Jump to content

Ben het onkruid kotsbeu........

Borsalino

Recommended Posts

Daar ik dit jaar teveel tijd gestoken heb in het verloren gevecht tegen het onkruid ga ik alles behalve de aardappelen-erwten-asperges-aardbeien (in bakken) op worteldoek telen.

Als ik rond was met alle percelen 511m² + weggetjes en rond tuinhok onkruidvrij te maken, kon ik terug beginnen

Had al sla geteeld op worteldoek alsook aardbeien en pompoenen.

Ga wel specifiek smallere delen doek gebruiken om alsnog makkelijk bij de groenten te kunnen om bv uit te dunnen mocht het nodig zijn als er per ongeluk teveel zaadjes per gat zouden gevallen zijn.

Prei-kolen-boontjes-ajuin-look-pompoenen dienen niet uitgedund te worden.

Witloof-wortelen ga ik gepileerd zaad gebruiken, hoeft dus ook niet uitgedunt te worden

Spinazie-raapjes daarvan is het zaad per stuk te zaaien, dus hoeft ook niet uitgedunt te worden.

Peterselie-kervel mogen enkele zaadjes per gatafstand, dus hoeft ook niet uitgedunt te worden.

Prei-wortel-spinazie-ajuin-witloof gaan telkens 2 rijen per worteldoek hebben.

Al de rest 1 rij.

Gatafstand en doormeter volgens teeltwijze.

Maak zelf U ijzers van geplastificeerd staaldraad om de doek vast te maken.

Tussen de worteldoeken komen gangpaadjes, die dienen uiteraard nog wel van onkruid ontdaan te worden

Daar ik anders tussen alle groenterijen een pad liet en dit dus voor sommige groenten te grote afstand was en nu de juiste op de doek gebruik, heb ik zelfs plaats over voor zelfde hoeveelheid groenten.

Wortelen & spinazie, doek 52.5 cm breed, 2 rijen afstand 25 cm, elke 10 cm een gat van 4 cm doorsnede.

Prei, doek 80 cm breed, 2 rijen afstand 40 cm, elke 12.5 cm een gat 6 cm doorsnede.

Spruiten, doek 70 cm breed, 1 rij, elke 50 cm een gat van 8 cm doorsnede.

Boontjes, doek 52.5 cm breed, 1 rij, elke 30 cm een gat van 8 cm doorsnede.

Ajuin, doek 52.5 cm breed, 2 rijen afstand 25 cm, elke 15 cm een gat van 8 cm doorsnede.

Peterselie & kervel, doek 35 cm breed, 1 rij, elke 10 cm een gat van 3 cm.

Witloof, doek 65 cm breed, 2rijen afstand 35 cm, elke 15 cm een gat van 6 cm doorsnede.

Kolen, doek 70 cm breed, 1 rij, elke 60 cm een gat van 8 cm doorsnede.

Look, doek 35 cm breed, 1 rij, elke 15 een gat van 5 cm doorsnede.

Winterbloemkool, doek 80 cm breed, 1 rij, elke 60 cm een gat van 8 cm doorsnede.

Pompoenen, doek 205 cm breed, 1 rij, elke 75 cm een gat van 8 cm.

Sla gaat in bakken, selder weet ik nog niet, beviel me dit jaar in de serre tussen de komkommers.

Om het zaad per gat te zaaien gaat gebeuren via een elektriciteitsbuis van ongeveer een meter met aan de zijkant een bakje met de zaadvoorraad.

Het pillenzaad gaat hiermee heel makkelijk, spinazie en raapjeszaad is ook makkelijk vast te nemen per zaadje.

Het andere kleine zaad, peterselie en kervel mogen enkele zaadjes per gat gedoseerd worden.

Het is wat langer in tijd om te zaaien, maar achteraf al veel tijd bespaart met niet hoeven uit te dunnen, indien deftig gedoseerd.

Heb dit jaar zelfs geen tijd gehad om te sporten = fietsen, en dat zie je aan de weegschaal of beter gezegd

Mja ik vindt niks aan die worteldoek lappen, ik zie dan nog liever onkruid, maar ik geef toe ik wordt ook weleens moe dat je net alles gehad heb en dat je dan van voren af weer kan beginnen,

en dat door onkruid bijhouden soms andere veel leukere klusjes in gedrang komt maar toch

nee neiging naar worteldoek heb ik niet daarvoor is het te lelijk.

Lijkt mij ook nogal een paradijs waaronder slakken feest gaan vieren.

Players only love you when they're playing.

Slakken wat is dat?

Zie eens af en toe ergens tussen een huisjesslak meer niet.

Toen ik dit jaar de worteldoek wegnam van de pompoenen en aardbeien zat daar zo goed als niks onder van ongedierte, spinnen des te meer, zelfs geen mierennest.

Onkruid wordt hier elk jaar erger en erger.

De tuinen zijn omringd door wat vroeger begraasde weiden waren.

En een zeer grote kippenren.

Die zijn nu opgekocht door Het Vlaams Gewest en zijn nu wildgroeiend en mag niks aangedaan worden.

Bijgevolg waait het zaad zo bij ons op de tuinen.

Er zijn die spuiten met Round-up en afgeleiden, maar dan nog liever worteldoek.

Na 14 dagen ziet hier alles volgroen van het onkruid.

Interessant topic. Ik zat ook na te denken over hoe ik veel minder tijd kwijt zou kunnen zijn door minder onkruid trekken.

Tussen mijn bessenstruiken ga ik een klaver zaaien. M.b.t. dat grondzeil tussen groeten: heb ik idd ook in mijn overweging meegenomen, maar ik ben bang dat ik tuinieren dan niet meer leuk vind, dat ik meer het gevoel krijg op een vliegveld (asfalt) aan t verbouwen ben.

Nouja ik begrijp Bor zijn probleem wel, mijn tuin is ook aan de rand van het complex smal paadje en dan een welige bloeiende onkruidveld wat natuurlijk bijgehouden wordt en 1x perjaar gemaaid en daarvandaan waait heel veel zaad recht mijn tuin in, maarja ik vindt het veld ook mooi,

maar makkelijker wordt het niet je moestuin onkruidvrij te houden.

Ik vindt zo'n brander (je weet wel zo'n soort vlammen werper) wel wat voor je Bor, heb je die weleens geprobeerd ?, mischien wordt onkruid weghalen daarmee wel leuk klusje,

mij lijkt het wel wat

Natuurlijk heb ik zo een brander, maar daar kan je niet tussen de groenten mee branden, of ze moesten oogstklaar zijn en dan moet moeder de vrouw ze niet meer klaarmaken, zelfs niet er vlak naast.

Voor een weggetje is dit ideaal alsook voor een vals zaaibed.

Gebruik dit het meest voor als de aardappelen geklaploofd zijn om de bedden onkruidvrij te houden.

Want hakken of schoffelen op die bedden is niet makkelijk zonder in de aardappelen te hakken.

Om je zo een idee te geven hoe erg het momenteel is, bv de wortelen, 5 rijen van 10 meter.

Elke 14 dagen staat dat echt vol onkruid, wacht ik 4 weken na bv vakantie, dan zie je de wortelen zelfs niet meer staan.

Telkens minstens 2 uur werk, op een oogstseizoen voor 1 zaaisel is dit minimum 8 keer wieden aan 2 uur = 16 uur.

Daar ik 3 zaaisels zaai is dit enkel voor de wortelen maar liefst 48 uur.

Heb dit jaar ook wel last gehad van 2 buren die onkruid in het zaad hebben laten gaan (bewust of onbewust) daar lagen echt pakken zaad klaar om weg te vliegen.

Ik begrijp het het kotsbeu zijn, nu dit jaar voor het eerst echt, ons leven is plots zo druk dat ik de moestuin slecht kan bijhouden..en echt, ik hou van wieden, ik vind het een soort mediteren, je verstand op nul, bijtjes zoemen om je heen, een beetje vooruitschuiven op je krukje en wieden maar...

Maar Bor, je hele tuin te "beworteldoeken"..nee daar zal ik niet zo gauw aan beginnen, of het moet zo zijn dat het er nog mooi uitziet ook, daar vertrouw ik niet op. Maak je foto` s ik ben benieuwd hoe het eruit ziet.

Zo`n onkruidbrander staat hoog op mijn sintlijst, tot nu toe maakte ik wel een gebruik van manliefs dakbrander, wat is jouw merk, en ervaring ermee?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

ik ben met Jet eens dat onkruiden wieden lekker relaxed werk is waarbij je je verstand op nul kunt zetten, maarja dan moet je lekker de tijd hebben, en ik wil graag ook andere klusjes nog doen zoals lekker planten of hekje hegje zetten enzv.

Ik denk zelf dat we af moeten van het gevoel verplicht te zijn een brandschone onkruid vrije tuin te hebben, en heel erg is onkruid niet maar loopt gauw uit de hand.

Wel plant ik bv onder de fruitstruikenbomen, de grond vol kruiden of bv bosaardbei of japansebraam dat bed echt vol staat dat scheeld enorm met onkruid en deze bedden zien er altuijd verzorgt uit ookal doe je er weinig aan.

Het is de schuld van de oude mannetjes die elke dag schoffelend in hun moestuin staan, daardoor denk je gauw mijn tuin is slorig met het onkruid, soort druk/verplichtig die je voelt maar die er natuurlijk heel niet zo is.

Ik denk zelf dat we af moeten van het gevoel verplicht te zijn een brandschone onkruid vrije tuin te hebben, en heel erg is onkruid niet maar loopt gauw uit de hand.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik mijn wortelen en bieten dit jaar gezocht heb tussen het onkruid......de oogst was goed...dus die wortelen en bieten hadden niet echt last ervan....

ik heb in het begin wel gewied...toen ze nog van die kleine priegelplantjes waren....daarna niet meer.....dan loop ik er zo'n beetje langsdoor en trek de bloeiende onkruiden eraf, zodat ze zich niet via zaad verspreiden...maar dat is het dan ook zo'n beetje

(Ik denk dat mijn doel is: oogst , geen tuin uit een magazine....)

ja dat herken ik wel, maar ik wil ook mooie tuin, ik plant rustig meters buxes, en lavendel hegjes

enzv ik vindt dat het mooi tenminte wat ik mooi vindt ook belangrijk voor mezelf, maargoed

lekker volle moestuin zorgt voor minder onkruid.

Ja ...lavendel en tijm....heb ik ook massa's van...en van die sedums die bodem bedekken....scheelt een hoop wieden want er groeit nauwelijks iets waar die 3 staan.....

maar dat heb ik meer op "de vaste planten stukken"; dus niet waar de rijtjes groenten staan. Ben overigens wel van plan om volgend seizoen afrikaantjes tussen de rijen te planten...of om het hele moestuinstuk.

Het eerste stuk worteldoek is een feit.

Is wel zo eentje van de Action, was makkelijker hoef ik geen gaten in te branden, enkel snijden en klaar, dit rafelt niet.

Op 1 meter breedte 2 rijtjes winterajuin en 1 rijtje look.

Ziet er prachtig uit, als de groenten groter worden ga je bijna niks zien van de doek, die gaat volledig op met de grond-padje.

Heb er bogen en gaasdoek overgezet, want anders zouden de duiven het er zeer makkelijk mee hebben de uitjes eruit te trekken denkende dat het stro is, en is meteen warmer want is in feite iets te laat geplant.

Nu nog een soort gazonroller maken om de paadjes snel en mooi effen te rollen.

Heb ergens nog een stuk rioolbuis liggen van peins ik een 30 cm.

Stuk van 35 cm zagen In de midden een buisje, er beton ingieten, en als het hard is een as erdoor en een trek-duwbeugel.

Appelvrouw is een roofingbrander, merk weet ik niet, is eentje met een houten handvat.

Zoals ik schreef goed om een vals zaaibed onkruidvrij te houden.

Net opkomend onkruid van amper een centimeterke hoog is zo weg, maar je moet een eind van de groenten wegblijven, heb het getest naast een bed kervel dat weg mocht, er ruim (20cm) naast gebrand maar ze hadden ervan.

Om de geklaploofde patatten onkruid vrij te houden is het perfect alsook voor de paadjes tussen de tuinen.