Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Image Image Image Image Image

Featured Replies

Geplaatst:

Dank je wel!

Ik heb vandaag vanalles besteld incl een speelbal. Geen idee of kippen dat leuk vinden, maar de recensies waren veelbelovend [emoji51]

Geplaatst:

Wat een verwende stel kipjes

Hier spelen de kips vals en full contact, loopt dan uit op rugby zelfs met het naar achteren speln ipv naar voren

Zodra de eerste kuiks groot genoeg zijn om buiten te spelen, gaan de reserve spelers weg en verhuizen de kuiks naar een nieuw stuk. Oude stuk wordt dan mooi ingezaaid met bloemen, kruiden en granen. Ze doen goed hun onkruidkrabben en bemesten.

Geplaatst:

@Charly

Zachtgekookte botten kunnen dus naar de kippen? Waar las ik dat nou... Mijn kalkoenbouillon is klaar en botten zijn best zacht. Kan het zo fijnmaken, dus zal wel goed gaan met de kippen lijkt me? 9b07798462a82965e2f3ad5ab3831895.jpg

Geplaatst:

Ik zou mondjesmaat geven als je zout in de bouillon hebt gedaan.

Kippengrit kost niet veel en lijkt mij toch veiliger.

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

Hi Mel,

Paddenstoelengek heeft vast gelijk! Maar wij gebruiken zo veel mogelijk ‘her’ en geven trouwens ook grit natuurlijk nog he.

Ja ik kieper het gewoon bij de kippen. Ook al zit er zout in de bouillon. Dat is echter hoe ik het doe hoor. Dus ik predik zeker niet de wijsheid in pacht te hebben. Ze pikken er graag aan. En leven nog steeds allemaal. Maar alleen grit is vast veiliger.

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Ze krijgen ook gewoon kippenvoer uiteraard en ik kook standaard zoutloos. Voeg dat achteraf pas toe ivm de kinderen.

Heb het gegeven en er werd voorzichtig eraan gepikt. Geen idee hoe het is afgelopen. Morgen weer eens bij daglicht bekijken hoe het eruit ziet

Geplaatst:

Er liggen nog 2 botten, dus dat is heel goed gegaan! Ze zitten nu in de kas daar alles wat ontkiemd was weg te werken. Gaat snel joh. Vanavond weer in hun eigen hokje.

Geplaatst:

Mysterie...

843217b328c2c7ceb57dec750768599c.jpg

Vandaag 1 mini ei in het nachthok en 1 in de ren. Gisteren 1 in het leghok. Ik was er toch van overtuigd dat Siyah de haan is, maar zouden het toch 2 kippen zijn? Ik vind die zwarte ook wel heel erg hanerig gedragen met die buik omhoog. En die kuif.

Maar 2 mini eieren op 1 dag is ook wel overdreven voor zo’n klein seramaatje Bovendien heb ik pas sinds vorige week dat er ook buiten in de ren steeds zo’n mini eitje ligt. Alsof het een andere kip is die nog niet weet waar ze moet leggen.

a0803a231b3675b13a4fe6f061c3de18.jpg

Maar dan... hanen leggen geen eieren.

Zijn dit 2 kippen? Nooit gedacht dat het uit elkaar halen van een kip en haan zo lastig zou zijn!

936b97d9592e6da3b99a95e1fd0060b0.jpgbfc60edf73367dadc0759c031565328f.jpg

Geplaatst:

Ik heb jarenlang Serama's gefokt, heerlijke vriendelijke kipjes

samen met zijdehoenders is dit het soort waarbij het geslacht soms moeilijk te bepalen is totdat ze helemaal volwassen zijn.

Trouwens een leuk spelletje dat balletje, ik vulde ze meestal met gedroogde meelwormen.

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

Cloaca seksen

Geplaatst:

Aha, het ligt dus niet aan mij. Gewoon moeilijk te zien.

Enneuhm, ‘cloaca seksen’??? Je had net zo goed Japans kunnen typen, daar versta ik net zo weinig van mag ik een lekentaal uitleg?

Geplaatst:
  • Auteur

Zucht, die verrekte Beagle van ons heeft nu al op vele verschillende manieren ingebroken in onze kippenwei, waar inderdaad best een fluthek omheen staat ja. Dat is ons volgende project, maar niet nu al! We hebben steeds weer een stuk verstevigd of veranderd als we wisten waar ze door/onderdoor/overheen ging. Ja... al die opties ja.

