Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Allé tis à la Action Shop, ziet er zelfde uit maar is van dat bekend tuingerief merk, kan er niet opkomen.

Heb dit gebruikt onder de watermeloenen en daar was na afloop nog niks aan, zo goed als nieuw.

De rest gaat wel op die geweven worteldoek, was een experiment vandaag, en die doek à la Action had ik nog liggen.

Op die geweven worteldoek moet ik de gaten branden, doe dit met een elektrische soldeerboutje.

Geplaatst:
Ik had antiworteldoek van de Action, ook van stof, en dat was met een paar maanden al opgelost. Gescheurd, gebroken, helemaal stuk.

Ik vond het ook 3x niks, gelukkig kostte het ook geen drol!

Even a broken clock is right twice a day

Geplaatst:
Appelvrouw is een roofingbrander, merk weet ik niet, is eentje met een houten handvat.

Om de geklaploofde patatten onkruid vrij te houden is het perfect alsook voor de paadjes tussen de tuinen.

Ja het gaat mij om de paden vooral, en het najaar als er veel gras is dat in het zaad schiet..op de een of andere manier kan ik het dan niet bijhouden! Zo`n roofingbrander zal wel op de dakbrander van echtgenoot lijken..alleen dat ding van hem is aan t eind vz latijn, hij gaat steeds uit als je hem dicht bij de grond houdt. Een echte onkruidbrander van bv campinggas lijkt me wel wat.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Nu nog een soort gazonroller maken om de paadjes snel en mooi effen te rollen.

Heb ergens nog een stuk rioolbuis liggen van peins ik een 30 cm.

Stuk van 35 cm zagen In de midden een buisje, er beton ingieten, en als het hard is een as erdoor en een trek-duwbeugel.

Had er ook zo een gemaakt......voor achter de zitmaaier scheelt een hoop trekken en duwen

Had er deksels van oude verfemmers gebruikt( gat erin voor as, asruimte in grond gegraven) en de as erdoor (ingesmeerd met dikke vetlaag) en toen volgegoten met snelbeton.

Geplaatst:

Kun je geen bodembedekker (plant of schors) gebruiken ipv worteldoek. Geeft de net wat natuurlijkere uitstraling die de meesten mooi vinden.

In een andere threat las ik over kruiptijm als bodembedekker, sommige zuur-minnende planten doe je een plezier met schors.

groeten joost

Geplaatst:

Als je zoekt naar zaden van kruiptijm wordt vaak Thymus serphyllum aangeboden. Dit soort tijm is bij div. sites te koop.

Die zeldzame soort die ik bedoel is Thymus praecox

wikipedia beschrijft duidelijk het verschil

Geplaatst:

ik ben ook begonnen met het worteldoek,

het is een probeersel om i.d meer tijd over te houden om te zaaien/oogsten enz

ik had ook moeite de boel er netjes bij te houden vooral na een dag of wat weg.

ik weet en ben er mee eens het verdiend geen schoonheids prijs en als het echt makkelijk werkt zo,

denk ik dat het al veel meer toegepast was , maar ja....eigenwijs he

ik ga het met vol vertrouwen te gemoet en heb de eerste foutjes al gemaakt maar door het forum ook weer leuke en handige tips gekregen, dank allen daar voor.

ter tip; vaak gooien tuinders grond/wortel doek weg naar een seizoen en dat is voor ons nog prima te gebruiken, ga eens op zoek, ik heb het bij een aardbeien kweker vandaan ( mijn zwager handig he )

ik wil proberen het worteldoek zo veel mogelijk in takt te houden zodat het jaars erna weer op ander wissel gedeelte toegepast kan worden, en tegen de slakken gaan er schelpjes rond om onder en zal er her en der wel wat koffie prut e.d gestrooit worden ook de korrels blijven paraat....

vast zetten geschied met zelf gebogen haringen van (afval) tapdraad en ook de paden zullen bedekt zijn met doek....

ik hoop op ;

90 % minder onkruid ( tussen zaaibedden en rond de plantjes zal wel wat opkomen en met de hand te verwijderen zijn )

schonere groenten

schonere schoenen en kinderen....

en door zwarte kleur meer vast houden van warmte dus eerdere oogst ??

nadeel;

het vele werk met plaatsen en bevestigen, uitsnijden van plant gaatjes enz....

minder natuurlijk uiterlijk......

leuk om zo te lezen hoe een ander het van plan is, ik blijf lezen en leren

kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl

Geplaatst:

Ik was eigenlijk aan het kijken naar de werking van groeiremmers en vooral hoe wordt chloorprofam afgebroken(zit op supermarktaardappelen) en toen kwam ik deze tegen:

http://www.agroresearch.info/popup/publicaties/006.html

Mijn conclusie uit dit artikel: onkruid is nodig omdat de diertjes die er van leven ook zorgen voor een betere bodemstructuur en ook omdat ze , wanneer er geen onkruid voorhanden is, ze zich zullen vergrijpen aan je gewas.......

Toch ook een leuke invalshoek om niet al te veel te schoffelen

Ik heb nu in ieder geval een goed antwoord, wanneer mijn tuintje er niet zo netjes bijligt

Hoelang en hoe afbraak chloorprofam heb ik overigens niet kunnen vinden

Geplaatst:
Daar ik dit jaar teveel tijd gestoken heb in het verloren gevecht tegen het onkruid ga ik alles behalve de aardappelen-erwten-asperges-aardbeien (in bakken) op worteldoek telen.

Als ik rond was met alle percelen 511m² + weggetjes en rond tuinhok onkruidvrij te maken, kon ik terug beginnen

Had al sla geteeld op worteldoek alsook aardbeien en pompoenen.

Ga wel specifiek smallere delen doek gebruiken om alsnog makkelijk bij de groenten te kunnen om bv uit te dunnen mocht het nodig zijn als er per ongeluk teveel zaadjes per gat zouden gevallen zijn.

Prei-kolen-boontjes-ajuin-look-pompoenen dienen niet uitgedund te worden.

Witloof-wortelen ga ik gepileerd zaad gebruiken, hoeft dus ook niet uitgedunt te worden

Spinazie-raapjes daarvan is het zaad per stuk te zaaien, dus hoeft ook niet uitgedunt te worden.

Peterselie-kervel mogen enkele zaadjes per gatafstand, dus hoeft ook niet uitgedunt te worden.

Prei-wortel-spinazie-ajuin-witloof gaan telkens 2 rijen per worteldoek hebben.

Al de rest 1 rij.

Gatafstand en doormeter volgens teeltwijze.

Maak zelf U ijzers van geplastificeerd staaldraad om de doek vast te maken.

Tussen de worteldoeken komen gangpaadjes, die dienen uiteraard nog wel van onkruid ontdaan te worden

Daar ik anders tussen alle groenterijen een pad liet en dit dus voor sommige groenten te grote afstand was en nu de juiste op de doek gebruik, heb ik zelfs plaats over voor zelfde hoeveelheid groenten.

Wortelen & spinazie, doek 52.5 cm breed, 2 rijen afstand 25 cm, elke 10 cm een gat van 4 cm doorsnede.

Prei, doek 80 cm breed, 2 rijen afstand 40 cm, elke 12.5 cm een gat 6 cm doorsnede.

Spruiten, doek 70 cm breed, 1 rij, elke 50 cm een gat van 8 cm doorsnede.

Boontjes, doek 52.5 cm breed, 1 rij, elke 30 cm een gat van 8 cm doorsnede.

Ajuin, doek 52.5 cm breed, 2 rijen afstand 25 cm, elke 15 cm een gat van 8 cm doorsnede.

Peterselie & kervel, doek 35 cm breed, 1 rij, elke 10 cm een gat van 3 cm.

Witloof, doek 65 cm breed, 2rijen afstand 35 cm, elke 15 cm een gat van 6 cm doorsnede.

Kolen, doek 70 cm breed, 1 rij, elke 60 cm een gat van 8 cm doorsnede.

Look, doek 35 cm breed, 1 rij, elke 15 een gat van 5 cm doorsnede.

Winterbloemkool, doek 80 cm breed, 1 rij, elke 60 cm een gat van 8 cm doorsnede.

Pompoenen, doek 205 cm breed, 1 rij, elke 75 cm een gat van 8 cm.

Sla gaat in bakken, selder weet ik nog niet, beviel me dit jaar in de serre tussen de komkommers.

Om het zaad per gat te zaaien gaat gebeuren via een elektriciteitsbuis van ongeveer een meter met aan de zijkant een bakje met de zaadvoorraad.

Het pillenzaad gaat hiermee heel makkelijk, spinazie en raapjeszaad is ook makkelijk vast te nemen per zaadje.

Het andere kleine zaad, peterselie en kervel mogen enkele zaadjes per gat gedoseerd worden.

Het is wat langer in tijd om te zaaien, maar achteraf al veel tijd bespaart met niet hoeven uit te dunnen, indien deftig gedoseerd.

Heb dit jaar zelfs geen tijd gehad om te sporten = fietsen, en dat zie je aan de weegschaal of beter gezegd

hey Borsalino,

Ja, het onkruid weg krijgen is inderdaad veel arbeit. Maar 500 m2 is ook veel.

Als je met worteldoek zou beginnen (..2012), ben je dan ook veel geld kwijt.

Je kan ook minder grond beplanten/zaaien,

en meer fruit struiken/bomen zetten, die geven minder werk. Zo heb je meer

tijd voor wieden van onkruid.

Zelf heb ik 100 m2 en ik wied +- 1 uur per week, een kwart percentage is fruit/ vaste kruidenstruiken. Wieden alleen als het zonnig is werkt ook goed.

groetjes

• 2 weeks later...
Geplaatst:
het worteldoek van de action is hier nutteloos. de heermoes steekt er zomaar doorheen...

Het is maar omdat ik momenteel net deze doek had liggen.

De volgende die geplant-gezaaid gaan worden int voorjaar gaan op het echte spul, waar ik dan wel de gaten dien in te branden.

Wacht tot het in reklame is in de Makro.

Geplaatst:

Dat is nog De vraag, ga wel net voor ik de doek(ken) leg, de grond frezen zodat deze zeer los is van structuur.

Mocht achteraf blijken dat ze niet uit te trekken zijn zonder beschadiging moet ik iets maken om ze te lichten.

Dat plannetje zit al in mijn grijze hersenmassa.

Een soort van holle schep, een pvc buis met dikke wand van 40mm doorsnede overlangs doorgezaagd.

Dit naast de prei steken en wipje geven en de prei is los ter consumptie

Geplaatst:

maak je iets van een dijk om het bed heen om voldoende water te geven, met zo'n droog voorjaar.

Anders loopt het water zo van het doek af of niet ?

People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...