in nbroedmachine, Jorieke ?

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had er al wat eieren in willen hebben, maar de haan is volgens mij nogal selectief, of de dames laten hem niet ehm.. toe. Misschien even een andere haan er bij zetten, kijken of die beter zijn best doet?

Ik kom nog geen donkergekleurde vlekjes tegen in de eieren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mischien wacht hij op warmer weer en heeft hij het te koud om zijn werk te doen

Heb je nog zo'n tweede haan met zelfde sterke gestel ?

Zitten deze fokkippen nog steeds apart in een ren ?

2 hanen in hok zou best werken deat ze denken he, maar zou dat wel in de gaten houden ivm knokken.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben nu 6 leghennen en 1 haan apart zitten. Die lopen in de boomgaard. De jonge hanen en wat oude hennetjes lopen in de wei bij de varkens. 1 van die jonge hanen is al flink hanig, en ook erg mooi. Ze zijn allemaal sterk, want ze hebben allemaal dezelfde dingen overleefd.

Misschien vanavond even haantje ruilen. De hanen zijn met elkaar opgegroeid, dus op zich vechten ze dan niet zo hard (is tot nu toe onze ervaring). Maar ik zet ze liever niet samen bij 6 hennen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee meer dat hij in beperkte ruimte, gewoon veel meer kans krijgt alles goed makkelijk te dekken/treden,

dan dat hij achter kip buiten moet aanrennen voor hij haar heeft.

 

Zowiezo zou ik zelf voorkeur hebben om alle kippen/hanen in meerdere rennen te hebben, dan los.

Ookal denk ik waneer de kip/haan zelf zou mogen kiezen waarschijnlijk doe maar los zou zeggen

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hihi dat denk ik ook Hans

En we hebben op het moment toch geen kleurslag-zuivere hanen/hennen, dus loopt het allemaal door elkaar. We gaan fokken op boerderij-eigenschappen, niet op kleur of uiterlijk. Al houden we van alle sterkste kippen, wel de mooiste om verder mee te fokken.

 

We zijn bezig met een kippenhok waar wel wat aparte hokjes en rennetjes komen, waar we verschillende kleurslag-zuivere kipjes gaan fokken. Maar die zijn dan alleen voor de verkoop. En de haantjes voor de pan.

Die zijn stukken minder sterk, de uitval is dan groter zodra ze los komen te lopen hier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb ze alle twee gehad of heb ze hahaha. een cochin is wat baziger. ik heb krulvederige witte gehad en ja die waren niet leuk voor de andere kippen. Maar goed ik heb ook kruising cochin/zijdehoen gehad en die waren heel leuk. maar ze zijn in mijn ogen even broeds hoor. je kan als je ze beide leuk vind ook 2 van elk nemen.

een cochin vond ik meer last hebben van veerluis. Maar dat is mijn ervaring maar dat is makkelijk te behandelen. persoonlijk vind ik de zijdehoen liever en tammer en de chabo is ook heerlijk rustig maar kan goed vliegen. trouwens een cochin kan wel vliegen is mijn ervaring, zou je natuurlijk kunnen kortwieken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga eerst zorgen dat ik beiden rassen in het echt gezien heb, dat is toch anders dan plaatjes van het internet

 

Wel hebben we nu iemand gevonden die niet al te ver weg woont die Cochin kipjes heeft en eind maart kan m'n moeder bellen om een afspraak te maken. Hij heeft ze nu wel maar maar 2 kleur en ik wil 3 verschillende kleurtjes. Ook waren we welkom om gewoon te komen kijken en die man gaf heel veel informatie en vond onze vragen niet gek ofzo.

Dus dat klinkt wel goed.

 

En ondanks dat ik een hekel heb aan wachten is het helemaal niet erg om te wachten en gewoon nog veel te leren over kipjes.

Ik weet dat ze er gaan komen en dat is al leuk genoeg!

 

Blijft lastig welke het nu moet worden maar we komen er vast wel achter wat voor ons de perfecte kip is

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hihi dat zo niet zo handig zijn. Het voordeel dat ze op stok gaan is natuurlijk weer wel dat ze niet gaan slapen in de legbak.

 

Probeer nog steeds het ideale hok te ontwerpen. Ik wil het binnen hok een eind boven de grond doen want dan kunnen ze eronder ook scharrelen= meer ruimte.

Misschien kunnen het konijn en cavia in hetzelfde stuk slapen, kippen gaan op stok. Of is het beter om 2 aparte huisjes te maken?

 

Wel verzonnen dat het legbakje makkelijk even open te maken moet zijn, misschien iets laten uitsteken zodat ik alleen het deksel even hoef op te tillen?

Zand is leuk voor alle dieren maar met het konijn erbioj denk ik dat gras heel snel een modderpoel wordt. Daar nog iets op bedenken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Das mooi want dan maaken we gewoon een kippen-wc eronder

 

Lijkt me echt super als ze kunnen 'samenwonen' , ga ook iets van een tunneltje erin maken en wat wilgentakken ofzo. Dat vinden konijnen lekker om aan te knabbelen en voor de kipjes kan het ook geen kwaad.

 

Moet het legnest ook zo maken dat het konijn daar weer niet in kan, iets hoger. 't Is geen springer gelukkig

 

Zo'n kipje gaat neem ik aan niet door een rioolbuis heen kruipen?

Want dan kan ik het voer mooi gescheiden houden.

Is nu ook zo'n gedoe want als je niet oplet gaat het konijn cavia voer eten en de cavia vindt het konijnenvoer weer lekkerder.

En das niet handig omdat de cavia vitamine C moet hebben en dat voor het konijn niet zo goed is als ze daar te veel van krijgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...