Trea Geplaatst: 16 mei 2023 Geplaatst: 16 mei 2023 Op 14-5-2023 om 16:39, RedTomato zei: Ik heb ook goede ervaringen met mijn kippen, dus waarom het nu niet werkt weet ik ook niet. Een net uitgekomen kuiken kan max 3 dagen zonder eten. Daarna moet de moeder toch wel op pad gaan met de uitgekomen kuikens. Wat ik merkte bij dag 3 was dat het kuiken buiten het nest zat en moeders in het nest. Door het hoogte verschil kon het kuiken er niet bij. Normaliter kiest de kip dan voor het/de kuiken(s) en laat ze de rest van de eieren liggen. Aangezien de andere kippen ook aan het broeden zijn maakte ik me niet heel erg zorgen. Ik zou de niet uitgekomen eieren gewoon door schuiven naar kip nr 2. Maar goed, de kip vond broeden belangrijker dan het kuiken. Daarom heb ik snel de broedplaat aangezet en het kuiken naar binnen gehaald. Een aantal kuikens heb ik niet gelijk naar binnen gehaald (meestal is het beter als een kuiken eerst goed opdroogt) maar die bleken de nacht niet overleeft te hebben. Bij 1 vermoed ik dat ze onder de verkeerde kloek terecht is gekomen en dat deze hem/haar dood heeft gepikt. Bij een andere vermoed ik; per ongeluk op gestaan. Overigens denk ik echt dat het erop staan is en niet dood drukken door gewicht. Normaliter gaat dat echt goed. Ik heb nu de slechte mama's broeds af gemaakt en zit nog maar 1 kloek op de laatste eieren. Maar ik weet niet of die nog uit gaan komen. Erg jammer zo’n muts van een kloek die niet goed voor haar jongen zorgt. Shit happens. Maar fijn dat je er tenminste eentje kon redden met een warmteplaat. Voor de kleine hollandse krieltjes was het de eerste dag ook nog erg moeilijk /onmogelijk was om weer terug te komen in het legnest. De sukkeltjes hadden een opstapje nodig naar het nest. Een stuk hout als tree bracht uitkomst. Ik vraag me af of alles wel goed was gegaan als ik niet zo vaak was gaan kijken. Voor nu heb ik nog steeds 9 kuikens. Ik ben benieuwd of dat zo blijft. Een ongeluk zit altijd in een klein hoekje. . Wel lastig tellen al dat grut 🤣 De eerste keer dat ik kuikens had ben ik er bijvoorbeeld 2 kwijtgeraakt aan een rat . Een rat (of 2?) had het roofvogelnet kapot gebeten en was zo naar binnen was gekomen. 😢🐀 Quote
Trea Geplaatst: 16 mei 2023 Geplaatst: 16 mei 2023 Op 15-5-2023 om 04:32, Mellie zei: Ik heb uiteraard weer een broedse serama en ben toch sinds vorige week naar broedeitjes aan het kijken. Kijken of iemand ze wil opsturen. Is er niet iemand redelijk dichtbij waar je ze op kan halen? Als iemand marktplaats Serama’s (of Hollandse krieltjes als dat ook een optie voor je is) aanbiedt , dan kun je ook vragen naar broedeieren. Zo ben ik deze keer ook aan adresjes gekomen. Een andere optie is via de Serama vereniging. Broedeieren die je ophaalt worden minder geschud en zijn waarschijnlijk verser dan post-eieren. En dan is de kans op een goede uitkomst ook beter. Quote
Mellie Geplaatst: 16 mei 2023 Geplaatst: 16 mei 2023 Dat klopt @trea, helaas woon in bij Amsterdam wat naar het noorden toe behoorlijk landelijk is. Desondanks niks te vinden. Bovendien wil ik geen serama’s of zijdehoenders meer. Die zijn zo veel broeds. Dat vind ik echt vermoeiend. Het lijkt me zo leuk aracauna’s te hebben met die leuke eitjes. Blauw of groen. Of weer amrocks. Ik vind die zo belachelijk leuk en ik mis Krieltje ook wel een beetje. Zie steeds voor me hoe ze onderaan het trappetje lag en wil dat gat opgevuld krijgen…. Ach ja. We zien wel. Ik heb toch al te veel eieren. 1 Quote
Mellie Geplaatst: 18 mei 2023 Geplaatst: 18 mei 2023 De kippenorde is verstoord. Echt heel veel ruzie bij de amrocks. Onze hanige hen blijft een kip steeds aanvallen sinds Krieltje dood is. Kan ik dit afleren? Nog andere tips wellicht? Quote
Trea Geplaatst: 18 mei 2023 Geplaatst: 18 mei 2023 Tja, dat aanvallen gebeurt hier ook wel eens door Black. The big boss van de zitstokken. Afleren zal lastig zijn. Ik weet in ieder geval niet hoe. Wat je wel kunt doen is zorgen dat er van alles meer is dan nodig. Meer voederbakken, meer drinkbakken, meer zitstok ruimte. Meer schuilplekken om elkaar te kunnen ontlopen. 1 Quote
Mellie Geplaatst: 21 mei 2023 Geplaatst: 21 mei 2023 Jaaa, 2 araucana’s gekocht. Een moeder met een kuiken. En 5 broedeitjes van araucana. Ik ben zo blij! De haantjes gaan in de pan. Dus dat is even afwachten. Kippenhok is groot genoeg (of zijn, hebben er 2). Moeten dan alleen nu echt aan de bak om de ren te vergroten, want voorlopig blijft de vogelgriep wel. Met een sloot en continue eenden in de tuin neem ik dat risico niet. Vraag me ook nog steeds af of de dode kip misschien vogelgriep heeft gehad omdat ze de laatste tijd weer vaak in de tuin mochten lopen als ik bezig was. Zucht. Mysterie. 1 Quote
Vastone Geplaatst: 21 mei 2023 Geplaatst: 21 mei 2023 Oh spannend nieuwe kippen en broedeitjes! Heeft de volwassen araucana hen van die pluimpjes bij dr wangen? Vind dat zo onwijs grappig! Ga je de broedeitjes onder een hen uitbroeden of in een broedmachine? Wat betreft de betreft de vogelgriep, dat schijnt ontzettend besmettelijk te zijn, volgens wat ik daar over gelezen heb zullen (een deel van) je andere kippen dan ook ziek zijn geworden. 1 Quote
Mellie Geplaatst: 21 mei 2023 Geplaatst: 21 mei 2023 Kiki kuiken en mama Hennie. Ze is niet heel veel groter dan de amrocks, maar toch wel forser op de een of andere manier. Ze staan nu tegenover de andere kippen zodat iedereen ze goed kan zien en ze aan elkaar wennen. Laat dat voor de komende week zo. Kiki piept nog echt. Zo grappig! Hennie had ik als eerste eruit gehaald. Ze sputterde tegen en toen bleef ik aaien. Is ze gewoon in slaap gevallen op schoot! Te schattig allemaal. Nu maar hopen dat ze een wat langer termijn geheugen hebben en dat morgen ook bog weten Ik wilde de broedeitjes onder een kip schuiven, maar uiteraard als je een broedse kip nodig hebt, zijn ze er niet. Ik heb een broedmachine besteld. Een goedkope voor €50. Die komt overmorgen. Deze eitjes zijn van vanochtend was wel grappig, ze waren net aan het leggen, ik heb ze zo onder de kippen vandaan gehaald. Dus ze blijven voorlopig wel vers. Ik had bedacht om gedoe met warmtematjes enz te voorkomen, dat ik de eieren tegen het einde gewoon onder een kip ga leggen. Want ik heb binnenkort vast weer een broedse kip. Lijkt me leuk als de amrock weer broeds wordt. Maar die is dat pas 2 (of 3?) x geweest, dus die vast niet. Maar in het ideale geval zou ik een amrock als surrogaat moeder willen. 2 Quote
Mellie Geplaatst: 22 mei 2023 Geplaatst: 22 mei 2023 Vraagje:Morgenochtend komt mijn broedmachine. Plek voor 9 eitjes. Nu staat er op de site van kippen huis.nl dat je je broedmachine minimaal 48 moet afstellen. Ik ben natuurlijk ongeduldig en dan komen er weer 2 dagen bij. Is het echt noodzakelijk? Of zijn er hier mensen die het ook zonder die inwerk periode hebben gedaan met goed resultaat?https://www.kippenhuis.nl/eieren-uitbroedenVoordat je gaat broeden met een broedmachine, wil je zeker weten dat de broedmachine goed werkt en stabiel is. Zet minimaal 48 uur voor het inleggen van de eieren de broedmachine aan. De juiste waarde hangt af van het type machine, het ras en persoonlijke ervaring. Om te beginnen stel je de machine met een ventilator af op 37,5 graden Celsius of een broedmachines met stilstaande lucht op 37,7 graden Celsius. De luchtvochtigheid stel je af op 40-55%. Quote
Mellie Geplaatst: 23 mei 2023 Geplaatst: 23 mei 2023 En dan nog meer tegenslag: bestelling wordt wegens drukte later geleverd. Dus minimaal 1 dag erbij. Wat doe ik met die eieren? Die dame had gezegd kamertemperatuur maar inmiddels staan ze er al sinds zondag… gevoelsmatig kan dat niet goed zijn. Moet ik ze in de koelkast zetten? Ik draai ze dagelijks 2 x om zoals ik overal lees. 2 vragen voor de ervaringsdeskundigen:Moet ik de eieren op kamertemp of koelkast bewaren?Hoe erg is het als ik dat apparaat binnen krijg, het direct te gaan gebruiken ipv 2 dagen te acclimatiseren? Quote
Vastone Geplaatst: 23 mei 2023 Geplaatst: 23 mei 2023 (aangepast) @Mellie geen ervaringsdeskundige hier.. Maar even het boek Kippen van angelo dorny erbij gepakt voor je. Blz 195: broedeieren gaan nooit in de koelkast. "Die omgeving is schadelijk voor de bevruchte eicel en kan de kansen op succes flink doen afnemen. Ik bewaar broedeieren altijd bij een temperatuur van 10-15 graden. Een onverwarmde garage of kelder is prima." Over proefdraaien van een broedmachine schrijft angelo in dit zelfde boek dat je dit zeker niet moet overslaan, maar hij heeft het over 12-24 uur proefdraaien. Mocht je de rest vd tekst over broedeieren of de letterlijke tekst over het proefdraaien ook willen, stuur even een berichtje dan maak ik een foto voor je. 23 mei 2023 aangepast door Vastone 2 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 23 mei 2023 Auteur Geplaatst: 23 mei 2023 Ik bewaar broedeieren bovenin de kelderkast. Lager dan kamertemp. dus, maar dan wel weer wat warmer dan keldertemp. Ik zal eens meten zo. Dat proefdraaien zou ik ook zeker wel doen ja. Heb geen ervaring met wel of niet uitkomen van eieren daardoor ofzo, maar ik weet wel dat het echt wel even duurt voor het ding de juiste temperatuur en ook vochtigheid heeft. Nou gaat het niet meteen mis met een ei zo aan het begin van de broedperiode. Maar toch. 2 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Mellie Geplaatst: 23 mei 2023 Geplaatst: 23 mei 2023 Ok dank. Ga ik toch een dagje proefdraaien met dat ding en de eieren maar naar de bijkeuken brengen. @Vastone dank voor het aanbod en het opzoeken! Ik heb zelf ook kippenboeken en internet wijsheden, dat is wel afdoende. Was echt op zoek naar wat jullie zelf ervaren. Zucht. Krijg je toch weer stress door die stomme hobby. Ik had gisteren wel al een eerste groene ei. Het licht werkt niet zo mee alleen, maar je kunt zien dat hij beduidend anders is van kleur dan de rest. 2 Quote
Trea Geplaatst: 24 mei 2023 Geplaatst: 24 mei 2023 @Mellie wat leuk en spannend! Als ik een broedse hen wil leg ik 5 nepeitjes in een nest waar ik wil dat er een gaat broeden. Meestal heb ik dan binnen 3 dagen een broedse theemuts. 🤣. Als een hen goed broeds is kun je de nepeitjes en de (gemarkeerde) broedeitjes verhuizen. Broedeieren blijven ca weken goed als ze goed zijn bewaard, volgens mensen met ervaring. Daarna neemt de kans op succes af. Behalve de temp is ook keren/schuin zetten belangrijk. Mijn kuikens groeirn als kool! 3 Quote
Liekie Geplaatst: 24 mei 2023 Geplaatst: 24 mei 2023 Hier is de wyandotte weer broeds. Ze zit op niks. Ik laat het maar gaan. Ze komt eens per dag het nest af om luid kakelend (ik schrik me wezenloos ervan!) d'r krop vol te stouwen met voer en water en gaat dan weer kirrend terug op d'r nest... tis wat. Zo lief @Trea en ook allemaal zo'n mooie tekening. Echt unieke beestjes! En bedankt @Mellie, nu wil ik ook groene eieren! Echt superleuk! Maar misschien moet ik toch maar niet zoals met de tomaten alle kleuren moeten willen... keuzes keuzes 3 Quote
Mellie Geplaatst: 25 mei 2023 Geplaatst: 25 mei 2023 Eitjes zitten erin. Kreeg mega veel gepiep erna. Snapte er niks van. Is toch geacclimatiseerd enzo. Kwam de thermometer tegen een ei aan… daardoor gepiep. Pfff. Wel al wat stress ervaren. En de nieuwe kippen gisterenavond in het hok gedaan, want slaperig, dan gaat het goed volgens boeken en internet. Vanochtend om 6 u was ik eruit hoor. Wat een teringherrie. Die beesten gingen tekeer en maar vechten en maar vechten. Jeetje mina man….Ik durf niet naar buiten te gaan en te kijken. Ze zijn allemaal stil. Ik weet niet of dat goed nieuws of slecht nieuws is… zucht. Wordt vervolgd vrees ik. @trea wat gaat dat hard joh! Ze zien er goed uit. @liekie haha grapjas! Je hebt ook nog blauwe eieren en witte en bruine en gele en, en, en… 2 Quote
RedTomato Geplaatst: 25 mei 2023 Geplaatst: 25 mei 2023 De laatste eieren onder de kloek zijn niks geworden. Eentje is gestorven tijdens het uikomen en de andere 2 eieren waren al eerder gestorven. Nu maak ik alle dames gewoon broeds af. Maar met mijn kuikens gaat het erg goed. Er zit een groot verschil tussen nr 1 en de laatste... maar ze groeien allemaal als kool! 4 Quote
Trea Geplaatst: 25 mei 2023 Geplaatst: 25 mei 2023 9 uren geleden, Mellie zei: Eitjes zitten erin. Kreeg mega veel gepiep erna. Snapte er niks van. Is toch geacclimatiseerd enzo. Kwam de thermometer tegen een ei aan… daardoor gepiep. Pfff. Wel al wat stress ervaren. En de nieuwe kippen gisterenavond in het hok gedaan, want slaperig, dan gaat het goed volgens boeken en internet. Vanochtend om 6 u was ik eruit hoor. Wat een teringherrie. Die beesten gingen tekeer en maar vechten en maar vechten. Jeetje mina man…. Ik durf niet naar buiten te gaan en te kijken. Ze zijn allemaal stil. Ik weet niet of dat goed nieuws of slecht nieuws is… zucht. Wordt vervolgd vrees ik. @trea wat gaat dat hard joh! Ze zien er goed uit. @liekie haha grapjas! Je hebt ook nog blauwe eieren en witte en bruine en gele en, en, en… ….Paaseieren 🤣 In de states hebben ze kippen die ze easter eggers (of EE) noemen. Dat zijn alllerlei kruisingen met Auracanas. Hier een foto van BackYard chickens. De groene zijn van EE. De donkere zijn Marans eieren Quote
Vastone Geplaatst: 26 mei 2023 Geplaatst: 26 mei 2023 Ja tof he! Alleen al om de kleur eieren hadden wij nog wel olive eggers en marans willen hebben. Maar we zijn ook wel erg blij met 't clubje dat we nu hebben! Als 't goed is hebben wij straks lichtblauw/groene, witte en bruine eieren. Maar voor nu blijft 't nog bij de lichtblauwe, ik zou toch denken dat de cochins zeer binnenkort moeten gaan leggen, kam en lellen zijn inmiddels felrood. Quote
speets Geplaatst: 26 mei 2023 Geplaatst: 26 mei 2023 Veel geklaag over ongewenst broedse kipjes... Maar als je dan graag broedeitjes wilt bestellen, laat de moederkloek in spe het afweten😞 Ik zal wel te ongeduldig zijn. Het wachten is op warmer weer. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Mellie Geplaatst: 26 mei 2023 Geplaatst: 26 mei 2023 Hmm ze zijn wat rustiger. Maar er wordt nog flink van elkaar afgebeten. Ik zit er soms echt met een knoop in mijn maag naar te kijken. En dat meerdere keren op een dag. Maar de ochtend was rustig. Sowieso minder herrie. Ik ben echt benieuwd of dit experiment een goede afloop heeft. Haalt er iemand wel eens vechtende kippen uit elkaar of ben ik de enige? Kan het echt niet aanzien… Quote
grasje Geplaatst: 26 mei 2023 Geplaatst: 26 mei 2023 Onderlinge onrust is heel vervelend inderdaad. In principe probeer ik ze zo lang mogelijk bij elkaar te laten tenzij ze elkaar echt open pikken. Door ze op te splitsen creëer je ook weer onrust en moeten ze daarna weer opnieuw aan elkaar wennen. Bij ons drietal was dit in het begin helaas wel nodig, twee van hen zijn tot bloedens toe flink toegetakeld, toen heb ik ze direct apart gezet. Ook hebben ze een tijd samen in de ren gezeten en 's nachts in een apart nachthok omdat één kip er niet bij in mocht. Dit heeft hier wel een paar weken geduurd, ook omdat twee kippen lang apart hebben gezeten omdat de wonden moesten herstellen (helaas in het pachtboek gebeurd en in de ochtend waren het flinke verwondingen). Wanneer ze apart zaten konden ze elkaar wel zien er zat alleen gaas tussen als afscheiding in de hoop dat ze niet compleet zouden vervreemden van elkaar. Na heel wat zorgen leven ze nu al ruim een jaar in vrede samen. Ik begrijp je zorgen goed en hoop dat ze snel vrede sluiten. Quote
Mellie Geplaatst: 26 mei 2023 Geplaatst: 26 mei 2023 Ik hoop het… anders eindigen ze in de pan vrees ik. De andere kippen hebben voorrang, ook al zijn hun eitjes niet groen. Die hebben we al zo lang. Officieel vind de verkoper ze overigens blauw. Hennie de Heks heeft een blauw ringetje. Haar dochter Kiki zou groene eitjes moeten leggen. Ik hoop echt dat we zo ver komen, want ‘de Heks’ is al na 24 u achter haar naam geplakt. Ze was eerst gewoon Hennie. Vind dat toch een beetje jammer. Ik heb vandaag met Kiki op schoot gezeten. Onder dwang uiteraard. Uiteindelijk ging ze ontspannen en eten en is ze zelfs in slaap gevallen. Maar ja, de moeder is ook in slaap gevallen op schoot. Dat zegt dus helemaal niks, das wel duidelijk Quote
Trea Geplaatst: 26 mei 2023 Geplaatst: 26 mei 2023 Hennie de heks is wel een supertoffe kippennaam. Jammer dat ze die naam te veel eer geeft. Bij mij wordt , of beter gezegd, werd er niet vaak gevochten. Sinds de kuikens rondstruinen en de kloekjes erg beschermend optreden is er met enige regelmaat wat aan de hand. Vooral als er met eten wordt gestrooid wil er nog wel eens wat aan de hand zijn. En gister was Ini mini van de leg (haha). Ze is broeds geworden en ik had t tijdelijke broedhok afgesloten omdat ik echt niet nog meer kuikens wil. Daarom was ze denk ik op visite gegaan bij de kloekjes en de kuikens (bij de oude legnesten). Na een hoop kabaal is ze toen maar weer vertrokken. Ik begin nu bij de Hollandse krieltjes een beetje te zien wat de jongens en de meisjes zijn (2+2). Bij de andere kuikens lijken t wel (bijna) allemaal jongens. 2 Quote
speets Geplaatst: 28 mei 2023 Geplaatst: 28 mei 2023 Op 26-5-2023 om 13:19, Mellie zei: Haalt er iemand wel eens vechtende kippen uit elkaar of ben ik de enige? Kan het echt niet aanzien… Ja vreselijk, daar werd/word ik ook beroerd van, vooral omdat ze vlakbij huis zitten. De dominante kip doet het vooral als de andere broeds wordt en 'rare' geluiden begint te maken. Ik heb geprobeerd er met een bamboestok iets aan te doen, maar het enige effect was dat ze bang voor mij werden. Én ik heb de aggressor beloofd dat als het andere kipje zou gaan bloeden, ze zonder pardon in de soep zou gaan. Maar zoals bij jou - met samenvoegen - is denk ik een stuk heftiger. Ik las ergens dat je nieuwe kippen met verdunde azijn kunt besproeien (pas op voor de oogjes) zodat ze allemaal hetzelfde ruiken. Maar ik betwijfel of dat zin heeft. Ze reageren ook op elkaars 'taal'. Xenofoben 😶 Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.