Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Kippen in de moestuin


Jorieke123

Aanbevolen berichten

Ze krijgen sowieso resten uit de moestuin. De minder mooie bladeren van kool gaan er ook met veel smaak in! En daar moeten ze wat meer aan/van pikken, dus zijn ze er lekker lang mee bezig. Courgettes en pompoenen hollen ze zelf helemaal uit. De rest van het groenvoer zoeken ze zelf bij elkaar, ze kunnen bijna overal komen.

Ook zijn ze dol op varkenspoep, wat weer gunstig is voor de wei. Want ze trekken het helemaal uit elkaar. Zo blijven er geen drollen liggen

Link naar reactie
Delen op andere sites

zat net te kijken naar een kippentractor, een kippenhok op wielen dat nadat vee op een bepaald stuk gelopen heeft een paar dagen later( zodra er wat leven in de drollen is) op dat stuk gezet worden.

Ga eens kijken of ik mijn man zo gek kan krijgen een verrijdbaar hok voor me te bouwen, misschien heb ik dan gelijk een oplossing voor de vraat- en sloopzucht van mijn kippendames in de moestuin to be.

De kippen in de kippentractor werden ook echt gebruikt om de weide schoon te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou ik zelf niet op komen Hans om de kippen paardebloem te geven. Dit gaf ik vroeger altijd aan mijn konijnen.

 

Als ik ze snijbiet geef, krijgen ze niet heel veel. Ben bang dat ze hiervoor aan de race raken. Dat heb ik eens van een andere tuinder gehoord die een paar bladeren gaf. Of zou dat wel meevallen?

Kijk ook eens op ons blog http://snekermoestuin.blogspot.com/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Paardebloem zou ik zeker proberen en gaan geven, is zo'n beetje de meest gunstige onkruidsoort die je kan vinden wat betreft vitamine/mineralen,

Persoonlijk geef ik zoveel groen aan kippen per dag dat eerder beetje over is dan op, en zie er ook geen nadeel van

maar langzaam dieet veranderen dat ze kunnen wennen is altijd goed.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

je kan gewoon nu kippen nemen. hondje wend er dan als pup aan. Een pup is veel werk maar als je haar in het begin als pup mee leert leven hoef je niet in de pubertijd van de hond die dan opstandig is nog te leren aan kippen. de honden van mijn schoonouders hebben nooit aan mijn kippen kunnen wennen omdat ze al te oud waren en er op gingen jagen. Mijn honden kon ik tussen de kippen laten en dat was geen enkel probleem. En gaan dan ook niet blaffen of zo. Mijn keuze is heel duidelijk eerst kippen en hondje halen als het 7 weken is. dan is het nog net in de periode dat alles eigen word.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel de kippen/kuikens eerst achter hek of in een ren. Dan kan de hond er aan wennen. Dat die kippen gewoon bij de achtergrond horen. Hier kunnen de honden ook gewoon tussen de kippen lopen. Het is ook belangrijk dat de kippen niet bang zijn voor de hond, want dan gaan ze rennen en flapperen en dat is voor elke hond een leuk spelletje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Paardebloem zou ik zeker proberen en gaan geven, is zo'n beetje de meest gunstige onkruidsoort die je kan vinden wat betreft vitamine/mineralen,

Persoonlijk geef ik zoveel groen aan kippen per dag dat eerder beetje over is dan op, en zie er ook geen nadeel van

maar langzaam dieet veranderen dat ze kunnen wennen is altijd goed.

 

Ik geef ze (nou ja gaf) ze elke avond als ik op de tuin was wat snijbietbladeren. Dit waren ze gewend en dit kwam behalve de stengel ook allemaal op. Veel gaf ik niet, maar ik zal dat wanneer dat weer kan veel meer geven. Dan kunnen ze zelf net zoveel eten als ze willen. Paardebloem ga ik ook doen.

Kijk ook eens op ons blog http://snekermoestuin.blogspot.com/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Poule de bresse zijn echt heerlijk, lekkerste kip die ik ooit gegeten heb (haan dus eigenlijk)

Verder beginnen de kippen al vrij jong met het leggen van hun eieren.

We hebben hier verschillende kippen gehad, onder andere marans en barnevelders , als we geslacht hadden was ik altijd wat teleurgesteld over de smaak en het gebrek aan vlees, de kippen lopen hier los, ze krijgen behoorlijk wat beweging.

