Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Kippen in de moestuin


Jorieke123

Aanbevolen berichten

Ayam cemani is een vechtras. Die zijn gekweekt voor 2 dingen: agressief gedrag en prachtige voorkomen. 
 

En ja , Jorieke heeft gelijk. De info kwam uit n artikel van Backyardchickens , bedoeld voor mensen soortgelijke problemen. Wat ik ook lees is dat de meeste hanen prima gaan in een voldoende grote toom (3 of meer hennen ) met genoeg ruimte/verstopplekken voor de hennen. 
 

Ik heb zelf ook altijd mijn haantjes weggedaan. Mn vanwege het lawaai s ochtends vroeg zodra de zomertijd aanbreekt. 
 

Ik heb 2 keer een haantje gehouden tot hij voor nageslacht kon zorgen in het voorjaar. De hollandse kriel haan was  goed voor de hennen maar wilde naar mij wel eens uithalen. Met een beetje onderdanigheid training kwam dat goed. Ik vond het best jammer dat hij weg moest. 

 

De andere (een Doornikse) was een beetje een rare snuiter. Hij was niet zo aardig voor de hennen, liep meestal hard weg als hij me aan zag komen en wilde me als ik niet oplette ook wel eens vanachter bespringen. 
 

Nu heb ik alleen nog 8 hennetjes. Op de foto: 3 hollandse krielen en een mix-kipje  . 


8BAB73D8-3BA6-44A7-8BDE-4DC7B6F94B60.jpeg.9112fbf69ef96fd59d508cbe8c9c2cd4.jpeg

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een leuk clubje heb jij daar!

Ja ik las inderdaad dat het een vechtras was! Dacht eerder te lezen dat het meer een sierras was, maar klopt blijkbaar niet helemaal. Eierproductie schijnt ook heel erg tegen te vallen bij dit ras. Naar mij is hij wel sociaal, ben benieuwt of dat nog gaat veranderen. 

Grotere toom zie ik niet zo zitten, er zit een grens aan de hoeveelheid hokken etc 😁 we gaan het zien, was net begonnen met te kijken of hij geschikt is voor clickertraining😅

 

Vroeger hadden we een Barnevelder haan, die viel mij wel aan zo nu en dan, maar was top voor de kipjes. Nou was ik blij dat deze gaan naar mij leuk was maar zie het dan toch liever zoals bij de oude haan die gewoon netjes zijn bescherm taak uitvoerde 🤣

aangepast door Sand&Oak
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oef, meer mensen met hanenproblemen dus.

Ik navigeer me hier suf met alle vechtersbazen.

Die kan niet bij die, en die niet bij die. Die wel bij die, maar dan zonder die.

Heb nu een redelijke modus gevonden.

Haan zit idd apart (maar niet uit het zicht) en om de twee weken mogen 3 lieve Amrocks bij hem voor een weekeinde en dan de 3 gemene Amrocks.

Opdat ik bevruchte eieren wil voor het krieltje van de buurvrouw.

De drie veldkippen komen niet meer bij de haan in de buurt.

Zo gaat het allemaal wel. Al is het dus nogal wat nachtelijk gesjouw steeds met ze.

 

Hier ook al een keer gehad dat er op een kippennekje werd ingehakt, niet het witte Veldkipje, maar een van de rooie. Ik heb het alleen niet gezien, alleen de gapende wond op het kale nekje, en dacht dat het wellicht gedaan was door 1 van de gemene kippen. Maar nu ik dat verhaald van Sand&Oak zo lees, verdenk ik toch ook de haan. Enfin, de pik op iemand hebben... we snappen waar die uitdrukking vandaan komt!

 

Mijn plannen betreffen het laten uitbroeden van de Amrock-eieren dus, en dan alle hennetjes en 1 haan te behouden voor een beetje verjonging van t clubje.

Deze haan ga ik dan óf verkopen met de drie gemene kippen samen.

Het is nl best prachtige toom samen - en onverwant, en voor hen is hij heel lief. Bovendien zijn de drie gemenerds wel prima tegen elkaar.

092400f492ca5d5859505116c2240ea7.jpg

 

 

En leggen ze als konijnen! Ah wacht, dat is een ander gezegde. Leggen ze als. als. als... :think: Nou ja. Leggen ze alle drie iedere dag een ei, praktisch het hele jaar door.

Óf de haan krijgt een tik met het bijltje en eindigt als coq au vin.

 

We gaan het meemaken weer. Succes Sand&Oak. Ik zou em eerlijk gezegd ook niet meer vertrouwen bij dat ene hennetje hoor. Yiks.

