Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Featured Replies

Geplaatst:

Wat betreft de afmetingen... 2 vierkante meter lijkt mij wle wat aan de krappe kant, maar kijk eens rond op internet die vraag is door veel mensen al gesteld.

Mijn tuin grenst aan die van 5 buren, wij hebben geen stankoverlast. Het schijnt te helpen tegen stank (en is ook gezonder voor je kippen) als de bodem droog blijft.

Je kan gras inzaaien als je daar nog tijd voor hebt maar ik denk dat het na 2 dagen ongeveer wel helemaal kaal zal zijn. Dus gewoon zandbodem lijkt me het makkelijkst voor de ren, je kan er groenvoer en onkruid bij gooien als afwisseling voor je kippen. Heb je ook een binnen/nachthok? Dat zou ik je zoiezo wel aaraden. Als bodembedekking hierin gebruik ik zelf houtsnippers, stro had ik eerst maar dat gingen de kippen wel eens opeten en dat is niet de bedoeling

Wat betreft het voer daar is natuurlijk heel veel over te vertellen. Ik geef de kippen veel groenvoer en af en toe keukenrestjes, maar dan voornamelijk groenten niet teveel vlees en geen vette producten zoals friet ofzo. Ik voer ze ook geen kip maar wel (gekookte) eieren af en toe.

Gemenge granen kan je geven als basisvoer alleen zullen je kippen wel selectief worden als er voldoende van ter beschikking is en via de granen alleen zullen ze denk ik neit genoeg calcium binnenkrijgen als ze eenmaal aan de leg zijn Beter of eigenlijk makkelijker is om legkorrel of legmeel te geven. Hierbij moet je er rekening mee houden dat het voer niet meer herkebaar is, in een geperste korrel kan allerlei troep zitten. Om deze reden heb ik ervoor gekozen om voor een biologische legkorrel te gaan. Kwa prijs maar een klein verschil. Ben persoonlijk erg tevreden over deze: http://www.van-gorp.com/biologischevoeders/pluimvee/

Geplaatst:

Je wilt 3 krielkipjes gaan houden ( welk ras? ik heb zelf wyandotte krielen. 6 hennen en 1 haan )

Als "regel" hanteren de meesten deze maat : voor de eerste kip 4 m2, voor het tweede dier 3 m2 en voor elk volgend dier 2 m2.

Dat zou dus betekenen voor 3 krielkipjes een ren van 9 m2.

Zelf heb ik een ren van 4x4 m. ( maar ze hebben bij mij ook veel vrije uitloop, dan hebben ze 800 m2 tot hun beschikking )

Mijn nachthok is 1.2 x 1.2 m.

Daarin heb ik 2 stokken geplaatst ( schuin boven elkaar van bezemsteel ) en 2 leg nesten.

Ze zitten `s avonds alle 7 op 1 stok... ( hoe knus.. )

Wat bereft stan overlast.

Probeer de boel zo droog mogelijk te houden.

Als de boel drassig wordt zullen je kipjes meer stank produceren en ook sneller vatbaar zijn voor ziektes.

De ren overdekken met golfplaat is ideaal.

Op de grond in de ren heb ik zelf wit zand.

Kippen houden graag van krabben in de grond naar beestjes en zaadjes etc.

Wit zand is minder vatbaar voor schimmels en bacterieen dan houtsnippers ( gaan rotten )

Gras is erg leuk..in het begin.

Kippen maken hier al snel een zwarte vlakte van.

Je kan er vaak wel onkruid bij in gooien in de ren, dat krabben ze ook helemaal uitelkaar om uit te pluizen.

Ik voer mijn kippen Alfa mix van Garvo.

Dit is een volledig voer van Garvo ( verkrijgbaar bij o.a. boerenbond en welkoop ) van granen, legkorrels en dierlijke materialen als vlokreeftjes.

Hierbij krijgen ze schelpengrit voor de calcium opbouw ( nodig om mooie eischalen te produceren )

Nu voer ik ze ook met regelmaat een handje verse meelwormen.

Ze zijn wat in de rui dus dit is om extra kracht bij te zetten en er mooi doorheen te komen.

Ze zijn er gek op! ( ideaal om je kipjes tam mee te maken )

Succes!

http://www.buitenthuis.blogspot.com

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Geplaatst:

Allereerst bedankt voor de uitgebreide reacties. Hier kan ik mee verder. Ik had op diverse sites gelezen dat een hok van 2*1*1,5 voldoende zou zijn ( met nachthok op 2de verdieping). Maar dan gaan we verder kijken over hoe we het gaan aanpakken. Dan maken we 'm groter. Bedankt voor de tip, Gemma. Ik ga ook ff kijken op 't kippenforum.

Wat betreft soort; heb ik nog geen idee. In Landleven van september staat een "kippenwijzer" en dan komen we uit op de Nederlandse sabelpootkriel, Hollandse witkuif, Hollandse kuifhoen.

Geplaatst:

sabelpoot krielen .of kuifhoenders zijn leuke kippen om te houden

Geplaatst:

Maak de ren maar zo groot als kan want het blijft meestal niet bij de oorspronkelijk aangeschafte kippen.

