Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Kippen in de moestuin


Jorieke123

Aanbevolen berichten

  • 6 maanden later ...

Hilarisch! Die kat moet mooi op zijn neus gekeken hebben.

Maar eerlijk gezegd wist ik echt niet dat kippen zo fel waren of dat ze zoiets groots zouden jagen.

 

Ben trouwens aan het nadenken over het binnen kippenhok.

Zag ergens in dit draadje dat Jorieke ook kippen op een soort palletconstructie tegen de wand van de varkensstal had zitten.

Dat gaf me enorme inspiratie Was steeds aan het denken over een ren aan de zijkant van het huis, met een eigen nachthok.

Maar nu denk ik dat een stok met een plank (als poep-opvanger) eronder aan een zijde in de geitenstal (oud tuinhuisje) ook prima kan werken.

Nog even ergens een veilige legplek waar de geiten niet op kunnen gaan staan, et voila.

Althans, in mijn hoofd dan he! Dan kunnen de kippies lekker in de wei scharrelen overdag en sluiten we ze 's avonds samen met de geitjes in.

 

Was wel aan het denken dat ik ze moet kortwieken, anders fladderen ze wellicht over het 1,10 hoge hek heen naar de moestuin.

Ai. Maar hoe komen de gekortwiekte kippen op de stok in de geitenstal die toch ook 1.40 hoog is...

Goed dat ik dit even opschrijf, anders was ik waarschijnlijk niet tot dit heldere inzicht gekomen. Hahaha.

Nog even wat denkwerk nodig

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan je niet een hoekje van de stal afzetten met een plaat waar een luikje in is gezaagd waar alleen kippen doorheen kunnen? Dan kan je daar achter een mooi legnest maken, en een mooie stok. En 1 vleugel kortwieken zodat ze niet over het hekje van de moestuin kunnen.

Hier zitten er een paar krieltjes op die pallets, wat we liever niet hebben meer... ze schijten namelijk langs die pallets naar beneden dus alles zit er al onder. Dat ziet er niet uit. En er zijn er altijd een paar die daar onder op de grond gaan zitten, en die dan dus poep op kun kop kunnen krijgen. En de varkens gingen er ook wel tegenaan liggen en zaten er dan ook onder

 

Nu zitten de meeste kippen op stokken die we daar hebben neer gezet (op een soort frame). En de enkele krielkip die nog elke dag zo hoog fladdert die zoekt het maar uit. Er is er 1 die de volgende dag een hele tijd zit te dubben hoe ze ook alweer naar beneden moet...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah, dat is ook een idee.

De stok dus lager vast zetten. Een 20 cm hoog ofzo.

En dan een legnest erbij.

Alles wat ik las over bloedluis is wel naar trouwens. Denk erover te gaan voor een plastic legnest.

legnestbruingeel223981482252228.jpg

Zien er wel handig uit, met zo'n eiwegrol-ding en bloedluis heeft er veel minder grip, naar ik begreep.

Op het kippenforum lijkt men er ook wel over te spreken.

Wel lelijk zo'n plastic ding. En niet goedkoop. Maar neem aan dat ze lang meegaan.

 

Trouwens op Levende Have wel eens gelezen over het reinigen van het kippenhok?

Wat een chemische troeperij. Zou dat echt nodig zijn op die manier?

http://www.levendehave.nl/kennisbank/pluimvee/reinigen-en-ontsmetten-van-kippenhok

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kippen hebben volgens mij meer last van luizen op de stok als ze zitten te slapen, dan in de legnesten. Maar ik kan het mis hebben, misschien hebben wij per ongeluk hele goeie nesten Wij smeren oude frituurolie in gaatjes en kiertjes en dan ben je er snel vanaf

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Je kunt ze ook zo houden, daar worden de bloedluizen zelf vast ook minder blij van

 

We waren op vakantie/werkbezoek in China, en bij elk fabriekje waar we langs gingen hadden ze wel wat kippen (al dan niet loslopend) en een stukje tuin waar maïsplanten werden geteeld. Als voer voor het gevogelte.Hier zitten een paar parelhoenders, een fazant, wat kippen, een paar eenden en een stel ganzen:

 

IMG764337171483867693.JPG

 

IMG764471191483867922.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

So! Dat ziet er even wat anders uit inderdaad.

Wel interessant dat ze daar meteen ook voor zo'n diversiteit gaan.

Dus niet hun kippen zich laten vermeerderen zegmaar, maar en ganzen, en parelhoen en en.

Misschien geen slecht idee...

Keek toevallig net een aflevering van Jamie at home "feathered game"

Kijk hier:

Dus had het water toch al in de mond staan van al die patrijs en parelhoen enzo...

Ach ja... Eerst maar eens varken.

Maar over je reis, Jorieke, wat heb je als "lessen" uit je werkbezoek gehaald?

(Oh en hoop dat je het "vakantie"-deel van je vakantie niet vergeten bent en genoten hebt!)

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

We weten ook niet helemaal of die beesten daar nou liepen voor hun eitjes, of voor het vlees, of echt puur hobby? Ze hebben daar in supermarkten ook veel verschillende eieren, van veel verschillende vogels, dus wie weet waren ze daarvoor.

 

(nog veel meer dan dit, o.a. ook kwartel, grotere, groene, gespikkelde, etc.)

IMG773739931483900189.JPG

 

Ja, je kon ze in geschenkverpakking kopen:

IMG773817611483900196.JPG

 

We hebben wat fabriekjes bezocht van gaas, kachels, vuurschalen, etc. Dus Joep heeft een boel gezien, nieuwe producten ook bekeken enzo. En we hebben met wat verschillende contacten gegeten en gepraat. Mensen waar Joep al jaren mee werkt, alles via internet, en nu hebben we ze pas ontmoet.

Al met al een hele drukke vakantie, ik ben toe aan vakantie (we hebben ook andere zaken gedaan, dierentuin en de muur enz. enz. ik zal er nog wat over schrijven)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Onze zwarte kriel zijdehoender Ernie is afgelopen nacht overleden. Nou gaat er hier wel vaker een kip dood, meestal door eigen bijl (sorry, lomp ) Maar Ernie was ons 1e kipje ooit, en al 9 á 10 jaar (ik weet niet meer precies in welk jaar we haar kochten) bij ons. Gekocht toen we nog in ons rijtjeshuis in Apeldoorn woonden, en nu al 8 jaar rondscharrelend op onze boerderij. Nou ja, nu niet meer dus. Ze produceerde nog zo'n 10 eitjes per jaar, en was dan ook de laatste kip die zo onproductief mocht zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jaren geleden heb ik een verplaatsbare ren gemaakt. Heel simpel van een houten rand met daarin gebogen electrabuis. Iets zwaardere dan de gewone gele. Daar gaas overheen gespannen. Eerst deed hij dienst als ren voor een paar krieltjes. Daarna in het voorjaar, zomer als kuikenren met een kunsstof hokje erin. De rest van het jaar als schuilplek voor de volwassen kippen. De bedoeling is dat hij straks ook over perken gezet kan worden waar kippen in mogen scharrelen/spitten

 

image76441485439735.jpegg

Groet, Fryske

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ziet er handig uit, maar wij gaan er een maken waar ze er in kunnen blijven. Met nachthok, legnesten en ren, die rijbaar is. Zware uitvoering, omdat we de grootste kippen Jersey Giants hebben. Hoewel ik denk dat de Zweedse Bloemen kips meer schade aan kunnen richten met hun wilde kippen(wan)gedrag. De JG zijn rustige kips, knuffelkips.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...