 

 

 

  • Like 1

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moest meteen denken aan kippensoep🤭

wij hebben ook een kip probleem. Na de luizen vorig jaar de kippen het hoekje om geholpen, met het idee het hok eens een winter goed door te laten vriezen. Nu was er weinig vorst dus Lie heeft ook nog met van dat natuurlijke spul behandeld. Pyretrum oid.

Paar dagen wachten. Ren verder opgeruimd en het gras onder de elektra draad weggehaald zodat we voor de nacht weer elektra op de draden kunnen zetten. Tegen de vos en de marter. 
Enfin alles klaar..wij gaan kippen kopen! Ik had prachtige grijze kippen ( cendrées) gezien bij de Gamme Vert. Ff bellen wanneer ze open zijn.
Mogen ze geen kippen verkopen😩

Valt niet onder de noodzakelijkheden.

Ik heb het zooo gehad met deze lockdown ( waar ik trouwens wel achter sta hoor, maar af en  toe....😭👿)

  • Like 1

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jawel @Mellie want Paasmaandag is de kippenboer 53 kilometer verderop open. Hij heeft heel veel soorten, marans, Sussex, Rhode islands, kale nekken enzovoorts. En verkoopt ook voer voor de kippen en vooral hij verkoopt eieren. De laatste zijn hier niet te krijgen, want wat jullie met gist en pleepapier hebben dat is hier het geval met eieren. Ik heb ze al meerdere keren besteld maar ze zijn nooit gekomen. Dus.

En nu maar hopen dat de agentjes bij de controleposten kippen een noodzakelijkheid vinden..anders worden het heeele dure kippen ( 2 x 135 euro)

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop het voor je... stuur wat positieve gedachten die kant op. Ik heb een heel duur aanrechtblad dankzij mij zeepproject...

En dan terug op kippen. Ik heb 2 zwarte zijdehoenders. Ik vind ze er zo ongelukkig uitzien. Ze zijn in de rui. Of ziek? Kale nekken alletwee en dat al een poosje. De witte heeft nergens last van. Misschien stress van de rat? Ik raakte daar in elk geval behoorlijk van gestresst. Kan me voorstellen dat de kippen dat dan helemaal hebben. Leggen ook al een week of 1,5 geen eieren meer. Tenminste... ik vermoed dat ze dat niet doen en de gezond uitziende witte kip dat doet. Lijkt me wel zo waarschijnlijk. Hoe kan ik hun woongenot verhogen en stressniveau verlagen?

1 van de zwarte heeft weer een milde kalkpoot maar wel flink hinken, want ook een sneetje gezien. Het is dezelfde kip als de vorige X met kalkpoot. Waarschijnlijk te vroeg gestopt met de behandeling. Nu weer opnieuw aan het insmeren. Morgen weer een soda badje doen. Iemand nog andere tips?

De witte kip ga ik dan trouwens ook wassen. Die heeft haar kop in een soepje gestopt en is al maanden vies grijzig zwart ipv wit.

Al met al vind ik dat er de laatste maanden genoeg medisch leed in de wereld is. Wat mij betreft mag alles weer gezond worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zijn flink wat mooie eitjes Jorieke! 

 

Hoe zien de kippen eruit Mellie? Zitten ze wat bol met de veren, zijn ze minder actief? Al gecontroleerd op bloed/veer/stuitluis? Mogelijkheid op wormen? Hoe eten en drinken ze?

Hoop dat ze snel er weer beter uit gaan zien. Het kan zo natuurlijk van alles zijn of gewoon een wat mindere periode, maar bloedluis kan bijvoorbeeld ook flink uitputten..

 

Mijn haan kan inmiddels zijn eerste truckje via clickertraining! Bij deze een youtube filmpje voor de liefhebber.

https://www.youtube.com/watch?v=dehQjFi_U-w  

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje wat een boel eitjes Jorieke! Bij ons leggen er nog maar 2 kippen. De zwarte krieltjes niet meer.

Hopelijk werkt dat kliksysteem voor de stoute haan @Sand&Oak
Ik heb het filmpje gezien. Sowieso indrukwekkend dat een haan kaarten kan lezen dus dan is het stoute gedrag vast ook wel af te leren.

De 2 zwarte zijdehoenders zien er in mijn beperkte kippenkennis qua uiterlijk slecht uit. De andere kippen niet. Dat is dan nog 1 zijdehoender kriel en 2 seramas.

Geen idee wat die zwarten kunnen hebben. Hun nekken zijn kaal en hun kopjes ook. Verder zie ik helemaal niks... ik heb ze anti mijt spul gegeven. Dat moest in de nek en toen was er al iets van veerverlies, maar ik dacht dat het door de rui kwam. Ze legden toen nog wel eieren. Nu aardig kale nekken. Zal er nog wel een foto van maken morgen. De ‘steel’ van de veer zelf zit er nog. De bovenkant niet. Ziet er heel ziekig uit. Daarom denk ik dat er wat mis is denk ik. Gewoon doordat het er zo akelig uitziet. Ze zijn van de winter in de rui geweest. 2 weken geen eitjes gehad en dat was het enige wat ik toen merkte (naast verenverlies uiteraard).

Verder eten ze prima. 1 kip heeft nog iets last van kalkpootjes en is daardoor trager dan de rest als er wat extra te snaaien valt, maar afgezien daarvan ook niets te zien.

Heb het hok ontsmet toen ik de kalkpoten had gezien en verder maak ik het hok meerdere keren per week schoon. Ik heb ook tabak in het hok liggen en ik strooi altijd diatomeeenaarde in het hok en in de ren. Ook in het leghok en dan gaat er zaagsel bovenop. De broedse kip heeft ook extra stro nu ik dan toch uitvoerig aan het beschrijven ben.

Ik zit nu te kijken naar kippenvitamines. Zag dat zeewier goed voor ze is (kippenhuis.nl)
Geen idee wat ik moet doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vraagje voor de mensen met krielkippen.

Welk voer geven jullie? Ik vind mijn kippen er nl. aanzienlijk magerder uitzien dan bij aankoop en jaar geleden. Ik voel regelmatig eens aan hun borst en kan het borstbeen voelen zitten. Niet dat het scherp uitsteekt, maar toch... ik maak me er best zorgen over. Anderzijds lopen ze lopen wel vrolijk rond in de tuin en leggen ze eitjes.

Als voer geef ik de GraMix van Versele Laga, op aanraden van de uitbater van de Aveve (dierenvoeder en tuinwinkel in België). Dat bestaat uit gebroken maïs, tarwe, sorgho, gerst, gebroken erwten en zonnebloempitten. De gerst raken ze alleszins niet aan, van de zonnebloempitten eten ze enkel de kleine. Verder hebben ze met hun drietjes de hele tuin (zo'n 40m²) omgescharreld :D

 

Op de zak voer staat echter dat het een aanvullend voer is. Dus dan toch gewoon legvoer bijkopen? Of zit daar veel zaad in dat ze niet kunnen doorslikken met hun kleine slokdarmpje?

Foto'tje van mijn Antwerpse baardkrieltjes:

 Voorbeeld van bijlage IMG_20200404_163151.jpg weergeven

Link naar reactie
Delen op andere sites

« Paasmaandag is de kippenboer 53 kilometer verderop open »

 

En het is gelukt. Wel bizar dat je in feite crimineel bezig bent door kippen en eieren te gaan kopen. We hadden wel alle papieren ingevuld maar het is toch geheel afhankelijk van de gendarme of hij jou een boete geeft ( bv een oudere man ging zijn hond uitlaten en vergat zijn ingevulde bewijs met daarop het doel en uur van vertrek..135 euro boete. Ook voor het wassen van je auto in de wasstraat zijn boetes uitgedeeld)

twee controles net ontlopen..mazzel moet je hebben. Bij de kippenboer was de verkoop buiten, iedereen hield behoorlijk afstand en de verkopers allen met maskers en handschoenen. De meeste klanten ook alleen de jongeren niet. Ook een vriend ontmoet en planten geruild.

Maar enfin de kippen! Twee cendrées ( zijn wat zwaardere kippen) en twee marans achtige. Bij thuiskomst zat er al een ei in de doos en vanmorgen weer een in het legnest. 👍 vannacht hebben ze nog in de nesten geslapen maar vanavond dek ik de nesten af. Ik heb de deur van de caravan open, maar vroeg me af of het slim is als ze al naar buiten gaan, er is een koude oostenwind en ze komen natuurlijk uit grote hallen. Enfin terwijl ik dit schrijf zie ik al een van de cendrées buiten lopen.

 

3078E3BA-0E4E-4404-B6AE-A3F241903FDB.jpeg.2a7ba6877f7cb3d9843ba246184bab31.jpeg

64CE3A5C-DF3E-48DB-A36E-EA6127AF7103.jpeg.60f0187f939f9beaab50937063c04a06.jpeg

8D932D31-E4BB-43B0-B045-1C2EB66D01DD.jpeg.9051e0ab34644f94d19af6ed895a3df0.jpeg
C473C9EE-83EF-4053-9160-E8833A79BDB9.jpeg.0f3edd541ed72ed65fba04a03642bff5.jpeg

 

aangepast door appelvrouw
Typfout
  • Like 1

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zijn mooi! En vooral: hard nodig voor eitjes! :thumbup: Wat zullen jullie genieten van een paar lekker gebakken eitjes :D 

 

Misschien moet je ze ruim op tijd weer de caravan in lokken (met een handje voer?) vanmiddag? Ik denk dat ze anders onder dat ding gaan slapen.  En dan moet je ze er nog onderuit gaan trekken in het donker. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja daar heb je gelijk in. 
Vanwege de ijzige wind die daar staat ze toch maar ff opgehokt voor deze dag nog.Een kip was buiten die liet zich gemakkelijk oppakken.  Een grote pot met gras en kruiden in de caravan gezet, hebben ze wat te doen. Misschien dat ze morgen nog iets beter weten dat de caravan hun huis is 🏠.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Mellie zei:

O wat fijn dat het zonder boetes is gelukt

Zeker we zijn erg tevreden. Ook al omdat we nog 4 weken opgehokt worden’ stel je voor dat het deze week al een versoepeling geweest zou zijn..al die moeite voor niets.

 

akelig van je kippen. Ik zou zeggen rui, maar dat hadden ze al zei je. Ze eten en drinken goed? Geen ingedoken houding? Ze zien er inderdaad erg verfromfraaid uit. Geen wormen of verenluis? ik zou ze nog wat versterkend voedsel geven, water met appelazijn ( twee eetlepels per halve liter) en bv wat gekookte aardappel met wat knoflook erdoor. Ik weet het ook niet maar dat zou ik bij mijn eigen kippen doen.ze hebben kracht nodig om hun veren weer te laten groeien. Denk ook aan kruiden zoals herderstasje, weegbree, duizendblad, vogel muur.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afgezien van hun uiterlijk, doen ze alles wat ze normaal gesproken ook doen... ik ga aan de versterkende middelen. Appelazijn doe ik 4 dagen wel, 3 dagen niet. Of 5 om 2. Net een beetje hoe het uitkomt. Dat was bij het huren van de kippen zo afgesproken.

Ik hoop maar dat het de rui is. Ik zal wat aardappeltjes koken voor de dames met wat teentjes knoflook. Kruiden ga ik opzoeken. Heb ook al zeewier gegeven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mja. Maar als je weer te veel rommelt, raken ze aan de flats. Vind ik altijd zo moeilijk. Die balans.
Zat ineens aan iets heel anders te denken, ze bungelen niet toevallig onderaan de pikorde ofzo he? Dat er voor t op stok gaan, of in de vroege ochtend ff gemat wordt terwijl jij dat niet ziet? :think:
Anders idd plaatselijke rui of verenetende parasiet. Rot hoor. Dat rommelen! Sterkte in ieder geval.

He en Appelvrouw, die grijzerds met die witte wangetjes. Wauw! Mooierds hoor. Echt knappe kippen. Ik hoop dat ze het ff beter doen dan de vorige keer. En maar voor veel heerlijke eitjes mogen zorgen. En wat plezier ook. Van die scharrelende dames op t erf heeft gewoon toch echt iets knus. Toch!

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mja.
Zat ineens aan iets heel anders te denken, ze bungelen niet toevallig onderaan de pikorde ofzo he? Dat er voor t op stok gaan, of in de vroege ochtend ff gemat wordt terwijl jij dat niet ziet?
Anders idd plaatselijke rui of verenetende parasiet. Rot hoor. Dat rommelen! Sterkte in ieder geval.


De Stoute Moeder is omgedoopt, omdat die bovenaan de pikorde stond... Geen idee wat er is veranderd. misschien moet ik toch maar langs de dierenarts, want dit kan volgens mij niet heel veel langer zo doorgaan... ben benieuwd.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt@tuinlb, Duurt alleen langer? Pas 1 x meegemaakt en toen was het met 2 weken klaar. Nu misschien wel al 4 weken? Ik weet het ook niet zo goed. Las dat dierenartsen dicht zijn, dus kan er niet langs helaas. Gewoon nog even geduld misschien en maar een helpmijnnkipdoorderui preparaat kopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat die zwarte zeidehoenders inderdaad ruien. Kijk anders even goed of die veren in de nek echt nieuwe zijn of afgevreten oude, maar het lijken op de foto nieuwe. Wel een beetje een gekke tijd voor de rui? 

 

Eventueel wat extra energie voer of idd ondersteunend supplement zou idd kunnen helpen. Kost ze enorm veel energie al die nieuwe veren! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...