Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Kippen in de moestuin


Jorieke123

Aanbevolen berichten

Zitstok voor de nacht is wel een vereiste.

En 1 legnest is wel voldoende voor 2 of 3 kipjes.

 

Zijdehoentjes slapen niet op stok

 

Maar een legnest in voldoende dus, dat is handig!

 

 

Rantje.....grappig...wij zitten met precies dezelfde vragen! Wij hebben net een klein kippenhokje besteld.

 

 

Dus ik wil wel een garantie dat het hennetjes zijn! Maar vind het allemaal wel leuk/spannend!

 

Leuk!!! Heb je een foto van je kippenhokje?

Maar hoe kan je een garantie krijgen dat het hennen zijn als dat dus de eerste maanden niet te zien valt?

De buren hebben er nu al last van, we hebben nog nieteens kipjes.

Het zou stinken enzo, maar verderop woont een hele lieve vrouw en die heeft 3 kipjes, maakt het hok niet eens vaak schoon en het ruikt absoluut niet! En ze kletsen zo gezellig, maak ik er toch een beetje boerderij van hier

Zij heeft geen zijdehoentjes hoor, zondag gaan we naar de kinderboerderij als het een beetje weer is en dan ga ik ze even in het echt bekijken.

 

Misschien zou ik daarvandaan kuikens kunnen overnemen, dat zou een goed plan zijn en in de buurt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hans, je zegt precies hetzelfde als mijn moeder :shock

Ze heeft me gisteren een pm gestuurd toen je op bed lag en precies gezegd wat ik hier moest schrijven, echt

 

Garantie op hen, is normaal gesproken even bellen als de kip begint te kukelen en dus haan blijkt,

en afspraak maken om hem om te ruilen voor kip, vrij simpel en heel gewoon in die wereld.

 

Kleindiervereniging in de buurt zoeken is handig die kan mooi kijken welke rassen er gefokt worden vlakbij je.

 

Gebaard of ongebaard is kwestie van smaak wat je mooi/leuk vindt.

1 leghoekje is voldoende.

3 of 2 maakt denk ik niet veel uit net wat beste of leukste is.

 

Wil je zeker weten geen haantje zul je wat oudere diertjes moeten kopen, wat echt niet veel uitmaakt kippen worden razendsnel volwassen, en zijn maar echt kort kuiken.

 

Om jullie gek te maken, hebben jullie beide al over kleur gedacht ?

De kleur die Tjitske heeft zou ik zeker even googlen.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alle kipjes willen in hetzelfde legnest, en gaan idd op elkaar zitten of luid mopperend staan wachten tot die andere klaar is. Toch zou ik dan wel een vrij ruim nest maken, of toch 2 kleinere. Omdat ze nogal gauw broeds zijn namelijk. Als dan 1 dame broeds is, kan de andere met hoge nood wel heel lang wachten.

Je moet zodra het warmer wordt wel regelmatig eitjes rapen. Want eitjes die blijven liggen, zorgen vaak voor een kip die sneller broeds is.

 

Ze zullen om de dag een eitje leggen, dus niet allemaal op dezelfde dag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja en dan nog namen bedenken.

M'n moeder komt met van die ouderwetse namen aanzetten: Jip&Janneke en Jut&Juul enzo.

Als het er 3 worden zegt ze nog heel dom Kwik, Kwek & Kwak

 

Pfff zij vindt mijn namen vaak ook wel apart, had ooit een kever en die heette Arthur, m'n hamster heette Gijs, een sprinkhaan die heette Hansi

Stamper doet haar naam wel eer aan en de cavia heet Ugly Betty, past ook heel goed bij haar want ze is echt lelijk

De kanarie heet Piet en m'n parkietje heet Birdy.

Het enige dier wat we echt zelf hebben gekocht is het konijn, de rest is allemaal aan komen waaien

 

Mooi hok trouwens!

 

Ik vraag me weer wat nieuws af, ze kunnen dus zeiknat worden, anders dan 'gewone' kipjes. Moet de hele ren een dakje hebben of mag er ook een deel overdekt zijn dat ze zelf kunnen kiezen?

 

Ook wil ik er een zandbak in maken, want ik heb gelezen dat ze daar heel graag in badderen. En een stuks gras is ook wel leuk voor ze.

 

Als het goed gaat met 't konijn en de cavia, zouden ze dan ook 1 binnen hokje samen kunnen delen of is het beter om ze allebij een apart huis te geven? En hoe zorg je er dan voor dat ze ieder in hun eigen huis gaan slapen?

 

Ik wil ook verschillende kleuren, witte vind ik denk ik niet zo leuk.

had een foto van een rood bruinige met streepjes gezien, geen idee wat voor kleurslag het is hoor maar dat was een mooie!

 

Wil de foto's wel zien van Tjitske

 

Hans, je zegt precies hetzelfde als mijn moeder :shock

Ze heeft me gisteren een pm gestuurd toen je op bed lag en precies gezegd wat ik hier moest schrijven, echt

 

 

 

Ik vroeg het net aan haar en ze keek me heel raar aan

Wie is Hans???

 

 

Dat van die zijdehoenders dat wist ik niet.

Kan ook niet alles weten toch! Ik heb barnevelders en New hampshire

En die zitten wel op stok.

 

Geeft toch niets, een van de eerste dingen die ik tegen kwam toen ik ging lezen over deze kippies

 

Ik ga wel even zoeken nog of ik iets in de buurt kan vinden, maar het idee van de kinderboerderij is ook niet zo gek toch? Of is de kans op een ongezond dier dan weer groot?

 

Hihi dat lijkt me zo gaaf hè, eitjes rapen! maar hoe lang kan je het eitje bewaren?

Klopt het dat 3 eitjes net zoveel is als 2 normale supermarkt-eieren?

 

Oudere diertjes zou kunnen maar ik vind de baby periode zo leuk

Vanaf welke leeftijd is het wel met zekerheid te zeggen of het een haan of hen is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij zie je bij volwassen zijdehoenders al amper of ze haan of hen zijn

Kipjes met normale veren kan je vanaf een paar weken wel aardig goed seksen. Maar zijdehoenders blijven pluis, dus de haan of hen kenmerken zie je dan niet. Geen idee dus

 

Geef ze maar een klein afdakje, dan kunnen ze kiezen. Ze worden idd zeiknat, maar vinden dat ook niet erg lijkt het. Ze hebben hier vaak zijknat rondgelopen in de regen, terwijl de rest gewoon onder het afdakje stond te schuilen. Of binnen zat...

Als hun hokje maar schoon, droog en tochtvrij is.

Zand vinden ze idd lekker, maar ze krabben elk stukje grond tot een zandbadje.

 

Oh, 2 eitjes staan zo ongeveer gelijk aan 1 'M' supermarkt ei. 3 stuks aan 1 'L' ei denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben een bouwtekening aan het maken voor het hok en de ren

 

De kippies kwamen boven en de cavia en nijn beneden. oorspronkelijke idee.

Maar het huis moet natuurlijk wel bij het soort kip passen.

Vloeroppervlak is best aardig nog maar als ik wat meer naar 'boven' kan werken hebben ze meer ruimte.

 

Dus dat ze zouden kunnen hupsen van de ene plateau op de ander en dus ook een beetje uitkijk hebben. Maar ik kan het ook omwissellen denk ik want konijnen vinden het heel leuk om zo hoog mogelijk te zitten. En als ik het hok zelf iets hoger zet kunnen ze er ook onder door dus meer oppervlakte.

En dan met stoepstenen ofzo een 'trap' maken zodat ze naar binnen kunnen.

 

Het woongedeelte, hoe groot moet dat minimaal zijn? De woon/slaapkamer dus We gaan even van 3 kippies uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze hebben maar een klein hoekje nodig om in te slapen, en een legnest. En dan hopen dat ze daar niet in gaan slapen, want dan zitten je eieren onder de poep.

Wat de afmetingen moeten zijn? Tja... Ze zitten amper binnen overdag, dus van een woonkamer is niet echt sprake.

Link naar reactie
Delen op andere sites

M'n moeder heeft net gebeld met zo'n kleindierenvereniging

 

Ze had de vrouw van de voorzitter aan de telefoon, we hebben een mail gestuurd met wat we precies willen.

Als het goed is hebben zij een lijst met mensen in de buurt waar we evt. kuikens vandaan kunnen halen en goed advies mee krijgen!