Als ze in die kippenwei is gekomen, dan kan ze via een kleine ingang in het nachthok van de kippen komen. Via een loopplank naar beneden want (de vloer van) het hok ligt een goede meter diep in de grond. Dan gapt ze dus de eieren die daar net gelegd zijn, en ze loopt via die loopplank weer omhoog en kruipt weer uit het hok en daarna uit de wei. Ik heb haar 2x betrapt IN het hok, en een paar keer in de wei.

Nou goed, gisteren had ze weer eens een manier gevonden en moesten wij weer aan de slag. En door die ene verbetering konden wij een ander stukje hek weghalen waardoor onze kippen nu in een stukje 'bos' (zijn +/- 10 bomen bij elkaar een bos?) kunnen komen. En daar gingen ze meteen aan de slag met pikken en krabben en het eten van allerhande groenvoer

IMG994621581578422117.JPGIMG994914831578422121.JPGIMG995867181578422127.JPGIMG996399081578422130.JPG

Geplaatst:

Mooie foto’s Jorieke.

Ziet er heerlijk lente achtig uit!

Geplaatst:

@Charly

Eitje heel

b278aaf2cc1c075e0db1261c8c63a730.jpg

Eitje kapot...

21d84f34aef2cf02a0b8070d4d1e0a2e.jpg

Geplaatst:

Regelmatig sneuvelen eitjes hier, dat is het risico van eieren rapen

Een groep hanen vetmesten en dan alles verzetten voor de eerste kuiks, zal maart worden dat ze naar buiten kunnen. Kan zoonlief ze mooi verzorgen, die kom veel gemakkelijker de ren in En zodra ze groot genoeg zijn, kunnen ze dan met los scharrelen. Dan met 14/16/20 hun eerste eitjes en de hanen na selectie op wintersport.

Geplaatst:

Haha, handig zijn die kleine knakkertjes hè Jane Doe! Hier lopen ze ook makkelijk de ren in. Dat doe ik ze toch echt niet na!

Geplaatst:

Dat doe ik ze ook zeker niet na, maar goed dat jullie niet zien hoe ik in en uit kruip

Eind volgende week de eerste kuiks, kan Zoonlief helpen verzorgen en bewuster meemaken.

Waar het kippenvlees vandaan komt dat weet hij al wel en smaakt hem nog prima. Bij het vangen en slachten is hij nog niet bij, dat hoeft ook nog niet om eerlijk te zijn. Maar zeg hem wel welke de slachthanen en hennen zijn en waar ze gebleven zijn als hij er naar vraagt. En hij weet dat ze tot die tijd scharrelen mogen en goed verzorgd worden. In hoe verre kinderen dit alles beleven geen idee, maar wil niet liegen en eerlijk zijn of de kippen zijn verhuisd of geslacht zijn. Zo ook als kippen ziek zijn of dood, geen trauma a la flappie.

Geplaatst:
Bij het vangen en slachten is hij nog niet bij, dat hoeft ook nog niet om eerlijk te zijn.

even off topic:

Mijn schoonzoon zag hoe een haas werd aangereden en nam deze mee naar ons huis. Snel opgehangen om de haas van zijn jas te ontdoen kwam kleinkind door het raam gluren en vroeg aan oma wat we aan het doen waren, hij moest en zou er bij zijn! Ook wij hebben geen geheimen en (met lichte tegenzin vanuit mijn kant) mocht hij komen kijken. Hij vond het heel interessant en ondanks een beetje bloed zekers niet eng. Hij was net 3 jaar geworden. Ik zeg niet dat dit er bij hoort op die leeftijd, maar te beschermend zijn hoeft denk ik ook niet.

Geplaatst:

Tja als ze met de deur binnen vallen, kun je het niet meer verhinderen. Ons zoontje ziet ze wel na het slachten en helpt met koken. Maar zo lang hij er niet naar vraagt, is het wel goed zo.

Met 10 daagjes kan hij met de kuiks helpen en dan zal hij ook wel een gesneuveld ei, kuiken en kip meemaken. Rond 5 maand dan weer het slachten en dan zullen we wel zien of hij met vragen komt.

Geplaatst:

Precies als het uit henzelf komt, niks aan het handje.

