Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Kippen in de moestuin


Jorieke123

Aanbevolen berichten

Ohhh, ik zou ook graag kipjes (kuikens) willen! Verse eitjes, ongedierte verdelgers en het zijn gewoon leuke beesten. Helaas is onze tuin er te klein voor Onze achterburen hebben wel kippen gehad, en een haan, in een veel te klein hokje. De haan zorgde voor behoorlijke geluidsoverlast en uiteindelijk zijn ze door de woningbouw gesommeerd om de kippen weg te doen.

Due to recent budget cuts and the continued decline of the economy, please note that The Light at the End of the Tunnel has been turned off.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Als ik het beter voor elkaar heb qua hekjes, ga ik ze wel inzetten in de winter/herfst. Nu liep er af en toe 1 kip in de tuin, maar ik heb net wat teveel vaste groenten (o.a. vaste broccoli) om ze er vaker in te laten. Ze krabben alles open en pikken veel. Dat kan niet in elk veldje...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ze alleen in de winter los, en zie ze enorm veel beestjes eten. Kleine slakken gaan ook naar binnen..en mijn Rhode Islandkip eet ook grotere slakken. Inderdaad ze krabben lekker de boel los. Ze eten graszaad maar echt als onkruidverdelger zou ik ze niet inzetten.Palmkool moest ik wel omgazen inderdaad.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...

Hier hebben de kippen een grote voliere en 2 weitjes tot hun beschikking, de weitjes kun je afwisselen en om en om gebruiken als moes-/fruittuin. Plan is ze ook beschermd in de tuin te late scharrelen en met de tijd stukje bos af te zetten. Waar ze dan ook kunnen scharrelen, maar dat zal nog even duren voor de afrastering staat. 2 meter hoog, zodat Sultan daar ook veilig kan loslopen als er geen gevogelte scharreld natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Dat is mollengaas, van plastic. Bijvoorbeeld hier te koop: http://www.giga-gaas.nl/ongedierte-gaas/anti-mollengaas-1x2-meter--2msup2

Ik moet wel zeggen dat het bedoeld is voor onder de grond, en dus weinig zonlicht kan hebben. Het plastic wordt dan na een paar seizoenen wat hard en knapt eerder. Wij haken het bijvoorbeeld op spijkertjes, bovenop die kippenrennen. En na een tijdje (en wat wind) knapt zo'n gaatje dan kapot en moet je een nieuw gaatje op het spijkertje haken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat Idealistische idee had ik ook (swinters in de moestuin laten scharrelen), maar tot twee keer toe zaten ze savonds toch allemaal een eind verderop weer voor het hok te dringen om naar binnen te gaan.. willen helemaal niet in de moestuin blijven

En ik kan ze niet elke ochtend allemaal er weer in gaan zetten.. nu een alternatief gevonden, AL het onkruid gaat via de kippen ren weg. Dan hebben zij eerst alle lekkere stukjes kunnen eten en zo verlies ik ook geen zand aan de wortels want na een paar dagen pikken zijn 5 emmers onkruid gereduceerd tot 1 emmer

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 9 maanden later ...

Laat ik dit algemene topic over kippen maar weer even naar boven halen.

We hebben een groepje met krieltjes lopen, met 1 haantje er bij. En die kukelt af en toe, en vooral 's ochtends. Niet erg, er zit weinig volume in zo'n klein ding, en ze lopen achter een schuur dus vanuit de slaapkaper hoor je hem 's ochtends (om een uur of 5 à 6 nu...) amper.

Maar nu blijkt 1 'hennetje' toch ineens ook een haan, geen idee hoe ze dat soms toch doen na pas 1 jaar ) en nu staan ze pal naast elkaar, elk uur een stuk of 10 tot 15 keer over en weer te kukelen. En daar kan ik nou echt niet tegen.... Stom gedoe. Dus we gaan er zo 1 pakken, en die gaat in de pan.

Zo'n jonge extra kerel geeft ook echt veel onrust in de groep. Hij denkt de hennetjes wel even te 'pakken', maar die moeten niets van zo'n broekie weten, dus een boel gejaag en geflapper en getrek aan veren en kammen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lekker gebraden haantje.

Hier zijn het de leghennen die de haan gek maken, stalken je en doen dan net alsof je ze wat aan doet. En dan komt de haan en riskeerd zijn leven ...

Als de afrastering er is, kunnen de kippen in de hele tuin lopen, maar de fokkippen komen alleen in de kippenweitjes. De uitgeselecteerde kuikens ook en de rest mag dan scharrelen tot ze dik genoeg zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog zo'n 4 rollen volièregaas liggen, zien wat ik daarvan kan maken....

Misschien komt het van pas voor de volgende woonst.... Wij zoeken na het verlopen van ons huurcontract ( over 3 jaar ) richting Ardennen te trekken....Daar hebben we waarschijnlijk meer plaats dus ook meer plaats om aparte, grotere rennen te maken.

En vosproef, natuurlijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...