Heb je eenmaal een kloek met kuikens gehad dan ben je verkocht en er zijn zoveel varieteiten.

Ik heb net nog snel een foto gemaakt van mijn late kuikens. Het zijn kleine Wyandotjes. De eieren heb ik via via gekregen en door mijn kloek laten uitbroeden. Achteraf bleken er twee zwarte bij te zitten. Nog even afwachten, binnenkort zal duidelijk worden of en hoeveel haantjes erbij zitten.

x0traq.jpg

Ps,

De kip links achter ziet er nog redelijk beschadigd uit, die kwam vaak te dicht bij de kuikens volgens de kloek.

Maar nu gaat het best goed en hebben ze allemaal hun positie gevestigd.

Geplaatst:

Mooie kips Jos!!

Dat kleurtje wil ik er ook nog ooit eens een hen van bij!

Ik heb ook Wyandotte krielen ( een zalm haan en zalm hen, een roodporselein hen, een columbia hen, een goud patrijs hen dubbel gezoomd, een buff columbia blauw getekent hen, een zilver/zwart gezoomde hen)

het leuke van Wyandottes vind ik dat ze heel makkelijk tam te maken zijn ( lang leve meelwormen!! ) en ze zijn rustig qua karakter.

Ook zijn ze er in zoveel kleurslagen ( liefst wil ik van elke kleur 1 , hahahaaha )

Zal ook eens een foto proberen te posten!

Geplaatst:

Dat zijn inderdaad mooie kippen Jos! Ik ben nu al jaloers! Ik heb mijn creativiteit weer los gelaten op een werktekening. Deze tekening van landleven. Ik heb 'm iets aangepast zodat het hok uiteindelijk 3 bij 2,5 meter wordt. Dan heb ik iig genoeg ruimte voor twee krielkippen, toch?

Geplaatst:

Hoi Chris.

Moeten je kipjes daar continue in zitten of hebben ze nog de mogelijkheid op meer ruimte?

Ik moet eerlijk zeggen dat ik altijd 3 of meer kippen zou nemen.

Als je 2 neemt en 1 sterft is die maar alleen... ( en dat kan soms bij kippen heel plotseling gaan weet ik uit ervaring )

Een kip alleen is zielig.

Dus als je de mogelijkheid hebt, neem er dan èèn bij en neem 3.

Dan een erg klein ras las serama`s ofzo.

Een wyandotte kriel als mijne zou niet met 3 op zo`n stukje kunnen.

Hoe kleiner de ren, hoe meer kans op ziektes ook. ( zoals bv coccidiose etc )

Ik zou een iets groter stukje prefereren, maar dat is persoonlijk.

Er zullen mensen genoeg zijn die zeggen dat dit prima kan.

Die inschatting moet je zelf maken ( of zelf ervaren. )

Ik wens je succes!

Als je ooit wyandotte krielen zoekt weet ik nog een goed adres voor je. ( PB dan maar ff )

Koop zowiezo kippen van mensen die bekend zijn bij fokkers verenigingen, en niet via Marktplaats oid..

Geplaatst:

mooie kipjes jos

jammer dat je er geen haan bij heb .

@ gemma ik denk dat een foto niet alles laat zien hoe het welicht in werkelijkheid er uit ziet .

Geplaatst:
Hoe bedoel je dat Jack?

nou jij schreef

Hoi Chris.

Moeten je kipjes daar continue in zitten of hebben ze nog de mogelijkheid op meer ruimte?

en toen schreef ik

@ gemma ik denk dat een foto niet alles laat zien hoe het welicht in werkelijkheid er uit ziet .

daar bedoel ik mee .je kunt niet alles zien op die foto of het een grote ren is .en of Chris ze uit de ren laat

Geplaatst:

Ik zit nog te twijfelen of ik ze de ren uitlaat, want ik zit hier wel in een redelijk drukke buurt en daarnaast ik heb geen idee hoe "trouw" ze zijn . De schuttingen voorkomen wel dat ze wegsluipen alleen de route naar de weg langs de deur is nog wel een probleem, omdat we geen achterdeur hebben.

In de omschrijving van Landleven staat dat de ruimte, 2,25 bij 1,15, voldoende is voor 3 krielkippen. Ik maak die van mij ongeveer 1,5 m2 groter dan zij.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik altijd 3 of meer kippen zou nemen.

Als je 2 neemt en 1 sterft is die maar alleen... ( en dat kan soms bij kippen heel plotseling gaan weet ik uit ervaring )

Een kip alleen is zielig.

Als ik het dan doe, dan neem ik er drie. Heb je groot gelijk in, Gemma.

Geplaatst:

Ah zo Jack, ik kon je niet helemaal volgen.

@ Chris, tja, je moet doen wat jou goed lijkt.

Het is al iets ruimer dan het voorbeeld, maar in mijn ogen niet optimaal.

Maar dat zeg ik : Mijn ogen..

een ander kan het wel allemaal heel anders vinden.

Ik heb namelijk bets wel wat ziektes gehad het afgelopen jaar.

een van die ziektes is coccidiose waarvan ze erg ziek kunnen worden en aan kunnen overlijden.

Dat ontstaat juist op kleine ruimtes.

In drassige kleine rennetjes.

Voor mij was dat reden om een geheel nieuw kippenhok te bouwen, alleen dan veeeeel groter dna ik had.

Het zou jammer zijn al jij straks ook kippen moet gaan verliezen en er achter zou komen dat het toch beter ietsje groter kan..

( ik wil je behoeden voor de fouten die ik gemaakt heb in het begin, begrip me goed. )

Ik woon in Drachten namelijk, vandaar dat ik zei dat ik wel adresjes voor je had evt.

( dat is niet zo ver van Buitenpost, kom er regelmatig )

Dus mocht je nog tips willen of op ander ( tuin gebied, zaden ruilen oid )

Groetjes Gemma

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Die orpintons zijn mooie kippen Jorieke!Ook de maransen vind ik mooie kippen en die eieren prachtig.

Heb je beide kippensoorten ook gegeten? Die bresse is een echte vleeskip toch?

Ik was al bang dat het zo`n queu nu was ( kale nek) die hebben ze hier veel..die kip ziet er echt niet uit..lelijk!

Ik zal eens even uitrekenen hoe groot de ren gaat worden( we denken dat we ze in de ren houden als we er niet zijn, en dat ze los moeten als we er wel zijn...) om te kijken hoeveel kipjes ik wil nemen. Laat de kloeken maar broeden!

Van de oude caravan willen we het nachthok maken.

Leggen deze soorten ook door in de winter ( zonder lampen bedoel ik?)

Edit: cou nu natuurlijk ( kale nek, niet kale staart... )

5132615_970d0926ac_m.jpeg

aangepast door Gast

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
  • Auteur

De bresse is inderdaad een echt vleesras. Of tenminste, een lekker vleesras. Zeggen ze...

We hebben alle rassen die wij hebben al wel eens gegeten. Ik proef weinig tot geen verschil, maar ik ben dan ook geen echte fijnproever Het maakt vooral uit hoe oud de kip is als je hem slacht, en hoeveel beweging ze hebben gehad.

Die kip met die kale nek is wel een engerd zeg!

De Maranzen zijn goede leggers. Ze hebben grote eieren, en als de rest hier weer eens staakt dan leggen zij door. Ze maken wel veel herrie na het leggen van een ei, maar goed... dat is hier geen probleem. Ze zijn wat atletischer dan de orpington dames, dat zijn rustige theemutsjes. We hebben trouwens vrij kleine orpingtons, niet die hele grote variant die je vaak ziet als je Googelt.

Geplaatst:

Inderdaad wat een lelijkerd.

Klopt dat de marantz veel lawaai maken

bij het leggen van een ei.

Maar maakt mij niet uit, zijn lekkere eitjes en is de enige die hier legt op het moment

Geplaatst:

Ik denk dat het ons ook niet uitmaakt. Dan geven we meteen tegengas aan de buurhondjes, die dag en nacht alleen zijn in de achtertuin..en soms erg blaffen ( heel erg zielig)...ik zal Lie eens vragen of hij daar moeite mee heeft..de ren en het nacht/leghok zullen zeker 30 meter van onze slaapkamer afliggen..

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Afgelopen week weer begonnen met een lampje aan in het hok.

Hij gaat om 4 uur 's midddags aan en om half 9 's avonds uit.

Had vandaag voor het eerst in weken 3 eitjes.

aangepast door Gast

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Klinkt allemaal heel erg gezellig zo'n stel kipjes maar euh wat doe je als ze " op" zijn? Als ze dus geen eieren meer leggen.... tja ik vind dat een nut dier wel nuttig moet zijn en ik ben een watje dus durf de kipjes niet de nek om te draaien als ze op zijn..... is er een soort inleverpunt voor oppe kippen?

Oh ik zat even op het kippenforum te kijken bij huisvesting staan geweldige kippenvilla's!!!!!! http://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=12&t=46719

In de kern van alle problemen schuilt een kans

Geplaatst:

bij mij gaan de kippen die uitgelegd zijn in de hond, net als het overschot van de kriel hanen. de marans hanen, parelhoenders en kalkoenen eet ik zelf op

je mag ze komen brengen hoor, komt altijd van pas

16181_307635379342458_611039685_n.jpg

lady kijkt naar je uit haha

Geplaatst:

Ah da's mooi ik houd het in gedachten! Hoe lang kan een kipje mee? Als productief nuttig diertje bedoel ik. Dan kom ik ze daarna bij je brengen.

Geplaatst:

tot welke leeftijd ze leggen hangt nogal van het ras af maar vaak is het tussen de 2 en 5 jaar dat ze stoppen met leggen

Geplaatst:
:lol: Nee, naar mijn weten is er geen inleverpunt voor 'oppe' kippen. Het is handig als je iemand in je omgeving kent die wel graag een potje kippensoep maakt.

Ik ben gek op kippensoep maar durf ze niet de nek om te draaien....Hihihi laten die arme kipjes het maar niet horen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic