Hilde Posted October 22, 2011 Share Posted October 22, 2011 Misschien heb je al gemerkt dat ik wel een beetje (hard) neig naar die jam-methode.Een praktische vraag:Van de appeltjes uit onze tuin kan ik heel lekkere appelmoes maken maar de tijd begint te dringen want vroeg of laat vriezen ze stuk.De vriezer zit overvol dus lijkt me de jam-methode dè oplossing.Mijn recept:Appels schillen en in blokjes snijden (niet te klein want de bedoeling is wel dat er nog stukjes appel terug te vinden zijn).Wat (hoeve)boter in de pot laten smelten... bedoeling is dat de apppelstukjes zachtjes sudderen in de boter. Bruine suiker en -zelfgemaakte vanillesuiker (beide naar smaak) toevoegen alsook kaneelpoeder (weer naar smaak). Deze appelmoes (of is het eerder een compote met die stukjes nog in?) is een tamelijk dikke substantie en ik vermoed dat als ze afkoelt nòg dikker zal zijn (wegens terug hard geworden hoeveboter).Als deze moes/compote in jampotjes gaat, vul ik ze dan ook tot tegen de rand, dan plastiekfolie en dan dekseltje toedraaien en potje omdraaien - deksel op werkvlak?HELP, ik ben een leek maar toch... als ik denk dat ik jullie met tips kan helpen... ik zal 't zeker niet laten. Quote Heb jij ook op het einde van je loon nog een stukje maand over? Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted October 24, 2011 Share Posted October 24, 2011 Boter doe ik nooit bij appelmoes....geen idee hoe dat is als de zaak stolt.....denk dat het toch weer "bijelkaar" gaat zitten...dus ik ben benieuwd...heb je deze manier al eerder gedaan? (ik doe meestal een laagje water in een ketel en laat daar de stukjes in koken totdat ze moes zijn...of haal ze iets eerder van het vuur als ik er stukjes in wil.....heb dat nog niet in potten...ik had nog plek in de vriezer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hilde Posted October 25, 2011 Author Share Posted October 25, 2011 Toch maar naar de goede raad geluisterd en geen boter gebruikt. Idd geen idee wat dat zou geven (nu ook niet, maar ja je moet toch eens iets proberen hé).Voor 2 kg geschilde, in blokjes gesneden appel:- 250 gr kristalsuiker- 50 gr zelfgemaakte vanillesuiker- sap van een halve citroen- bodempje water Eerste de 4 ingredienten de pot in. Appeltjes erbij zoals ze uit de hand gesneden worden (tot je 2 kg appel, zonder schil of klokhuis hebt bijgevoegd). Regelmatig roeren (het vuur er pas onder als alle appels in blokjes zijn) zo vermengd de citroen zich en blijft alles mooi "wit".Ziehier mijn magere 6 potjes die ik overhield van ... Alles in hete bokaaltjes gedaan, ondersteboven laten afkoelen: Quote Heb jij ook op het einde van je loon nog een stukje maand over? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thessa Posted October 25, 2011 Share Posted October 25, 2011 ook nog nooit met boter gedaan i.d gewoon met beetje water gekookt en goed !! laten door koken zonodig stampen.maar...omdat de appelmoes dik is en borreld/spat/ploft in de pan zijn mensen vaak genijgt te snel de substantie in de potten te doen....laat het lang door koken, het geborrel en geplof betekend nog niet dat het op bacterie dodend temperatuur is....ik heb een vleestermometer en als de appelmoes 5 min op 100 graden is geweest gaat het pas de potten in i.d op de jam methode en natuurlijk op zijn kop aflaten koelen. appelmoes is erg gevoelig voor bactrerie groei dus werk echt heel schoon !! succes Quote kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thessa Posted October 25, 2011 Share Posted October 25, 2011 ha ha we posten tegelijk, is al gelukt zie ik eet smakelijk !! Quote kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hilde Posted October 25, 2011 Author Share Posted October 25, 2011 En dan is het zo leuk om die potjes daar te zien staan...Je zou nog liefst hebben dat NIEMAND er van gaat smullen... Quote Heb jij ook op het einde van je loon nog een stukje maand over? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borsalino Posted October 25, 2011 Share Posted October 25, 2011 En als je nu eens gelei maakt van het appelsap en pectine+ toevoegt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hilde Posted October 26, 2011 Author Share Posted October 26, 2011 Ik zal er seffens eens invliegen seh...Gisteren door de dochter (werkt voor een bio-groothandel) 10 bakjes met telkens 6 potjes laten meebrengen.Het zijn potjes waar 500 gr youghurt (bio, natùùrlijk) inzat. Ik ga er vanuit dat ze dus een inhoud hebben van ongeveer 0,5 liter.Ik zal dan maar eens eerst beginnen met een deel van die potjes af te wassen, van hun etiketten te ontdoen... Normaal zou al dat "leeggoed" € 25,- kosten, toch goedkoop hé? Ik moest ze van de dochter niet betalen. Ze krijgt ze wel terug navenant we ze leegeten... denkt ze.Ze heeft er zeker nog niet bij stilgestaan dat ik die potjes telkens met wat anders ga vullen ... Quote Heb jij ook op het einde van je loon nog een stukje maand over? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hilde Posted October 26, 2011 Author Share Posted October 26, 2011 Ben al uren zoet met proberen mijn potjes 'lijmvrij' te maken... (Ok ik ben schuldig... teveel hier gezeten ook vandaar deze DRINGENDE vraag... want wie gelooft straks nog dat ik echt de ganse dag heb doorgebracht met een paar kilo appelen en 12 potjes?)Normaal lukt dat prima met dissolvant (zonder aceton) maar nu maak ik van 2cm² ineens een heel "plak"deksel.Iemand andere tips om lijmvrije potjes (en vooral deksels) te hebben? Quote Heb jij ook op het einde van je loon nog een stukje maand over? Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted October 26, 2011 Share Posted October 26, 2011 Wat is dat voor lijm dan?? Ik gebruik meestal gewoon warm afwaswater en een half uur erin laten weken voor de etiketten...die gaan er dan makkelijk af.....Voor dingen die ik niet in het water wil leggen gebruik ik " stickerverwijderaar" . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hilde Posted October 26, 2011 Author Share Posted October 26, 2011 Wat is dat voor lijm dan?? Ik gebruik meestal gewoon warm afwaswater en een half uur erin laten weken voor de etiketten...die gaan er dan makkelijk af.....Voor dingen die ik niet in het water wil leggen gebruik ik " stickerverwijderaar" . Ik heb ze gevuld met gloeiend heet water uit de kraan met de deksels er op (kwestie van al aan de binnenkant te reinigen en ondertussen de potjes onder water te houden) en in een afwasbak met datzelfde gloeiend hete water...Kom maar eens af... met mijn vingers heb je ondertussen vrij spel... gevoelloos van de hitte... Welke lijm het is? Tja wat gebruiken zo'n fabrieken? Soit het is gelukt (ondertussen wel geen acetonvrije dissolvant meer... maar ... ALLE (allé die 12 toch al) langs binnen en langs buiten, van boven en van onder - ook voor de deksels) spic en span Stickerverwijderaar --> hier nog NOOIT over gehoord. Appelmoes op andere wijze maar straks wel met DE jam-methode in de potjes.Als ik het niet vergeet volgt de foto. Quote Heb jij ook op het einde van je loon nog een stukje maand over? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts