Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Kippen in de moestuin


Jorieke123

Aanbevolen berichten

Mooi ding hoor  Gefeliciteerd. 
Die uitschuifla, is dat niet voor mest/troep? Zodat je hem makkelijk schoonmaakt? 

Haha ik zag een la en dacht gelijk aan jouw plaatje. Wishful thinking geweest uiteraard
@Appelvrouw in de huidige ren niet maar ga nu een stuk ren bijmaken zodat de oude en nieuwe gekoppeld worden. Er komen sowieso geen 10 kippen bij, maar mocht ik het willen...! Dan kan het. Ik zou ze los in de tuin kunnen laten, maar dat durf ik niet meer. Vandaag de boel schoonmaken echt zoooon zijn in!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Prachtig hok ja Mellie!
Hoe heb je dat gevaarte verplaatst dan?!?
En moet gniffelen om je uitbreid-plannen. Ik meen me iets te herinneren uit een post van je, een jaar (?) geleden dat je voor de huidige ren al een stuk tuin afgetroggeld had van je man (of nou ja, van de oppervlakte waarvan hij bedacht had dat het tuin moest blijven) Heb het vage vermoeden dat er van dat stukkie steeds minder over blijft.

  • Like 1

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sja ik heb niks met het verplaatsen te maken gehad moet ik bekennen dan enkel ‘pas op, die magnolia staat daar langer dan jij, Ow wee als daar wat mee gebeurt, ja kijk jou uit!’ te roepen.

3 man sterk is het gevaarte gesleept door de tuin. De aanhanger paste hij al niet in, stel je voor als ik het ding helemaal had gewild (maar dat had weer tuin technisch niet gekund).

Ehm die man ja... die is zich wel weer aan het roeren dat de huidige ren dan wel weg kan en zo. Nou ja zeg! Nog maar even aanzien hoe dat uitpakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Trea geen idee. De huidige eigenaar heeft het huis gekocht met kippenhok en al en bedacht dat ze dat wel een X zelf gingen gebruiken. Nu al een paar jaar geleden en moest nu weg van de vrouw des huizes. Zo gaan die dingen.

Ik heb vandaag alles gedesinfecteerd met een pluimvee desinfectant tegen virussen bacteriën schimmels en gisten. Volgens het opschrift dan.

2d6cf49c237be2dc49c378b4f21f86bd.jpg
Dit spul. Ik heb geen handschoenen meer aan en moet een beetje zunig aan doen tegenwoordig

Dat laten inwerken. Schoonspuiten. Erna nog dasty erover. Weet niet meer van wie die tip kwam, maar zag ik ook staan. Speciaal voor naar de wibra geweest. Spul maakt waanzinnig schoon moet ik zeggen. Alle vastgekoekte poep zo schoongeborsteld. Was er erg van onder de indruk in elk geval.

Is dat voldoende mocht er ooit iets ergs aan de hand geweest zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Mellie Dat lijkt me ruim voldoende! Als een hok 2 jaar leeg heeft gestaan zitten er sowieso geen levende luizen of levensvatbare luizen eitjes meer in. 
 

Hier heb ik afgelopen week een hoop te stellen gehad gehad met broedse kipjes. De een na de andere Hollandse kriel kreeg t in de bol. De Doornikse krielen hebben daar tot nu toe geen neigingen toe. 😁

 


 

3365F182-3C60-481B-9195-0E710CC99CD3.jpeg

aangepast door Trea
Toevoegen foto
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ik heb het opgegeven, die kippen op de stok. Lie heeft het overgenomen en gaat iedere avond na de schemering de kippen uit de legnesten plukken( of onder de stokken vandaan als we de legnesten niet vergeten zijn af te dekken) en zet ze dan op de stok. Wat een trienen!!Iemand nog tips ( behalve volhouden)?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

@appelvrouw Wat kan helpen is om elke avond voor het donker wat strooigranen in hok te strooien. Heb je dat al geprobeerd? 
 

Als het hok vrij donker is kan t ook helpen om een raam te maken in het hok bij de zitstokken. 

 

Verder is mijn ervaring dat volhouden wel loont zolang de kippen niet getraumatiseerd zijn om een of andere reden. 

 

Ik had eerder ook boomslapers en boven op de ren slapers. Niet vanaf het begin maar zomaar ineens. In eerste instantie was er een kipje kwijt. Vervolgens kwam die s ochtends doodleuk bij de deur staan om aan de ontbijttafel aan te schuiven. Met goed opletten tegen de schemer is dan te achterhalen waar ze een slaapplek hebben gevonden.  Na enkele tot wel 6 weken volhouden was het probleem opgelost. 
 

Maar afgelopen jaar had ik een kipje die, nadat haar broertjes weg waren alleen achterbleef bij haar broedmoeder (die haar al in de steek had gelaten) en 6 tantes.  De tantes vonden het zo leuk om haar te pesten als ze op stok wilde slapen dat ze een veilig plekje zocht in een legnest. Ik dacht dat ik haar wel kon leren om weer netjes op stok te gaan slapen. Maar dat werkte niet.. Op Backyard chickens heb ik toen het hele verhaal over alleen achterblijven verteld en advies gevraagd over haar steeds op stok zetten. Een paar gasten daar zeiden dat de kip best getraumatiseerd kon zijn en dat ik haar beter met rust kon laten. 
Na de winter is het vanzelf goed gekomen. 
 

Dus mijn advies is , probeer het een week of 6 en geef t op als dat niet werkt. Misschien komt t dan uiteindelijk toch vanzelf goed. 


En er blijft een kans dat ze  op een ander moment ineens weer zomaar ergens gaan slapen. Maar ik merk dat elke avond granen strooien helpt. 

aangepast door Trea
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik een ding heb geleerd zo door de jaren heen is het dat kippen ongelofelijk eigenwijze beesten zijn. We kunnen proberen wat we willen, maar het lukt vaak niet. 
Hier dan wel weer op stok, maar leggen in de prachtige luxe roll away leghokken verdommen ze. Het liefst leggen ze eronder waar we er dus bijna niet bijkunnen.  Dus na 3 maanden weggehaald en nu leggen ze keurig in het zand..in elke hoek van het hok

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 weken en dan pas opgeven waarna het alsnog goed kan komen. Dan moet je wel heel erg gemotiveerd zijn. :D
Zet em op Lie!

Wat een prachtige kipjes heb jij trouwens, Trea. Mooie kleurencombinaties zo samen ook.

Onze kippen hebben hele vieze kontjes op dit moment. En als er eenmaal ‘iets’ in die veertjes plakt, is het als snel een enorme klont zeg. Brrr. Morgenavond ga ik met een emmer lauw water aan de slag. En handschoenen trouwens. Yiks!

Ik denk overigens wel te weten hoe het komt, had ze wat droog brood gegeven. En dat valt toch niet goed.
Óf het waren de Indonesische pinda stukjes die ik van iemand kreeg. Nou dat doen we dus niet meer. Want kippenkontjes schoonweken behoort niet tot mijn hobby’s. :sick:

  • Like 1
  • Thanks 1

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gniffel zie het toch al voor me Charly. Maar nee. Leuk is anders.

Hier vandaag het kippenhok afgemaakt.
Dit is em geworden. De kersenboom gaat daar natuurlijk weg ;-) na de oogst in het najaar. Al denk ik dat hij minder te lijden had gehad als we hem direct hadden verplaatst... maar das achteraf. Een ren erbij met een deur waar je als mens ook doorheen past. Dat is met de oude ren een gemis. Weet je natuurlijk pas achteraf.

Het dak is echt heel mooi geworden en ik ben ook heel erg trots op het leghok wat van links naar voren is verplaatst.

Helaas wegens materiaal gebrek geen doorlopend geheel naar de oude ren, maar voor nu prima. Alles gebeitst. Nog een ontwerpfoutje ontdekt. Dat hersteld en nu... nu mogen morgen de kippen erin.
7e2026dba42bc1833cd07e6fb26a32c9.jpg


65b360258efe06c147ac9f6989486e19.jpg

Dit luikje ben ik wel heel trots op. Daar zat het leghok. Op de foto kun je zien dat er 1 gat is dichtgemaakt. De ander heeft een luikje gekregen! Kun je de kippen in en uitlaten. Vind het echt mooi, ha!
1 van de 2 trapjes gebeitst. 1 is over. Heb ook nog een geinig drinksysteem met een oude cherryfles. Had er 2, maar de dochter heeft er 1 stukgemaakt helaas.
Heb geen sherryfles voor vervanging, maar nog een over. Vind dit echt heel leuk!
a619b62df44a2bd18ebfecb43a256c2f.jpg

Ik ga morgen 1 chabo mama met 3 kuikens ophalen. De man weet dat overigens nog niet. Ik ga de kuikentroef spelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Grrrrrr mijn kind heeft verhoging, dus ga helaas nergens naar toe. Is vast niks, maar in tijden van Corona.... nou ja. Niks aan te doen. Ik mag ze volgende week halen. (Het kind zelf heeft overigens nergens last van.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Mellie .
Jee balen. Want dat C19 virus is wel iets om rekening mee te houden. Beterschap en hopelijk is t niks bijzonders. Want anders ben je zelf volgende week misschien ook ziek of besmettelijk voor anderen. Een week uitstel is m.i. te kort om het zekere voor het onzekere te nemen. 

 

Je hok is echt heel mooi geworden. 👍 De kleine ren ziet er stevig en roofdierproof uit. Is dat zo? Dan vraag ik me af waarom je er zo’n prachtig kippenluikje in hebt gemaakt. Kan dat niet openblijven? Meer lucht en meer ruimte kan geen kwaad. Maar als dat een nare tochtstroom veroorzaakt bij de zitstokken is het natuurlijk wel nodig.  Waar zitten de ventilatie-openingen? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Supermooie hok, erg NoordHollands/Zaans met die kleurtjes, misschien nog een leuke windv(h)aan op t dak?

 

Ja @Charly en @prettig gestoord het is een kwestie van de lange adem waarvan nu al duidelijk is dat ik die niet heb. Lie loopt iedere avond wel de 60 meter door weer en wind naar “zijn meisjes” ( hij praat tegen ze😉). Komen ze ooit vanzelf op de stok zal ik het melden. De eier productie is goed op gang, met twee donkerbruine maranseitjes en twee beige van de Cendrées.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, ik zie het al helemaal voor me dat geklets met zijn meisjes. 🤣🤣 Liefff! 
 De man zet gisteren uit het niets ineens of ik nou aan het kakelen was of de kippen. Ehm... bloos bloos. Gheghe ja dus. Af en toe een beetje kletsen met de dames, vind dat ontspannend. 

nou, succes met die lange adem. Snap kippen frustraties maar al te goed. 

 

@Trea luikje is er tegen tocht. Maar vermoed dat die alleen in de winter gebruikt gaat worden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja heerlijk een beetje op zijn kips kletsen tegen kipjes. Twee broedse tantes uitleggen dat er geen broedeitjes komen en dat ze dus niet op het nest mogen blijven. En tegen de avond alle kipjes roepen dat er wat lekkers is (omdat ze weer in de ren moeten). 

 

Mijn kipjes kregen een automatisch kippenluikje tussen de ren (15m2) en het hokcomplex omdat de ren niet veilig genoeg is voor roofdieren die snachts op strooptocht gaan. 

 

Ik heb zelf ooit een uitbouw gemaakt  aan een kant-en-klaar hokje met ren waar de kipjes in slapen. De hele zuidzijde naar het rennetje is open en het heeft ventilatie-openingen aan alle kanten. Het hok is zo luchtig dat de poep snel droogt en het niet gaat stinken. 
 

In de winter maak ik de openingen aan de west- en noordkant dicht. Misschien is dat niet eens nodig. Maar als mens denk ik toch dat de kipjes dat wel prettig vinden. 
 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed zeg appelvrouw! Ik had laatst ook dat twee kipjes midden in de tuin en onder de struiken begonnen te leggen. Vind dat niet handig want ben bang dat het roofdieren aantrekt als ik ze dan mis of dat ze gaan rotten. 

Heb ze twee daagjes in de ren opgesloten en nu leggen ze keurig weer in het hok.

 

Wat ook helpt (denk ik) is een paar nepeitjes in je legnesten leggen! Ik heb nu in beide hokken een nepei en de kipjes leggen keurig exact waar dat ei ligt! Ze vinden het dan een veilige plek omdat "een andere kip" daar dus ook legt! Misschien helpt dat voor je laatste eigenwijze kip! 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gniffel al die eigenwijze kippen ook!

Hier hebben we ondanks dat het kuikentje pas 2 dagen oud is, toch even geknuffeld met moeders ernaast. Mijn eigen pluis is helemaal verliefd op het kuikentje en is niet bij het hok weg te slaan. Gelukkig is Siyah een heel zoete kip. Die andere kip die broeds was, serama en dus een heel klein kipje moet je je bedenken, vond ik doodeng. Zodra het hok open ging vloog ze al met haar snavel in pikstand op je af. Doodeng zo’n kipzilla!

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, Sand&Oak zei:

omdat "een andere kip"

Maar dat gebeurd ook S&O, de andere kippen leggen wel in de nesten. In alle nesten een ei en eentje buiten.  Nee deze kip is knetter eigenwijs.

Lie heeft gewonnen trouwens vanavond alle kippen op de stokken..vanzelvers!

  • Like 1

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...