Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Basilicumprobleem

Cantillon

Recommended Posts

Dat ziet er niet goed uit inderdaad. Staat de basilicum binnen of buiten? Als die buiten staat, dan is het gewoon te koud en sterft de plant af. Staat de plant binnen met voldoende licht, dan is dat natuurlijk niet de oorzaak.

De spikkels op het blad lijken wel wat op spint, maar dat is lastig te zien zo. Kleine grijze? beestjes kunnen ook rouwvarenvliegjes zijn. Die leggen hun eitjes bij de wortels en de larven vreten de wortels kapot, waardoor de plant uiteindelijk sterft. Op de foto zie ik overigens niks, behalve vrij droge potgrond.

Basilicum binnen overwinteren is vrij lastig vind ik. De plant heeft veel licht en warmte nodig, naast regelmatig water. Vooral licht is een probleem in de donkere maanden. En de rouwvarenvlieg, daar ontkom je haast niet aan. Het enige wat ik ter preventie doe is een laag fijn zand van 0,5 tot 1 cm op de potgrond leggen, daar kan die vlieg niet doorheen. 

Ze zijn moeilijk om een foto van te maken. Heel klein en verdwijnen in de grond als er wat meer licht wordt aangestoken (plantje stond buiten in de zomer en binnen nu). Ze springen ook op als vlooien.

Na nog wat googelen vermoed ik dat het springstaartjes zijn (http://www.janvanduinen.nl/collembola_b.html). Geen idee of de basilicum nog te redden is (is nu ook weer niet zo duur) en of het laagje zand ook helpt tegen deze beestjes. De wortels zien er wel nog goed uit denk ik:

IMG_20201127_091001.jpg

Edited by Cantillon