Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Featured Replies

Geplaatst:

Een vraagje over kippen, ik weet er zelf echt weinig van...

Ik heb mijn kipjes vorig jaar in mei opgehaald, ze waren toen ongeveer 12 weken. Nu heb ik begrepen dat krieltjes vaak laat zijn met leggen, en dit hebben ze dus voor de winter ook nog niet gedaan. Om me heen hoor ik mensen zegen dat ze toen net wel net niet oud genoeg waren, maar door de temperatuur moet ik nu wachten tot na de winter. Maar, gaan ze dan wel gewoon leggen na de winter, of gaat dat dan problemen opleveren omdat ze dan al te oud zijn of zo? geen idee of dat kan hoor haha

overigens, ja het zijn echt zeker hennen, geen hanen haha

Geplaatst:

Hoi Niika,

Of kippen in de winter al eieren leggen heeft niets met kriel of hoender te maken maar met ras. Als jou krieltjes in Mei al 12 weken waren en een 'doorleggend' ras dan hadden ze allang eieren gelegd. Als de dagen zo weer wat langer worden dan zullen ze gewoon gaan leggen. Een kuiken wordt geboren met een x-aantal eitjes en die leggen ze gedurende hun leven. Het eerste/tweede jaar de meeste en daarna zie je vaak dat het iets afneemt.

Weet je wel zeker dat ze nog niet leggen? Geen mogelijkheid dat ze ergens een nest in de tuin verstopt hebben? Dat gebeurd ook nog al eens namelijk. Of eksters, ratten die ze stelen.

Wat voor een kipjes heb je? Gezellig hé, die kwebbels in de tuin

Groet, Fryske

Geplaatst:

Ja, er zijn niet echt verstopplekken in de tuin, dus ik ben er vrij zeker van. Eksters kunnen m'n tuin niet in, die is volledig overdekt met net om de katten in de tuin te houden. Ratten.. tja, het zou natuurlijk kunnen, maar dat kan ik me ook niet zo goed voorstellen met 3 katten haha.

het zijn cochinkrieltjes en ja ze zijn hartstikke schattig. heb er 2, en ze eten uit de hand. Brutaal stel ook, helemaal niet bang voor de katten en zo

• 4 weeks later...
Geplaatst:

JAAAAAAAA zojuist het eerste ei!!! Netjes in het legnest, brave kip. *trots*

Geplaatst:

Ook onze Buffy heeft niet alleen haar eerste eitje gelegd, maar überhaupt het eerste eitje van dit jaar! We zijn megatrots en hebben dit kleine, superverse eitje net met smaak opgegeten. Meer daarover op ons blog: http://www.natuursporen.nl/?p=1635

IMG-aqcvsc91001487701434.jpg

Hoezo klein krieleitje...

Een klein natuurparadijsje in de oceaan van het Groene Hart. Ontmoet onze Eilanders op Eiland aan de Veen: http://www.natuursporen.nl

Geplaatst:

Aahh die van jou is sl net zo schattig. Ik heb ook krieltjes.

2 vraagjes.

Hoe lang kan je zo'n ei bewaren?

Stel dat ik er nog 2 kipjes bij neem (jongen) hoe kan ik die dan t beste samenvoegen?

Geplaatst:
Jaren geleden heb ik een verplaatsbare ren gemaakt. Heel simpel van een houten rand met daarin gebogen electrabuis. Iets zwaardere dan de gewone gele. Daar gaas overheen gespannen. Eerst deed hij dienst als ren voor een paar krieltjes. Daarna in het voorjaar, zomer als kuikenren met een kunsstof hokje erin. De rest van het jaar als schuilplek voor de volwassen kippen. De bedoeling is dat hij straks ook over perken gezet kan worden waar kippen in mogen scharrelen/spitten

image76441485439735.jpegg

Waaauw wat een handig model. Voor kippen maar ook voor 101 andere toepassingen.

Als kas, als moestuin beschermer. Etc etc. Ik sla hem ook op.

Thnx voor het delen.

Geplaatst:
Aahh die van jou is sl net zo schattig. Ik heb ook krieltjes.

2 vraagjes.

Hoe lang kan je zo'n ei bewaren?

Stel dat ik er nog 2 kipjes bij neem (jongen) hoe kan ik die dan t beste samenvoegen?

Een ei kun je 20 dagen bewaren. Over het samenvoegen van 2 extra kipjes zijn de meningen soms verdeeld. Het http://www.kippenforum.nl zou je daar meer info over kunnen verschaffen. Wij hadden een haan en 3 hennetjes. Toen 1 hennetje kwam te overlijden, besloten we er 2 bij te plaatsen. Dit om te voorkomen dat de 1 hennetje de volle laag zou krijgen. Dat bleek een goede keuze. De 2 nieuwelingen konden op die manier aan elkaar optrekken en stonden er dus niet alleen voor.

We hebben ze 's avonds voordat de toom op stok ging, gewoon in het slaaphok geplaatst. Dan is de tumult het minst. Hoe dat precies in z'n werk ging kun je hier lezen: http://www.natuursporen.nl/?p=1602

Een klein natuurparadijsje in de oceaan van het Groene Hart. Ontmoet onze Eilanders op Eiland aan de Veen: http://www.natuursporen.nl

Geplaatst:

Ok, dat klinkt best ok. Was ook mijn idee om ze er bij te zetten in het nachthok. Ik heb geen haan, dat zal misschien wel verschil maken? (het bespaart ze in ieder geval de brute verkrachting..)

Geplaatst:
  • Auteur

Dat je geen haan hebt maakt voor de onderlinge ruzies weinig tot niets uit. Dan is een haan vaak juist wel positief, die zorgt voor wat rust in de groep want hij is toch wel de baas. Dan moet er nog wel onderling bepaald worden wie dan op plaats 2 en 3 etc. staat.

Brute verkrachting is wat overdreven... het ziet er wat lomp uit voor een mens, maar kippen doen dat al heeeel lang zo

Geplaatst:
Brute verkrachting is wat overdreven... het ziet er wat lomp uit voor een mens, maar kippen doen dat al heeeel lang zo

Weet ik Jorieke, maar dat schreef @BoerJennes in z'n (overigens wel leuke) blogstukje. Dus dat haalde ik even aan

Nouja, ik denk dat het wel goed komt. Moet eerst nog ergens wat kleins en schattigs vandaan zien te halen haha

• 1 maand later ...
Geplaatst:

oohh super schattig!

wat voor soort is het @Jorieke123?

Geplaatst:

Leuke foto, erg lief!

Geplaatst:
Een eigen mix o.a. bresse-kip, marans, en uhm, 'bruine legkip'.

Het zijn veldkippen

Gebruiken jullie kippen alleen voor eieren of ook voor kippenpoten?

Geplaatst:

Aha. Is dat nou beter/sterker, zo'n kruising? Net als dat je dat bijvoorbeeld bij honden ziet, dat die kruisingen vaak gezonder zijn en langer leven als 't gemiddelde (doorgefokte) ras? Gewoon nieuwsgierig hoor, ik weet er niets van

Geplaatst:

Racistisch hoor, het ene kippetje wel slachten en het andere ras niet

Geplaatst:

Mooi kuikentje..Ik kom gauw kijken

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Alsof ze eyeliner op heeft. Diva in de dop, of nee, uit de dop natuurlijk.

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:
  • Auteur

Omdat de kuikens ondertussen rondpiepen hier, hebben we de hanen (zowel kriel-, als normaal) niet meer nodig. Voor 10 euro per haan mogen ze worden opgehaald. De grote haan had een geweldige bevruchting, 20 van de 20 eieren waren bevrucht! Van het krieltje is het nog even afwachten. Dat horen we volgende week pas.

Het gaat om deze krielhaan (lijkt nog het meeste op Wyandotte(kriel)) van nog geen jaar oud :

IMG891758991491386698.JPG

En deze 'bruine legkip' haan van ongeveer een jaar oud gok ik.:

IMG803797741491386761.JPG

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic