Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Kippen in de moestuin


Jorieke123

Aanbevolen berichten

Liekie: Wat sneu.
Hier heeft gisteren de eerste amrock een ei gelegd. Mijn man lag dubbel want ik heb 1 juli gedreigd om 1 van de 4 op de bbq te gooien als er geen ei kwam in juli. En precies op de laatste dag. Ik denk dat ik heel overtuigend ben geweest .
Het was een dubbeldooier.

  • Like 6

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu de dames niet meer broeds, hebben ze een andere manier gevonden om mij boos te maken. Kuikens pesten.
 

De kuikens zijn niet langer van die snoezebolletjes.  De Vorwerks en Sussex kuikens zijn al net zo groot al de Hollandse krielhennen.  Twee haantjes laten ook al een aardig deuntje horen. 

Elke avond als het tijd is om de zitstokken op te zoeken worden de kuikens uit het hok verdreven. Het hok is : 2 slaaphokken + overdekte rennetje achter het auto kippendeurtje. Grrr. 
 

Sommige kuikens gaan alsnog het hok in als de hennen zitten te suffen op hun slaapstokken maar enkele kuikens durven dat niet meer. Ik heb al een paar keer een nat kuiken van de zitstok in de ren geplukt met al die regen. 
 

Nu heb ik de kuikens veel meer los lopen, zodat er minder stress is. En het doek van de party tent over de ren getrokken zodat de gepeste kuikens s nachts droog kunnen zitten.
 

Het doek kan ik niet laten zitten als het gaat stormen. En ik vrees dat ik voorlopig nog niet het teveel aan kuikens af ben. Er is tot nu toe geen interesse via marktplaats voor gratis haantjes of een Vorwerk trio.
Dus ben ik aan het bedenken wat een betere oplossing is tot de groep wat kleiner is.

 

Ideeën zijn welkom. 💡🤔
 

IMG_3229.jpeg

IMG_3226.jpeg

IMG_3228.jpeg

aangepast door Trea
redactie
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat sneu zeg… ik heb zo’n hekel op dit moment aan kippen. Wat zijn het toch eigenlijk lelijkerds tegen elkaar. Ik vind dat zo zielig. Stomme kippen ook… ik heb nul tips, behalve dat het met de tijd waarschijnlijk wel beter zal gaan. Maar daar heb je nu helemaal niks aan.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Om te beginnen nooit verder fokken met agressievelingen.

 

Je kunt jezelf de vraag stellen wat zieliger is: die kuikjes die elke dag weer gepest worden... of een paar pestkoppen/haantjes die een wat korter leven hebben. 

En dan de keuze maken én de consequentie aanvaarden.

 

Marktplaats staat elke zomer vol gratis haantjes. Daar hoef je weinig/niets van te verwachten.

Ik zou het wel weten: in de soep. Om te beginnen met de haantjes. Dat geeft al ruimte.
Hier gaat er binnenkort ook een de pan in. Tot nut en welzijn van de andere dieren. Niet leuk, even flink zijn.

  • Like 2

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@speets het zijn mijn oude hollandse krieltjes die zo gemeen doen tegen de kuikens. Het is alleen een probleem met t op stok gaan en lijkt vooral territorium drift. Met de jonge haantjes en hennetjes is niks mis mee. Behalve dat een haantje al lawaai maakt. 
 

Ik kan de haantjes echt niet een koppie kleiner maken.

Er is vandaag inneens belangstelling. Van 2 verschillende mensen. Hopelijk lukt t om kan ik 2 hanen met 2 hennetjes verkopen. Dan houdt ik een grotere kriel en de twee hollandse krielhennetjes over.  Voor nu is wel handig om weer rust in in de tent te krijgen.  🤣️ En kan ik de partytent weer afbreken. 

 

De 2 hollandse krielhaantjes raak ik hopelijk later nog wel kwijt. Dat zijn echt fantastisch mooie haantjes om te zien. 
 

 

IMG_3190.jpeg

IMG_3145.jpeg

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier van de week ook nog een agressief haantje op wintersport gestuurd. 

 

Weggeven/verkopen, is bijna niet te doen. En wie doe je een plezier met een agressieve haan. Meeste reacties zijn danvaak toch van mensen die ze willen slachten. En als ik zie hoe dat type mensen ze meeneemt denk ik dat ze beter af zijn als ik ze zelf slacht. 

 

De haantjes hebben hier een goed leven gehad en worden zo niet verspild. 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is gelukt om alle haantjes en alle grotere hennen te verkopen. Aan iemand die wil gaan fokken met de Vorwerk en de Sussex.  De Hollandse krielhaantjes mogen bij zijn Auracana’s. Nu heb ik alleen nog 2 Hollandse hennetjes over van de 9 kuikens.  
Niet mijn droomscenario, maar wel opgelucht. 

  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Fijn dat 't zo toch opgelost is @Trea.  Kuikentjes lijkt mij (en de kinderen) erg leuk, maar gezien de kans op (te veel) haantjes beginnen wij er toch niet aan.

 

Nu net terug van vakantie, drie broedse kippen.. Ik haal ze een paar keer per dag uit 't legnest en zet ze buiten in de ren, over 't algemeen blijven ze dan wel eventjes buiten eten en drinken voor ze weer naar binnen gaan. Hoop dat 't zo overgaat, maar 't is voor het eerst hier dus nog geen idee hoe 't gaat lopen. 

 

Verder lag er vandaag een kip heerlijk van een stofbad te genieten en viel daarna in slaap in de moestuinbak.. Alle radijsjes overhoop, maar eerlijk is eerlijk.. Ik heb d'r niet uit de bak gestuurd maar genoten van het heerlijk ontspannen beeld. Ik denk dat ik binnenkort wel ga kortwieken anders blijft er geen groente voor ons over, maar vind dat best spannend om te doen. 

aangepast door Vastone
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had gehoopt dat de 2 jonge hennetjes (ze piepen niet meer), nu wel bij de oudjes zouden mogen slapen. Maar helaas.

Als ze tegen de avond in het hok gaan worden ze er meteen weggepest. 
 

Het doek heb ik weggehaald en in plaats daarvan een hokje voor de 2 jongedames neergezet. Eens kijken wat ze hiermee gaan doen.

Het liefst wil ik dat ze in het grotere hok gaan slapen, dat is veiliger dan de ren. Maar ik wil niks forceren. Dat geeft stress en ik heb niet zo’n goede ervaring opgedaan met een kip die ik een aantal weken in t donker heb verplaatst. Ik ga er van uit dat de kleintjes uiteindelijk het liefst bij de volwassen in het hok willen slapen. 
 

De jongedames hebben muppet namen gekregen: Chef (witpatrijs)  en Abby (blauwpatrijs). 

IMG_3281.jpeg

IMG_3272.jpeg

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kreeg vandaag verdrietig nieuws van de kippenoppas. Onze serama Siyah is dood.
Geen idee hoe of wat. De dochter was heel erg verdrietig.

Ze hebben een mooi graf gemaakt en druiven en bloemen bij haar gelegd. De arme kuikens zijn nu moederloos. Ik begrijp er niks van. Maar ja, dat achterhalen waarom ze dood is, gaat natuurlijk ook niet lukken. Een kip van mijn ouders is helemaal uiteen gerukt door een zwerfhond die over het hek is gesprongen. Mijn moeder was ontroostbaar. Het was haar lievelingskip die steeds bij haar op schoot dutjes ging doen. Allemaal nare dingen.

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh wat sneu Mellie. Veel sterkte, ook voor de dochter. Echt niet leuk.

Hier volop rui... ook weer mwoa. Ik merk dat ik steeds minder plezier heb van de beestjes. Al weken geen ei, herrie in de ochtend en nu weer die veren overal. Ik word er een beetje moe van als ik heel eerlijk ben. Het is heel veel meer geven dan nemen en dat eigenlijk al heel lang...

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@trea ze zijn nu zo goed als 2 maanden. Van 23!juni zo uit mijn hoofd.

@liekie snap je heel goed. Zeker als er ook geen eieren komen, is dat gevoel best sterk. Voor die lange rui waar wij ook last van hebben, kun je ze wat kattenvoer of gewoon normaal gehakt geven. Dan zijn ze er wel sneller overheen. Mijn zijdehoenders zijn ook eeuwig in de rui. Vorig jaar zelfs de zwarte zijdezeikers wel 5 maanden. En toen werd het winter en toen weer. Sja. Zo blijf je bezig. Maar nu geef ik ze regelmatig wat vlees of kattenvoer en ook vitamines van koudijs. De rui is beduidend korter nu. Misschien dat dat jouw kipjes ook wat beter helpt.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede tips, kattenbrokjes heb ik staan hier dus valt te proberen. Het is nu de wyandotte die er echt niet uit ziet. Is echt bijna kaal boven- en achterop. De orp verliest wel wat veren maar kan het geen rui noemen. Legt helaas toch geen ei. We kijken het maar weer aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 19-8-2023 om 20:26, Liekie zei:

herrie in de ochtend

 

Dat hing mij ook mijlenver de keel uit, maar nu heb ik het helemaal in orde.

Geniet me suf van mijn kloekje en haar kuikentje, dat zelfs graag bij mij op schoot wil zitten 🥰

 

Waarom maken ze herrie? Moet je het hok eerst open doen? Of moet je voer brengen?

  • Like 3

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...