Volgens die vrouw kan ik ook gewoon een afspraak maken en gaan kijken bij de meeste mensen en het voordeel is dat het in de buurt is en een haantje gewoon terug zou mogen

 

Spannend!!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke dan heb je een mooi fok trio, ik heb zelf krulverderige hollandse kuifhoentjes, echte pluizebollen

sprekend gewoon pino's van sesamstraat

 

Overigens vindt ik wel dat je moet oppassen met natte kuiven bij de raskippen die dat hebben,

want gaat toch hoop narigheid inzitten vooral omdat ze zelf niet erbij kunnen om schoon temaken en mischien ook met vorst.

Met kuifkippen is de handigste manier om de buitenren toch met bv een doorzichtige golfplaat of zoiets droog proberen te houden.

Mijn kuifhoentjes drinken hiervoor ook uit zo'n watersilootje, want in bak water steken ze per ongeluk ook deel van de juif in het water.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een leuke beestjes!!! Ik vind die rechts onder erg gaaf, met die vlekjes!

 

Die man van de kleindierenvereniging heeft een berichtje teruggestuurd dat ze een lid hebben maar die kweekt niet.

En iets dat er laatst een tentooonstelling was in Nieuwengein en daar maar 2 kwekers waren en die uit het noorden van het land kwamen. Tsja das niet naast de deur

 

Dus ben weer terug bij af, geloof dat het nog best lastig is om aan deze kippies te komen

 

Ben ook nog niet bij de kinderbeorderij geweest want ben flink ziek dus dat gaat hem ook al niet worden.... ik heb zo'n hekel aan het woord 'geduld'

 

 

ik heb zelf krulverderige hollandse kuifhoentjes, echte pluizebollen

sprekend gewoon pino's van sesamstraat

 

Ga ik zo even opzoeken wat voor beestjes dat nou weer zijn, klinkt ook leuk!

 

 

 

Mijn kuifhoentjes drinken hiervoor ook uit zo'n watersilootje, want in bak water steken ze per ongeluk ook deel van de juif in het water.

 

Had ergens de tip gelezen dat je dan een bijtring in het bakje kon leggen zodat ze dat niet zouden doen. Zo'n ding waar baby's op bijten als ze last hebben van tandjes die doorkomen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van Hollandskuifhoen weet ik een goede fokker, daar heb ik mijn eigen kuifhoentjes vandaan,

verder heeft hij moderne engelse vechthoentje (heb ik daar ook gekocht en kan ik erg om lachen rare kipjes), en dacht nog 1 of 2 andere kippenrassen maar ben ik beetje vergeten dacht cabo, of zoiets maar meest gespeciliseerd was hij in Hollandskuifhoen, in diverse kleuren en glad en krulvederig,

 

Verder GEDULD

 

In welke provincie woon je ?

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oja verder heb ik ook nog Serama kipjes, deze worden in 3 klasse ingedeelt a b en c,

a zijn de kleinste en dan steeds iets groter

maar echte mooie en vooral god gevormde is best zoeken veel zijn niet helemaal oke,

in iedergeval in klasse a de kleinste kip ter wereld, maar goed daar betaal je voor ik heb 150 euro betaald en dat is best achteraf belachelijk per kipje

was verstands verbijstering ofzo zijn heel leuk en heel mooi en vooral heel klein maar een kip van 5 euro is net zo leuk.

Sommige mensen houden serama gewoon in huis, maar dat vindt ik vies en beetje raar een kip hoort lekker buiten.

Serama kunnen slecht tegen vorst omdat ze een onderlaag veren missen die gewone kippen wel hebben.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van alle kippen eieren die we hebben uitgebroed afgelopen jaar, hebben we 1 hennetje in ieder geval gehouden. Die zette ik steeds apart als er iemand kippen kwam uitzoeken/kopen.

We hebben geen gezoomde kleurslagen, pa en ma waren ook beide totaal geen zuivere kleurslagen (en al helemaal niet gezoomd), maar toch kwam deze mooie dame er uit:

 

foto01897681328535559.jpg

 

Ze is in het echt nog mooier, maar het is moeilijk om het goed op de foto te krijgen.

Ze legt nu sinds een weekje ook eieren, en kan flink hard kakelen zodra ze daar klaar mee is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...