Afgelopen jaar voor het eerst dieren in een hok afgemest met een zeer positief resultaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben ze afgelopen jaar wat te laat uigebroed, dus ze zijn niet echt groot (nog?). We hebben in ieder geval een hen en een haan, dus ze moeten zich maar even vermeerderen

3 van hen waren nogal brutaal, en vonden 2,5 hectare niet genoeg om op te scharrelen. Ze liepen steeds bij het huis, en de opvang hond die we toen net hadden, jeog ze steeds op. Hopelijk zijn ze nu wat rustiger geworden (ze lopen nu in een ren), en kunnen ze van de lente weer los.

Hier rennen de kippen ook heel wat af (vooral zodra er weer kevertjes en vliegen zijn), en de poten zijn dan ook altijd erg gespierd. Maar die krijg ik in de pan wel weer zacht

 

Misschien dat we er ook eens wat in een wat kleinere ruimte (buiten, uiteraard) zetten, om ze in de laatste weken/maanden wat meer vlees te laten kweken. Zodra we voer in overvloed hebben, van eigen oogst

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben ze eerst vrij rond laten lopen, toen kregen ze veel mais naast het normale kippevoer, 4 weken voor de slacht hebben we ze in een hok gezet waar we naast mais in melk geweekte tarwe hebben gevoerd, hiernaast kregen ze ook nog groente, we hadden een kool in het hok hangen tegen de verveling.

Nu las ik laatst dat 2 weken afmesten ook al voldoende is, hanen wogen geslacht gemiddeld een kleine 3 kilo.

Poule de bresse schijnt de meest geliefde kip in Frankrijk te zijn vanwege hun uitstekende vlees.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hanen waren een maand of 9 denk ik zo.

Kippen hier (parelhoenders en eenden ook) komen altijd enthousiast aangerend als ik ze roep, heb zelfs een kip die een stalker is , maar tam zijn ze niet, als ze op een ei liggen kan ik ze aaien en het ei er rustig onder weg rapen.

Had een eendje dat echt kwam knuffelen, dat doen de kippen hier zeker niet, parelhoenders zijn helemaal niet tam te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja dat echt knuffelen is soms uitzondering, ik had een duif die dat graag deed,

volgens mij hebben deze knuffelaars een identiteitskcrisis maar wel erg leuk.

Kippen vinden het wel lekker als je ze aait ik merk als de kinderen ze pakken en op schoot zetten en aaien ze dat maar wat lekker vinden en lekker erbij gaan liggen of wegdromen.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ze lopen in een groepje met vier hennen, los over het erf.

Ze kukelen alleen 's ochtends ( heel vroeg ) en dan inderdaad gezellig met z'n allen ....

★*˚°。°*。°*。★*˚°。°*。°˚°★*˚°。°*。​°*★*˚°。°*。°*★

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lang geleden hadden we ook kippen en een haan (Droevendaal).

Zo rond zonsopgang werd ik dan wakker gekukeld, zag de wereld even aan, dan oogjes toe en verder slapen tot de wekker en de plicht riepen. Ik heb echt moeten wennen aan een huis zonder haan.

In m 'n nieuwe huisje was er ineens weer een haan. Ik heb nooit geweten waar'ie precies woonde, maar meer dan een paar huizen verderop kan het niet geweest zijn. Nu is 't ie er niet meer. Toch wel een gemis.

 

Ach ja wat bespiegelingen op de vroege ochtend. Ik ga maar's een eitje bakken.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier lopen de hanen niet allemaal bij elkaar. 1 loopt bij de leghennen, en er lopen er een paar in de wei, en dan nog 1 ieniemienie machokereltje in een andere ren (vooral bescherming voor hem zelf, anders gaat hij steeds gevechten aan met kerels die 10 keer zo groot zijn...).

Omdat ze elkaar niet goed kunnen zien, maar wel horen, kukelen ze elke keer naar elkaar. Dus overdag ook, niet alleen 's ochtends.

We hebben ze 's nachts gewoon binnen in de schuur, dus dan hoor je ze amper 's ochtends.

Maar nu alle hormonen weer flink oplopen... moeten er maar weer wat in de pan. Dan zijn we bijna door onze hanen heen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...