Geplaatst:

Een broedei laten vallen, dus zoonlief heeft het vast van mama Maar. 3e ronde doe ik toch niet in de broedmachine, ronde 1 en 2 is de bevruchting beter dan verwacht. En de fokbresse, Jersey, Barbezieux en Zweedse Bloemen kips komen ook nog meer dan genoeg kuiks. Weer volop voer wat ze tot zich nemen, dus gaan we maar cake en co bakken.

De hanen moeten nog even stuk schoonkrabben voor de bloemen, kruiden en granen weide. En dan kunnen de kuiks in de weide spelen.

Geplaatst:
  • Auteur

Onze dames leggen weer aardig goed, we hebben er nu nog 10 lopen en gisteren kon ik 9 eieren rapen! Maar vandaag geen 1 Dus ze nemen af en toe een snipperdag. We voeren ze om de paar dagen een handje meelwormen. Eerst van eigen kweek, maar nu die niet zo hard meer kweken/groeien hebben we een zak gekocht. En daar lijken ze het wel goed op te doen. Naast wat maïskorrels, legkorrels, broodkruimels, restjes uit de keuken en natuurlijk nog wat groenvoer uit de tuin.

Ze leggen nog steeds niet veel in het nieuwe legnesten-ding wat we een tijd terug hebben opgehangen. Ik denk dat we hem lager moeten hangen

IMG010861951580237506.JPG

Onze beagle is niet meer in het hok geweest, ik zie haar nog wel af en toe zoeken naar een doorgang in het hek maar het lukt haar (tot nu toe...) niet.

Hier toch nog even twee (bewogen..) fotos van hoe ze over die loopplank loopt om in het hok te komen:

IMG010240751580237576.JPGIMG010339651580237579.JPG

Geplaatst:

Oh gniffel. Die Pleun, die Pleun!

De drie veldkippies die ik van Jorieke heb opgehaald afgelopen weekeinde, hebben nog maar 1 eitje gelegd.

19212ca7d04dd9cb18324bf91249149e.jpg

Ze zijn het vast niet eens met hun overplaatsing. Hoewel ze hier toch heus ook mooi zitten.

Ik heb ze opgehaald voor mijn zus. Die ook aan de kippen wil. Maar hoe meer ik met haar praat, hoe meer ik met afvraag of ik wel de juiste kippen heb voor haar. Zij wil weten hoe ze heten en of ze ze kan oppakken en aaien enzo.

Allemaal dingen die ik niet helemaal met onze kippen associeer... en ook niet direct met de Zelhemse dames.

Ik vrees een beetje een ontgoocheling voor zus. Misschien moet ik maar wat krieltjes voor haar halen? Seramaatjes, barneverlders, Amrock kriel. Dat soort spul? Die zijn veel liever denk ik. En als je jongere kippen haalt, ook erg tam te maken toch. Alledrie die rassen?

Zijdehoenders vindt ze niet mooi trouwens. Die had ik al voorgesteld

Nou ja, dat soort gedachten.

Wat denken jullie?

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

De knuffelkips hier zijn de Jersey Giant en Zweedse Bloemenenkips, scheeldnatuurlijk als ze van jongs af aan aanhankelijk oogroeien. De hanen kunnen zich als een blad aan de boom veranderen, zodra de hormonen door hun lijf gieren. Maar de Zweedse hanen zijn de liefste hanen, die ons zoontje of wie dan ook nog niets gedaan hebben in al die jaren en dat als fokhanen. Maar de Bresse, Barbezieux hanen kunnen monsters zijn en al helemaal voor kinderen. En de Jersey Giant hanen staan ook hun haan als ze hun hennen verdedigen, een misverstand kan snel onstaan.

Maar ik neem de Jersey Giant regelmatig op schoot en zit dan onder het genot van een kopje koffie te genieten van hun aaibaarheidsfactor. Tot ze het wel genoeg vinden en verder scharrelen, maar vaak gaan ze op schoot zitten en komen de anderen buurten. Als zoonlief rustig blijft kan hij ze aaien, maar de verleiding jagen en vangen is veel leuker.

Geplaatst:
  • Auteur

Ja nee onze kippen zijn niet opgevoed als knuffelkippen nee Maar ze zullen snel genoeg uit je hand eten bijv.? Als je ergens krielkuikens kunt scoren in het juiste seizoen, dan kan je ze goed tam maken ja. Kan je lekker elke dag je kip knuffelen en borstelen

Maar ook krielkipjes zijn 'gemeen' naar elkaar qua pikorde. En ze zullen ook gewoon op je schoot poepen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic