Geplaatst: 5 juni 20232 j Auteur Ik zie af en toe weer wat woorden bij Mellie die Mellie zelf niet getypt zou hebben denk ik Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 5 juni 20232 j Spannend @Mellie! Ik kan je verder niet adviseren wat betreft de broedeitjes. Hier vandaag een tweede eitje van de cochin, dit keer in het nachthok dus we gaan al richting het legnest! Echt een mini eitje trouwens.. Haha zo klein als een kwartel eitje.
Geplaatst: 5 juni 20232 j 4 uren geleden, Mellie zei: Ik ga renpaard dagen voor uitkomdatum de rest van de broedeitjes onder haar leggen. Of zal ik dat nu al doen? Wat is wijsheid? Uuh? Waarom wachten tot een paar dagen voor de uitkom datum ? Als ze al een aantal dagen goed op de eieren zit en de andere dames storen haar niet, dan zou ik meer vertrouwen hebben in je krieltje dan in een broedmachine. Maar ik ben bevooroordeeld (heb niet eens een broedmachine 😂). De kukeltjes lekker ff op t gras , onder toezicht.
Geplaatst: 5 juni 20232 j Ik zie af en toe weer wat woorden bij Mellie die Mellie zelf niet getypt zou hebben denk ik [emoji4] Ahahha ja die autocorrect blijft handig en een marteling tegelijk [emoji23][emoji23][emoji23]Renpaard. Toch een leuk idee voor als ik een nieuwe hobby wil oppakken. @trea Sja… laatste x broedeieren gebeurde er op dag 23 of 24 nog steeds niets en toen ging Siyah van het nest af. Dus toen nul kuikens. Waren ook heel slecht ontwikkeld. Heb er een paar toen gepeld om te kijken. Vandaar dat ik nu mijn kansen een beetje wil verdelen… maar ja. Broedmachine heb ik verder ook nul verstand van en het is een goedkoop ding dat je zelf moet keren en een sponsje nat moet maken dagelijks voor vochtgehalte. Dat is dus niet meetbaar. Maar ja. Dat is het ook niet bij de kip. Ik weet het ook allemaal niet. Zucht. Keuzes, keuzes…
Geplaatst: 6 juni 20232 j Dit geknutseld want sinds de Hennie de Heks hebben, kunnen de kippen niet meer naast elkaar eitjes leggen. Hopelijk schept dit de nodige afstand. De amrocks zitten soms wel met zijn drietjes naast elkaar zonder gedoe. Nou, niet met Hennie erbij… ik hoop dat dit de laatste opstootjes oplost. Anders moet Hennie weg.
Geplaatst: 6 juni 20232 j Een broedende hen weet echt wel of er leven in de eieren zit, er wordt in het ei al gecommuniceerd.
Geplaatst: 6 juni 20232 j Een broedende hen weet echt wel of er leven in de eieren zit, er wordt in het ei al gecommuniceerd.Houdt dat in dat ik de eitjes maar onder de kip moet schuiven?
Geplaatst: 6 juni 20232 j Lastig kiezen als je een broedse kip en een broedmachine hebt. Ik had niks te kiezen. Alhoewel, ik zit altijd te twijfelen of ik een broedse kip apart zet of dat ik ze in de toom laat. Ook dat heeft zijn voor- en nadelen. Je kan er inderdaad voor kiezen om het risico te spreiden. Maar je kan er ook op vertrouwen dat je hen Siyah deze keer wel een goede kloek is.
Geplaatst: 8 juni 20232 j Spannend zeg! Hier even wat minder.. We hebben eierpikker. Gisteren vond ik een aangepikt ei en vandaag 2. Schaal anagepikt, eidooier weg en eiwit lag nog in de schaal. Ik gok dat 't een van de Barnevelders is die zelf nog niet leggen, maar zeker weten doe ik het (nog) niet. Wel flink balen, we kunnen natuurlijk niet naast 't hok gaan staan tot er een een ei legt.
Geplaatst: 8 juni 20232 j Weet je al elk tijdvak er wordt gelegd? Dat scheelt ook wel. Wij hebben einde middag leggers sinds een paar maanden. Ik vind net dit in het hok. Te schattig! Nog zo klein. Maar van wie dan vraag ik me af… Kiki is pas een week of 14. Maar wel een heel andere kleur. De amrocks leggen allemaal al een jaar dus lijkt me stug dat daar ineens zo’n klein ei uit is gevallen. Maar wel heel leuk [emoji3059]
Geplaatst: 8 juni 20232 j Oh wat lief zo'n mini! Ik ben nu ook wel heel benieuwd wat er in zit! Is zo'n eitje dan ook helemaal compleet met dooier en eiwit? En dat allemaal gewoon klein/minder? of is het alleen eiwit wat erin zit?
Geplaatst: 8 juni 20232 j De vorige mini’s waren compleet. Ik verwacht dat bij deze ook. Ik zal het morgen bakken. Haha 1 hapje ei moet nog wel lukken.
Geplaatst: 8 juni 20232 j 2 uren geleden, Mellie zei: Weet je al elk tijdvak er wordt gelegd? De twee groenleggers leggen iedere dag smorgens rond een uur of 9/10, de eieren lagen vanmorgen ook zeker weten nog geen twee uur in 't legnest voordat ik ze aangepikt aantrof. De cochin legt nu zo'n beetje om de dag eind van de middag. En de andere zes.. Zullen binnenkort gaan leggen.
Geplaatst: 9 juni 20232 j Ik heb gisteren op de broedende kip na, iedereen bij elkaar gezet. Dat lijkt eigenlijk wonderwel goed te gaan. Veel minder gedoe nu met alle kippen. Hennie de Heks lijkt zelfs wat aardiger nu. Dus wie weet was dat gewoon de oplossing. De samensmelting met iedereen is gelukt [emoji16]Siyah is lekker aan het broeden en heb op jullie advies bijna alle eitjes eronder gezet. Aangezien we heel graag het uitkomen willen zien, heb ik 3 eitjes in de broedmachine. Ik wilde er eigenlijk maar 2, maar anders had ik een kip met even eieren uit te broeden. Dat schijnt dan weer niet handig te zijn. Dus we kunnen het hier in de machine live volgen. Het is al bijna donderdag, spannend! Maar de laatste x kwamen er 3 dagen bij… dus ik laat sowieso alle eitjes plus3 dagen liggen. Tenzij de kip er vanaf gaat en het opgeeft. Maar de eitjes in de broedmachine dus wel. Ik vind het wel erg spannend merk ik. Vond dat zo naar de laatste x. Toen hadden we de oude babyfoon opgehangen en keek ik in bed naar de kippencam [emoji23][emoji23][emoji23] proest, dat doe ik dit jaar dus niet.
Geplaatst: 9 juni 20232 j Fijn dat het beter gaat @Mellie! Een vraagje voor de evaren kippen houders. Het zijn voor ons de eerste warmere dagen nu we kippen hebben. Moeten we nog iets speciaals doen met dit weer? Vers water hebben ze uiteraard voldoende en schaduw zowel in de overdekte ren als een groot deel van de open ren.
Geplaatst: 9 juni 20232 j Ik denk dat schaduw en voldoende drinkwater echt essentieel zijn. Verder zou je op echt warme dagen nog een wat grotere bak met een bodempje water neer kunnen zetten zodat ze de poten wat af kunnen koelen. Het verschilt ook wel per individu/ras hoeveel last ze ervan hebben. Wanneer ze echt oververhit zijn en flink hijgen, met de vleugels wijd zitten, bleek zien en futloos overkomen, dan kan je ze onderdompelen in water. Dat zou ik dus alleen doen in geval van echte oververhitting als noodoplossing. Je zou ook bevroren fruit of erwten kunnen voeren maar ik weet niet of dat persé heel goed voor ze is. Ik heb het vorig jaar wel gedaan toen het echt lang heet was, steeds rond de 40 graden maar of het echt een verschil heeft gemaakt durf ik niet te zeggen
Geplaatst: 10 juni 20232 j @Vastone kun je die Barnevelder een paar dagen apart zetten? Dan weet je of zij de boosdoener is. Er zijn kippenhouders die de goede eieren vervangen met stenen eieren om het af te leren. Maar ik heb daar geen ervaring mee. Succes @Mellie Ja, schaduw is essentieel als het warm wordt. Als het echt heet wordt kun je inderdaad vaker koel water aanbieden en ook wat bevroren fruit. De kuikens zijn nu 5 weken en springen al naar 90 cm hoogte. 10 juni 20232 j aangepast door Trea Typefoutje
Geplaatst: 10 juni 20232 j Ik heb het eitje gebakken. In tegenstelling tot de vorige mini’s had dit eitje een pintje eigeel. Meer niet. Dat zwartige puntje was een drup eigeel. Het kan niet anders dan dat dat Kiki is geweest. Ze is nog veel te jong voor eitjes. Smaakte verder wel gewoon naar eiwit.
Geplaatst: 11 juni 20232 j Op 5-6-2023 om 18:49, Mellie zei: en toen ging Siyah van het nest af. Dus toen nul kuikens. Wat tiels flipje bedoelde was dat Siyah waarschijnlijk van het nest af ging omdat ze wist dat de kuikens dood waren. Dat het dus niet zo was dat die kuikens dood gingen doordat ze van het nest gegaan was, maar precies andersom @Vastone Bevroren fruit zou ik niet doen, is onnatuurlijk. Hooguit een gekoelde komkommer ofzo. En het nachthok even open zetten als het koeler wordt. In de zomer vervang ik het raampje van het nachthok door een stuk gaas, zeker als de nachten heet blijven en er een zit te broeden. "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 12 juni 20232 j Auteur We hadden laatst een heel groot ei, van 108 gram. En vandaag een heel kleintje, waar zelfs nog een mini-dooier in zat! Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 13 juni 20232 j Vandaag is er 1 ei het nest uit geknikkerd. Was onbevrucht kennelijk. Hij was ook open en leeggelopen. Alles opgeruimd en weggegooid. Dus nu 1 eitje uit de broedmachine weer bij de kip gelegd. Bijna d day. Spannend hoor! Vorige x hadden we op dag 23 een kuiken. Dus ik houd een slag om de arm.
Geplaatst: 15 juni 20232 j Vannacht werd ik wakker van gepiep. Vogels slapen s nachts, dus na goed luisteren wist ik wat het geluid was. De kuikens! Naar beneden gestommeld. Nee hoor. Helemaal niets. Echt vogels buiten. Is toch raar dat ze zo lopen te piepen midden in de nacht? Nog geen kuikens, maar wel al spanning.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.